امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه گفت: به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از تسنیم، امیرعبداللهیان در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوری خود گفت: تاکید می‌کنم که در منطقه هیچ اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از سوی منطقه بدون پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

بعدازظهر امروز چهارشنبه حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان با فیصل مقداد، وزیر امور خارجه سوریه دیدار و گفتگو کرد.

پس از این دیدار وزیر امور خارجه سوریه در نشست خبری خود با امیرعبداللهیان در خصوص موضوعات مورد رایزنی گفت: امروز در گفتگو با همتای خودم موضوعات مشترک مورد علاقه دو طرف را مورد رایزنی قرار دادیم.

وی افزود: در خلال گفتگوهای امروز موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت. از جمله روابط رو به رشد ایران و سوریه و آثار مثبت سفر آقای رئیسی به دمشق و همچنین پیگیری موضوعات مورد رایزنی در کمیته مشترک دو کشور گفتگو کردیم.

مقداد ادامه داد: درباره چالش های مشترکی که دو کشور با آنان روبه رو هستند رایزنی کردیم. ما شاهدیم که سیاست خصمانه علیه دو کشور ادامه دارد. ما شاهدیم که آمریکا از سرمایه هایش مانند تروریسم علیه دو کشور استفاده میکند و این برای همه روشن شده است.

وزیر خارجه سوریه همچنین گفت: ایستادگی ملت های ایران و سوریه در قبال توطئه های غربی یک ایستادگی قهرمانانه است و بازتاب دهنده حمایت های مردم دو کشور از سیاست های شجاعانه ای است که ایران و سوریه در پیش گرفتند. دو کشور تلاش هایی را علیه گسترش رژیم صهیونیستی در منطقه داشتند. این ایستادگی مشترک تضمین کننده تحقق پیروزی برای ما است. در این دیدار بر اهمیت ایستادگی ملت فلسطین تاکید شد و تاکید شد که آزادی سرزمین های اشغال شده عربی به دست رژیم صهیونیستی حتمی خواهد بود.

وی درباره عضویت ایران در بریکس گفت: به ایران و همینطور دیگر کشورها برای عضویت تبریک میگوییم و قطعا تحولی است که تغییرات شگرفی را در بعد اقتصادی در جهان رقم خواهد زد و باعث رهایی از مشکلاتی است که جهان برای این کشورها ایجاد کردند.

امیرعبداللهیان نیز در این نشست گفت: تشکر میکنم از حسن استقبال برادرم جناب آقای دکتر مقداد. ما امروز گفتگوهای خوبی را در موضوعات دوجانبه منطقه ای و بین المللی داشتیم. در ابتدا مایلم حملات رژیم جعلی اسرائیل به فرودگاه حلب و مناطق غیرنظامی سوریه را قویا محکوم کنم.

وزیر خارجه ایران ادامه داد: تاکید میکنم که در منطقه هیچ اقدام تجاوزکارانه رژیم صهیونیستی از سوی منطقه بدون پاسخ نمانده و نخواهد ماند.

امیرعبداللهیان افزود: امروز در گفتگو با همتای خودم و نخست وزیر سوریه در خصوص موضوعات متنوع دوجانبه گفتگو کردیم. در راستای پیگیری توافقات روسای جمهور دو کشور اتفاق نظر داریم کمیته عالی دو کشور در تهران و در آینده نزدیک برگزار شود. تقویت هرچه بیشتر مناسبات تجاری و اقتصادی مورد توجه جدی ما قرار داشت.

وی ادامه داد: خرسندیم که سفرهای زیارتی و سیاحتی مردم ایران به سوریه از سرگرفته شده و ما همین موضوع را در خصوص استقبال از مردم عزیز سوریه در ایران برای زیارت و سیاحت آماده هستیم. ما در خصوص تحرک گرو های تروریستی و تلاش امریکایی ها برای سازماندهی انان و همچنین حضور انان در خاک سوریه گفتگو داشتیم. همچنان امنیت سوریه و منطقه دغدغه جدی و مشترک ما است. ما به حمایت های قوی خود از رهبری ارتش دولت و ملت سوریه در راستای رسیدن به منطقه امن و باثبات ادامه می دهیم.

امیرعبداللهیان همچنین گفت: معتقدیم که روابط دوستانه بین دمشق و آنکارا به نفع دو کشور و منطقه است. بر احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی  کشورها از جمله در قبال سوریه و ترکیه تاکید داریم. در آخرین نشست چهارجانبه وزرای خارجه ایران ترکیه سوریه و روسیه ایده های برای استقرار امنیت در مرز مشترکت ترکیه و سوریه و دغدغه های امنیتی دو کشور مطرح شد. ایران به تلاش های خود برای رفع سوتفهامات و استقرار صلح و امنیت در مرز مشترک دو کشور ادامه خواهد داد.

وزیر خارجه ایران افزود: ما همچنین در خصوص تحولات در جهان اسلام از جمله فلسطین بحث و تبادل نظر کردیم. اهانت به مقدسات دینی و کتب آسمانی را قویا محکوم میکنیم. اخیرا از همتای خودم وزیر خارجه دانمارک پیامی را دریافت کردم. در این پیام بر تصویب مصوبه ای برای برخورد با افرادی که قانون شکنی و اهانت به مقدسات دینی میک‌نند تاکید کرده و گفتند به زودی امیدواریم به تصویب برسد. ما ضمن استقبال از این ابتکار عمل به دیگر کشورهای اروپایی توصیه میکنیم در مسیر احترام به مقدسات دینی و قرآن کریم قدم بردارند.

وزیر خارجه سوریه در پاسخ به سوالی درباره انتشار اطلاعاتی در خصوص تحرکات نیروهای آمریکایی برای بستن مرز سوریه با عراق گفت: باید بپرسم که در چه زمانی ما شاهد تحرکات نیروهای آمریکایی در منطقه نبودیم!! در عراق بودند، خارج شدند و برگشتند. ما از زبان برادران عراقیمان شنیدیم که نیازی به حضور آمریکایی ها ندارند. آنها در سرتاسر منطقه ما پایگاه داشتند. در روزهای گذشته شاهد هجمه علیه سوریه بودیم. اساسا حضور آنان قطع ارتباط سوریه با عراق بوده است. اینها با استفاده از وضعیت موجود تلاش کردند گروه های تروریستی را علیه دولت سوریه تجهیز کنند.

وی ادامه داد: ما باور داریم که برادرانمان در عراق استقلال خودشان را بازیافتند و اجازه نخواهند داد اینگونه حملات انجام شود. نمایندگان ملت عراق تصریح کردند که اجازه نخواهند داد تجاوزی انجام شود. ما ضمن قدردانی از این مواضع اطمینان داریم که آنان اجازه نخواهند داد آمریکا اقدامی را علیه سوریه انجام دهند.

فیصل المقداد افزود: دولت های آمریکا عادت دارند که با نادیده گرفتن قوانین بین المللی علیه حقوق ملت ها دست ببرند. آنان احترامی برای منشور سازمان ملل قائل نیستند. آنها قطعا با مقاومت سوریه مواجه خواهند شد.

امیرعبداللهیان نیز در پاسخ به این سوال درباره انتشار اطلاعاتی در خصوص تحرکات نیروهای آمریکایی برای بستن مرز سوریه با عراق گفت: امروز مرزهای عراق با کشورهای همسایه از جمله سوریه مرزهای دوستی است. آمریکا باید دست از آزار مردم منطقه بردارد. به نظامیان آمریکایی توصیه می‌کنیم به خانه برگردند و به مقامات آمریکا توصیه می‌کنیم منطقه را به اهل منطقه واگذارند. هیچ طرفی قادر نیست مسیرهای تاریخی منطقه را مسدود کند. معتقدیم که این اقدامات با ادعای حقوق بشری غربی ها و آمریکایی ها هیچ تناسبی ندارد.

وی در خصوص اظهارات مثبت مقامات عربستان نسبت به سوریه و ارتباط سوریه با کشورهای دیگر منظقه گفت: ما از بازگشت روابط طبیعی سوریه با کشورهای منطقه و جهان عرب خرسندیم. همچنین گفتگوهایی از هفته ها قبل بین مقامات دمشق و ریاض برای ازسرگیری روابط به عمل آمده است. در سفرم به عربستان از مقامات سعودی این عبارت را شنیدم که عربستان برای عادی سازی روابط با دمشق از اراده لازم برخوردار است. ما از هفته های گذشته ابتکاری را تحت عنوان گفتگوهای منطقه ای را با سران منطقه مطرح کردیم. خرسندم که این ابتکار مورد استقبال قرار گرفته است.

وزیر خارجه ایران تاکید کرد: سوریه کشور بسیار مهمی است و هیچ طرفی نمی‌تواند سوریه را نادیده بگیرد. بازگشت سوریه به وضعیت طبیعی در جهت خیر برای همه کشورهای منطقه است. این واقعیتی است که کشورهای منطقه به آن اعتراف دارند. ادای احترام می‌کنم به روح والامقام همه شهدای سوریه و ایران و سوریه به خوبی در منطقه می درخشد.

فیصل مقداد در خصوص روابط سوریه با کشورهای عربی گفت: نشست جده در سیر روابط کشورهای عربی یک نقطه عطف بود. صحبت های سران کشورهای عربی در گوش ما است که از بازگشت سوریه ابراز خشنودی می‌کردند. این اتفاق خشم شدید امریکا را به دنبال داشت و تلاش کردند که کشورهای عربی را از توافق بازدارند اما خوشحالم این تلاش غربی ها هیچ تاثیری بر مواضع کشورهای عربی نداشته است. کسانی که نمی‌خواهند روابط به حالت طبیعی برگردد دشمنان کشورهای منطقه هستند. غربی ها چشم دیدن عادی شدن روابط میان کشورهای عربی را ندارند.

وی ادامه داد: تهدید حقیقی برای حضور غربی ها در منطقه این است که کشورهای منطقه به یکدیگر نزدیک شوند. ما خوشحالیم که بیشتر کشورهای عربی روابط خودشان را با ایران بازیابی کردند. باید واقعیت های جغرافیایی منطقه را پذیرفت. این راه را به روی کشورهای غربی برای جنگ آفرینی خواهد بست. ما از از سرگیری روابط ایران و عربستان خرسندیم و حمایت می‌کنیم.

وزیر خارجه سوریه در خصوص روابط سوریه و ترکیه گفت: تنها شرط بازگشت روابط به حالت عادی خروج نیروهای ترکیه از تمام اراضی سوریه است. آن زمان ما به همکاری بازخواهیم گشت.

امیرعبداللهیان در خصوص اجرای توافقات اقتصادی دو کشور گفت: ما این موضوع را در جریان دیدارهای امروز مورد بررسی قرار دادیم. در روزهای اخیر هیئت اقتصادی از سوریه به تهران سفر کرد. سفرای ما در دمشق و تهران به طور فعال اجرای توافقات دو رئیس جمهور را پیگیری می‌کنند. پیگیری توافقات روسا در مسیر درست خود قرار دارد. اطمینان داریم که آثار آن بر روی زمین برای مردم دو کشور آشکار خواهد شد. ما به حمایت های قوی خود از یکدیگر در موضوعات تجاری و اقتصادی و توسعه دو کشور ادامه خواهیم داد.

وزیر خارجه سوریه درباره روابط ایران و سوریه اظهار کرد: دیدار اخیر میان آقای رئیس جمهور اسد و آقای رئیسی یک نقطه عطفی در روابط دو کشور بود و توافق شد به مرحله عمل منتقل شویم. سفر اخیر هیئت سوری به تهران بسیار مهم بود و در جریان این سفر ایده ها مورد بررسی قرار گرفت. ما پیشرفت های خوبی در حوزه بررسی ایده ها و توافقات اقتصادی داشتیم. آقای نخست وزیر هم در آینده نزدیک به تهران سفر خواهند کرد و اطمینان دارم این سفر نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت.

امیرعبداللهیان در خصوص موانع آمریکا برای همکاری اقتصادی ایران و سوریه گفت: برای ما گسترش همکاری های اقتصادی و استفاده از مسیرهای ترانزیتی منطقه یکی از اهداف مورد توجه است. ارتباط ما با کشورهای منطقه در چارچوب توسعه همکاری های تجاری و اقتصادی است. متاسفانه طرف آمریکایی با هدف تداوم و اعمال تحریم ها اقدام به بستن مسیرهای مواصلاتی می کند اما همیشه با شکست مواجه شده است.

مقداد در خصوص تحرکات آمریکا در سوریه گفت: در 12 سال گذشته ارتش سوریه هزار شهید را تقدیم کرد و ما در مقابله با اقدامات آمریکا ایستادیم. این بار هم مانند دفعات گذشته تلاش آمریکا شکست خواهد خورد. البته این بار یک جهان متحد در برابر اقدامات آمریکا می ایستند. ما شاهدیم که آمریکا چگونه در اوکراین دخالت می‌کند. آنچه در نیجر در حال رخ دادن است؛ ملت ها از حضور آمریکا و اروپایی ها خسته شده‌اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.