برخی کارشناسان بر این باور بودند که یک «تست فیلترینگ» صورت گرفته است، اما شرکت ارتباطات زیرساخت اعلام کرده که اختلالی در اینترنت کشور وجود ندارد و محدودسازی یکی از سرویس های گوگل به دستور مقام محترم قضایی خطاب به اپراتورها رخ‌ داده است.

به گزارش جماران؛ در پی انتشار بیانیه‌ی کمیسیون تجارت الکترونیک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور، شرکت ارتباطات زیرساخت طی بیانیه‌ای اعلام کرد هیچ‌گونه اختلالی در شبکه‌ی اینترنت کشور وجود ندارد.

با توجه به اختلالی که از دوشنبه شب تا عصر دیروز در سرویس AMP گوگل دیده می‌شد و موجب اختلال گسترده در بین بسیاری از سایت‌های ایرانی از جمله خبرگزاری‌های داخلی شده بود، شرکت زیرساخت در بیانیه امروز خود اعلام کرده که محدودسازی سرویس AMP گوگل به دستور مقام قضایی خطاب به اپراتورها رخ داده که پس از بررسی مجدد، این دستور با مساعدت مقام قضایی طی چند ساعت لغو گردیده است.

برخی از سایت‌های خبری فارسی از دوشنبه شب به مشکلی برخوردند که ناشی از اختلال در سرویس AMP گوگل بود؛ سرویسی که برای بارگذاری سریع‌تر سایت‌ها به کار می‌رود. در آن زمان این سوال پیش آمده بود که آیا این سرویس از داخل فیلتر شده یا گوگل دسترسی ایرانی‌ها را به سرویسش تحریم کرده است. البته از ساعت ۱۸ روز گذشته این اختلال به مرور برطرف شد و کارشناسان بر این باور بودند که یک «تست فیلترینگ» صورت گرفته است.

انجمن کسب‌وکارهای اینترنتی نیز اعلام کرده بود که تا مشخص نشدن دقیق موضوع فیلترینگ یا تحریم، نمی‌تواند از مراجع قانونی موضوع را پیگیری کند. حالا با اعلامیه رسمی شرکت زیرساخت می‌توان گفت که اختلال سرویس Google AMP فیلترینگ بوده؛ فیلترینگی که البته ظاهرا بعد از شکایت بسیاری از کاربران و مشکلاتی که برای خبرگزاری‌های دولتی و حاکمیتی ایران به همراه آورده، برطرف شده است.

باید گفت که همین فیلترینگ چند ساعته موجب کاهش شدید بازدید از سایت‌های خبری در همین ساعات شده و رتبه سئوی این سایت‌ها دستخوش تغییرات منفی شدیدی شده است. کارشناسان بر این باور هستند که اگر فیلترینگ این سرویس ادامه پیدا می‌کرد، بسیاری از کسب‌وکارها درگیر یک کابوس بزرگ می‌شدند.

گفتنیست رویکرد کلی AMP کمک به کاربران موبایلی برای دیدن سریع‌تر اخبار و مقالات است. این سرویس باعث می‌شود که سرعت بارگذاری سایت‌های خبری افزایش پیدا کند و از آنسو باعث شده بود که برخی سایت‌های خبری فارسی فعال در آنسوی مرزهای کشور نیز بدون نیاز به فیلترشکن در دسترس کاربران موبایلی قرار بگیرند؛ موضوعی که شاید بتواند دلیلی برای فیلترینگ این سرویس باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1460047
  • منبع: دیجیاتو
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.