هاکان فیدان، وزیر خارجهٔ ترکیه در نشست خبری مشترک با همتای ایرانی در تهران گفت: در روزهای آتی در ترکیه پذیرای رئیس‌جمهور ایران خواهیم بود.

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه ترکیه مورد استقبال امیرعبداللهیان قرار گرفت.

این اولین سفر هاکان فیدان به ایران در جایگاه وزیر امور خارجه ترکیه است‌‌.

او طی این سفر با تعدادی دیگر از مقامات ایران هم دیدار و رایزنی خواهد کرد.

دور اول گفت‌و‌گوهای طرفین بعدازظهر امروز برگزار شد.

 

وزیر خارجه ایران در نشست خبری با وزیر خارجه ترکیه:

در مسأله آب و مشکلات ناشی از کم آبی هم در این گفت‌وگوها به اتفاق‌نظر رسیدیم

 

وزیر امور خارجه از هدف‌گذاری ایران و ترکیه برای تبادلات تجاری ۳۰‌ میلیارد یورویی خبر داد و با اشاره به ابراز تمایل ریاض اعلام کرد: برگزاری نشست سه‌جانبه اقتصادی با ترکیه و عربستان در دستور کار است.

به نوشته ایرنا، «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه بعدازظهر یکشنبه، پس از دیدار با «هاکان فیدان» همتای تُرک خود اظهار داشت: گفت‌وگوهای خوب و مفیدی را با وزیر خارجه ترکیه درباره پیگیری توافقات دیدار اخیر رؤسای جمهور دو کشور در تهران داشتیم.

وی افزود: در این دیدار درباره همه ابعاد گفت‌وگوهای صورت گرفته با یکدیگر تبادل نظر کردیم و اجرای برنامه جامع همکاری‌های آنکارا و تهران را که چند ماه پیش در سفر رئیس‌جمهور ترکیه به تهران انجام شد، مورد بحث قرار دادیم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: دو طرف اتفاق نظر داریم که برای رفع موانعی که در مسیر همکاری‌ها وجود دارد، باید سازوکارهای موجود را مجدد فعال کنیم و از طریق نشست‌های تخصصی اقدامات لازم را در این زمینه‌ انجام دهیم.

امیرعبداللهیان افزود: هدف‌گذاری ما برای تبادلات تجاری دو طرف ۳۰‌ میلیارد یوروست و اکنون در میانه راه قرار داریم. معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه اخیراً سفری به ترکیه داشت و توافقات خوبی در موضوع اقتصادی در آنکارا صورت گرفت و در دیدار امروز با همتای تُرک خود آن توافقات را مورد تأکید قرار دادیم.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل و ترانزیت در منطقه، معتقدیم این مسیرها مکمل میان ایران و ترکیه هستند و در واقع مسیرهای ترانزیتی عامل رقابت نیستند، بلکه عامل تکمیل همکاری‌های دوجانبه به حساب می‌آیند.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه معتقدیم علاوه بر موضوعات متنوع دو جانبه، ترکیه و ایران باید در موضوعات کنسولی به دلیل تردد فراوان اتباع دو کشور همکاری‌های بیشتری داشته باشند، افزود: فردا پس از ۵ سال نشست مشترک کمیته انتقال محکومین در آنکارا برگزار می‌شود که امیدوارم اتباع دو کشور قوانین و ضوابط را در رفت و آمدهای خود رعایت کنند؛ ما همچنین در خصوص تبادل مجرمان نیز در چارچوب اقدامات بشردوستانه گفت‌وگوهای خوبی داشتیم.

امیرعبداللهیان افزود: در بخش‌های مختلفی از جمله علمی فناوری، صنعت، انرژی، تبادل استاد و دانشجو، گردشگری و تبادل تیم‌های ورزشی هم گفت‌وگو و بر افزایش همکاری‌ها تأکید کردیم.

وی بیان کرد: همکاری‌های کشاورزی دوطرف به‌صورتی بوده که کمیته مشترک راهبردی کشاورزی را فعال کرده‌ایم و اتفاق‌نظر داریم درباره توسعه منطقه آزاد در مرز مشترک ایران و ترکیه و اتصال آن به اوراسیا اقدام کنیم که این موضوع به افزایش تبادل تجاری دو کشور کمک می‌کند. 

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مسأله آب و مشکلات ناشی از کم آبی هم در این گفت‌وگوها به اتفاق‌نظر رسیدیم و مقرر شد کمیته فنی مشترک در آینده نزدیک به تهران سفر کند و گفت‌وگوهای جدیدی را در این مسیر داشته باشیم.

امیرعبداللهیان افزود: درباره مسائل منطقه‌ای هم با آقای فیدان مذاکرات بسیار خوب داشتیم که از جمله‌ آنها در حوزه جهان اسلام قرار شد اقدامات فعالانه‌تری در راستای جلوگیری از اسلام‌هراسی و اهانت به کتب الهی از جمله قرآن صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین در این گفت‌وگوها بر این مهم تأکید کردیم که موضوع فلسطین برای کشورهای اسلامی اولویت دارد و توافق‌نظر داریم که حضور رژیم صهیونیستی در منطقه ثمری جز ناامنی و بی‌ثباتی برای کشورهای منطقه نداشته است. 

وزیر امور خارجه بیان کرد: در موضوع قفقاز معتقدیم دوره تنش و درگیری تمام شده و دوره همکاری‌ها ایجاد شده است؛ ما از گفت‌وگوهای ایروان و باکو استقبال می‌کنیم و هرگونه تغییر ژئوپولیتیکی در منطقه و مسدود کردن راه‌های ترانزیتی موجود در منطقه را برنخواهیم تافت.

امیرعبداللهیان افزود: درباره نگرانی‌های ترکیه در مرزهای سوریه هم به بحث و تبادل نظر پرداختیم و معتقدیم نگرانی سوریه و ترکیه از موضوعاتی چون تروریسم و آوارگان باید از طریق دیپلماسی و گفت‌وگو برطرف شود.

وی ادامه داد: ایران هم از ظرفیت روابط دوستانه با ترکیه و سوریه و هم به‌صورت چهارجانبه روسیه، ترکیه، ایران و سوریه در راستای رفع نگرانی‌های ترکیه و حفظ تمامیت ارضی سوریه به تلاش‌های خود ادامه می‌دهد.

وزیر امور خارجه گفت: در خصوص افغانستان و بحران اوکراین و برخی دیگر موضوعات بین‌ المللی نیز گفت‌وگو کردیم و اتفاق‌نظر داریم که با توجه به توافق عربستان، نشست سه‌جانبه آنکارا، ریاض و تهران با هدف افزایش تبادلات تجاری و تمرکز بر همکاری‌های هرچه‌بیشتر اقتصادی و سرمایه‌گذاری میان سه طرف اقدام کنیم.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: همچنین به پیشنهاد همتای خودم نسبت به مدل مدنظر ترکیه، ایران و آذربایجان در مسیر ایجاد صلح و ثبات در منطقه قفقاز هم اتفاق‌نظر داریم و گام‌های مشترکی بر خواهیم داشت.

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ما از سال گذشته بر سر تشکیل یک کمیته مشترک بر سر موضوع آب توافق کردیم و یک هیات ایرانی به ترکیه سفر کرد و امروز هم در گفتگوی با آقای فیدان بر استمرار این گفت‌وگوها و توجه جدی ترکیه بر موضوع ارس تأکید کردیم تا در آینده‌ای نزدیک گفت‌وگوهای جدی‌تر داشته باشیم و اطمینان یافتیم که هیچ برنامه‌ای از سوی ترکیه نسبت به کاهش دسترسی به آب‌ برای هموطنان ما در غرب کشور وجود ندارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.