یکی از اسناد سری ساواک در بهمن ماه 1356 به مبادله پبام رابط سرویس اسرائیل و ریاست ساواک درباره مذاکرات مصر و اسرائیل پرداخته که طی آن رئیس وقت سازمان اطلاعات و امنیت کشور به نکات قابل تآملی اشاره می‌کند.

به گزارش جماران؛ از پایگاه مرکز اسناد انقلاب اسلامی؛ رژیم پهلوی و رژیم صهیونیستی همواره روابط تنگانگ و البته پنهانی با یکدیگر داشتند. به جهت ملاحظات سیاسی و مذهبی هیچگاه این روابط علنی و رسانه‌ای نشد؛ اما ارتباطات سیاسی، اقتصادی و امنیتی دو رژیم بیش از تصور بود. در لابلای اسناد و گزارش‌های تاریخی نیز به وضوح این مسئله به چشم می‌خورد.

یکی از اسناد سری ساواک در بهمن ماه 1356 به مبادله پبام رابط سرویس اسرائیل و ریاست ساواک درباره مذاکرات مصر و اسرائیل پرداخته که طی آن رئیس وقت سازمان اطلاعات و امنیت کشور به نکات قابل تآملی اشاره می‌کند. 

متن گزارش اداره کل هفتم ساواک بدین شرح است:« رابط سرویس اسرائیل در ملاقات نوبه‌ای خود با رابط این اداره کل در تاریخ 36/11/1[56] در مورد قطع مذاکرات اسرائبل و مصر اظهار داشت: فکر می‌کنم این تحول یک مسئله جدی است. در سال 1973 سادات اسرائیل را تهدید به جنگ کرد کسی باور نمی‌کرد ولی این کار صورت گرفت، متعاقباً سادات اعلام نمود که برای مذاکره به اسرائیل خواهد آمد و هیچکس در اسرائیل باور نمی‌کرد ولی ایشان آمدند. حال باید توجه داشت که سادات بلوف نمی‌زند و سخنانش جدی است و باید امیدوار بود که مذاکرات طرفین مجدداً شروع شود.

 

01

 

علت اینکه اسرائیل نمی‌تواند امتیازات زیادی در مقابل عمل شجاعانه سادات بدهد این است که اسرائیل به مدت 30 سال برای کشور خود جنگیده و نمی‌تواند یکباره همه چیز را از دست بدهد، ضمناً به عقیده شخصی خود رابط مقامات اسرائیلی در ایچاد چند شهرک در صحرای سینا به این علت پافشاری می‌کنند که وجود این شهرک‌ها باعث خواهد شدتا در آینده پس از برکنار شدن بگین و سادات در صورتی که رژیم‌های افراطی‌تری سر کار آیند و بخواهند علیه اسرائیل اقدام کنند، بتوان از آن‌ها به عنوان پایگاهی جهت پی بردن به عملیات خصمانه احتمالی استفاده نمود.»

 

02

 

اما رئیس ساواک در واکنش به اظهارات رابط سرویس اسرائیل ضمن ابراز دوستی رژیم پهلوی، به خوی تجاوز و اشغالگری رژیم صهیونیستی اعتراض می‌کند. در حاشیه این گزارش از قول رئیس ساواک آمده است: « در تماس آینده به رابط سرویس اسرائیل از طرف اینجانب در مقابل اظهاری که کرده است بگوئید اسرائیل باید توجه داشته باشد که تمام مردم جهان غیر از اعراب، اسرائیل را متجاوز شناخته و در حال حاضر زمین‌هائی از سه کشور عربی را متصرف است و تا روزی که این زمین‌ها به کشورهای اصلی خود پس داده نشود اشغالگر شناخته می‌شوید و این حرف را دوست شما از بررسی افکار کشورهای مختلف غیرعربی می‌زند نه دشمن شما. همانطوری که در ملاقات با آقای دایان گفتم باید توجه داشته باشید و مغرور نشوید و از این موقعیت استفاده کنید، چند شهرک در مقابل این سازش قابل توجه نیست و نمی‌تواند پایگاهی زیاد قابل توجه در جنگ‌های امروز برای شما باشد.»

 

03

 

گفتنی است این اسناد برای نخستین‌بار در برنامه «به افق فلسطین» شبکه افق رسانه ملی منتشر و پخش شد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.