اگر در شرایط فعلی آتش‌بس در جنگ علیه غزه برقرار شود، طرف پیروز جنگ، مردم، غیرنظامیان، کودکان، زنان و آوارگان نوار غزه هستند که به‌صورت موقت از زیر آتش هواپیماها و بمباران‌ و کشتار فجیع ارتش بیرحم و خون‌خوار اسرائیل رها می‌شوند.

به گزارش جماران؛ ستاره صبح نوشت: رهبر حماس در بیانیه‌ای که در تلگرام منتشر شد، اعلام کرد که این جنبش به توافق آتش‌بس با اسرائیل نزدیک است.چنانچه آتش‌بس در غزه رخ دهد دستیابی به اهداف هر گروه می‌تواند پیروز جنگ را مشخص کند. بعد از آتش‌بس مهمترین مسئله حل مناقشه 75 ساله در این منطقه است.به نظر می‌رسد تنها راه‌حلی که امکان عملیاتی شدن دارد و اجماعی حداکثری روی آن وجود دارد، راهکار دو دولتی است، اما این راهکار هم موانعی پیش رو دارد.روابط اسرائیل با اعراب پس از عملیات طوفان الاقصی نیز از دیگر مسائل پیش رو است که تحلیلگران به آن توجه دارند.

در ارتباط با این موضوع گفت‌وگویی با حسین علایی، فرمانده پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران و استاد دانشگاه انجام داده ایم که در ادامه می‌خوانید:

 

  با توجه به گمانه‌زنی‌ها درباره آتش‌بس در غزه در صورت وقوع کدام طرف را می‌توان پیروز منازعات و جنگ دانست؟

اگر در شرایط فعلی آتش‌بس در جنگ علیه غزه برقرار شود، طرف پیروز جنگ، مردم، غیرنظامیان، کودکان، زنان و آوارگان نوار غزه هستند که به‌صورت موقت از زیر آتش هواپیماها و بمباران‌ و کشتار فجیع ارتش بیرحم و خون‌خوار اسرائیل رها می‌شوند. 

البته می‌توان گفت اسرائیل طرف بازنده و شکست‌خورده جنگ با مردم فلسطین است، زیرا حملات بی‌وقفه اسرائیل علیه مردم بیگناه، چهره کریه ضدبشری رژیم صهیونیستی را برای افکار عمومی جهان روشن کرد و نشان داد که اسرائیل در انجام انواع جنایت‌ها و حمله به بیمارستان‌ها و قتل‌عام فلسطینیان، هیچ حدومرزی برای خود قائل نیست. در این شکست عظیم حقوق بشری، دولت‌های آمریکا و انگلیس نیز شریک سفاکی ها و خونریزی‌های اسرائیل هستند.

 

  اجماع جهانی بر سر راه‌حل دو کشوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا مخالفت ایران می‌تواند این راهکار را تغییر دهد؟

راه‌حل دو کشوری ظاهری زیبا و فریبنده دارد که هیچ‌گاه اسرائیل آن را عملاً نپذیرفته است. البته بعضی از دولت‌های اسرائیل از پذیرش راه‌حل دو دولتی و تشکیل دولت فلسطینی به‌ظاهر استقبال کرده‌اند، اما راه‌حل اجرایی را به‌گونه‌ای تعریف و مطرح می‌کنند که عملاً به مفهوم مخالفت با تشکیل دولت مستقل فلسطینی است. زیرا در طرح تشکیل دولت فلسطینی، هیچ‌گاه واگذاری اراضی اشغالی فلسطینیان به آن‌ها وجود ندارد، از طرفی حدود ۷ میلیون آواره فلسطینی حق بازگشت به خانه‌های خود در فلسطین را نخواهند داشت و همچنین مرزهای دو کشور مشخص نیست و فلسطینی‌ها اجازه داشتن یک ارتش مستقل را نخواهند داشت و کشور فلسطینی در عمل نمی‌تواند به‌صورت یک کشور آزاد و مستقل عمل کند، اما طرح و نظر جمهوری اسلامی ایران این است که یک دولت فراگیر در تمامی سرزمین فلسطین از طریق برگزاری همه‌پرسی از همه ساکنین و آوارگان فلسطینی بدون توجه به مذهب و قومیت ساکنین آن تشکیل شود.  چنین راه‌حلی راه را برای حل ریشه‌ای مسئله فلسطین باز می‌کند و جنگ‌ و درگیری را برای همیشه پایان می‌دهد و اختلافات را از بین می‌برد و همه ساکنین فقط برای تشکیل دولت به رقابت‌های سیاسی خواهند پرداخت.  بنابراین بهترین راه‌حل، اجازه بازگشت آوارگان فلسطینی به سرزمینشان و توقف شهرک‌سازی در اراضی اشغالی توسط اسرائیل و تشکیل یک دولت فراگیر با رأی همه ساکنین در سرزمین‌های فلسطین و پذیرش حق حاکمیت ملی فلسطینیان است.

 

  پس از پایان جنگ مناسبات اسرائیل با اعراب به کدام سو می‌رود؟توافق‌هایی مانند صلح ابراهیم و نشست نقب چه سرنوشتی پیدا خواهند کرد؟

جنگ اسرائیل علیه فلسطینیان و کشتار چندین هزار نفر از مردم بیگناه نوار غزه و کرانه باختری موجب شده تا تداوم توافق ابراهیم با ابهام اساسی مواجه شود. افکار عمومی جهان عرب به شدت مخالف جنایات اسرائیل علیه فلسطینیان است و از اینکه اکثر دولت‌های عربی عملاً در کنار اسرائیل قرار گرفته‌اند، ناراحت است. بنابراین توافق ابراهیم به شدت ترک برداشته و آسیب دیده است که به این سادگی‌ها قابل‌ترمیم نخواهد بود. 

البته آمریکا دست از سر دولت‌های عربی برنخواهد داشت و آنها را وادار خواهد کرد تا به پیمان به اصطلاح صلح ابراهیم وفادار باقی بمانند و آن را معتبر بدانند. زیرا طرح اسرائیل برای حفظ امنیت و بقای اسرائیل، فاصله انداختن بین اعراب با فلسطینیان و جلب حمایت کشورهای عربی از امنیت و بقای اسرائیل و کنار گذاشتن مسئله فلسطین توسط دولت‌های عربی است. 

این در حالی است که طی ۷۵ سال گذشته، همواره مهمترین تهدید اعراب، دولت ماهیتاً یهودی اسرائیل بوده است، اما حالا آمریکا تلاش می‌کند که نه تنها دولت‌های عربی، اسرائیل را تهدید تلقی نکنند، بلکه همکاری با اسرائیل را برای توسعه اقتصادی لازم بدانند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.