طبق توضیح رسمی، اختلال اینترنت در نخستین ساعات بامداد به دلیل توسعه هسته شبکه ارتباطی کشور است.

به گزارش جماران؛ ایرنا نوشت: رئیس مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: به دلیل توسعه در هسته شبکه کشور و برای نصب تجهیزات جدید، ممکن است در ساعت‌های نخستین بامداد، برخی لینک‌های ارتباطی شرکت زیرساخت به مدت محدود قطع شود که عمدتاً کاربران اثر آن را احساس نمی‌کنند.

از مدتی قبل توسعه شبکه مادر مخابراتی کشور در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار گرفت که هدف از اجرای این طرح توسعه، افزایش سرعت و کیفیت اینترنت است.

توسعه در لایه زیرساخت هسته شبکه کشور همراه با نصب تجهیزات است و این مسئله ممکن است قطعی محدود در برخی لینک‌ها را رقم بزند. برخی این مسئله را وجود اختلال در اینترنت کشور عنوان می‌کنند.

«محمداحسان خرامید» مشاور وزیر ارتباطات با انتشار پستی در شبکه اجتماعی «ویراستی» به این نکته اشاره و اعلام کرد: در فصل پاییز به دلیل توسعه در هسته شبکه کشور و برای نصب تجهیزات جدید، ممکن است در ساعت‌های نخستین بامداد، برخی لینک‌های ارتباطی شرکت زیرساخت به مدت محدود قطع شوند.

خرامید با بیان اینکه این قطعی محدود از سوی کاربران احساس نمی‌شود، تصریح کرد: اثر این قطعی عمدتاً توسط کاربران احساس نمی‌شود؛ اما در سامانه‌های نظارتی ثبت می‌شود. برخی این توسعه را با نام اختلال فاکتور نکنند.

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات نیز پس از پخش مسابقه فوتبال پرسپولیس و النصر، با اشاره به رکوردزنی مجموع پیک ترافیک داخل و خارج کشور و عبور از رمز ۱۱ ترابیت بر ثانیه، به این نکته اشاره کرد که این رکوردزنی نتیجه توسعه زیرساخت‌های ارتباطی در دو سال گذشته است.

وی افزود: خبر خوب دیگر اینکه در کنار شتاب گرفتن پروژه فیبر نوری، تا پایان سال۵۰درصد به ظرفیت شبکه زیرساخت کشور افزوده می‌شود. شرکت مخابرات و اپراتورهای همراه نیز باید به روند توسعه خود شتاب دهند تا کیفیت شبکه بیش از گذشته افزایش یابد.

هفته گذشته نیز شرکت ارتباطات زیرساخت با انتشار بیانیه‌ای در این خصوص گفت: به‌منظور ارتقا و توسعه ظرفیت شبکه ارتباطات زیرساخت و بر اساس نیازسنجی و طراحی‌های انجام شده قبلی، تجهیزات مورد نیاز تامین و از چند روز گذشته مراحل جایگزینی و ارتقای تجهیزات آغاز شده است.

بدین منظور بر اساس فرآیند رایج و مصوب، تغییرات در ساعت‌های کم ترافیک شبانه روز (اکثراً بامداد) در قالب دان‌تایم (down time) فنی انجام می‌شود.

بدیهی است برای آمادگی اپراتورهای مخابراتی و سایر ذی‌نفعان و مدیریت ترافیک از مسیرهای جایگزین در ساعت دان تایم، قبل از شروع عملیات اجرایی، اطلاع‌رسانی لازم با اپراتورها و ذی‌نفعان انجام می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.