رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران از ماه ژوئن به دلیل تحقیقات درباره سوء‌استفاده از اسناد فدرال از وزارت امور خارجه به مرخصی فرستاده شده است.

به گزارش جماران، رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران که از سوی وزارت امور خارجه به مرخصی فرستاده شده و تحت تحقیقات فدرال قرار دارد، علاوه بر انتصاب در هیئت علمی دانشگاه پرینستون، به دانشکده امور جهانی جکسون دانشگاه یِیل نیز خواهد پیوست.

مالی دست‌کم از ماه ژوئن به دلیل تحقیقات درباره سوء‌استفاده از اسناد فدرال از وزارت امور خارجه به مرخصی فرستاده شده است. شبکه سی‌بی‌اس نیوز در ماه ژوئن گزارش داد اف‌بی‌آی در حال بررسی این پرونده است.

در اطلاعیه‌های دانشکده جکسون دانشگاه یِیل و دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه پرینستون به تعلیق رابرت مالی از وزارت امور خارجه یا تحقیقات فدرال درباره اسناد محرمانه اشاره نشده است.

مالی در بیانیه مطبوعاتی پرینستون با اعلام انتصاب خود به عنوان استاد مدعو و مدرس جان ال. واینبرگ/گلدمن ساکس، گفت: «در حالی که از وزارت امور خارجه به مرخصی آمده ام، از فرصتی که برای کار با نسل آتی کارمندان دولتی در دانشکده روابط عمومی و بین‌الملل دانشگاه پرینستون به دست آوردم بسیار سپاسگزارم.»

سخنگوی گلدمن ساکس به درخواست برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.

به همین ترتیب، وب‌سایت دانشگاه یِیل فقط می‌گوید مالی «در مرخصی از وزارت امور خارجه ایالات متحده است، جایی که از 28 ژانویه 2021 به عنوان فرستاده ویژه برای ایران مشغول به کار بود». یک سخنگوی دانشکده جکسون به درخواست برای اظهار نظر در این خصوص پاسخ نداد.

مشخص نیست آیا موارد انتصاب اخیر مالی به عنوان استاد در دانشگاه یِیل و پرینستون - مراکزی که دوره آموزشی پاییز در آنها تا دسامبر ادامه دارد - نشانه‌ای است مبنی بر اینکه او تا آن زمان از وزارت امور خارجه در مرخصی باقی خواهد ماند یا خیر. وزارت امور خارجه نیز به درخواست برای اظهارنظر در روز دوشنبه پاسخ نداد و سخنگوی وزارت دادگستری نیز از اظهار نظر در مورد این تحقیقات خودداری کرد.

مالی یکی از معماران اصلی توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران بود. وی در دوران ریاست جمهوری جو بایدن، تلاش‌های مذاکره ایالات متحده را برای ورود مجدد به توافقی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، به پیش می‌برد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، از مالی در زمان تعلیق وی دفاع کرده است، در حالی که جمهوری‌خواهان کنگره از کمبود اطلاعات به اشتراک گذاشته شده با آنها در مورد این پرونده ابراز ناامیدی کرده اند.

مالی همچنین در هیئت مشاوران مرکز حقوق بشر و مطالعات بشردوستانه دانشگاه براون خدمت می‌کند. او مدرک کارشناسی خود را از دانشگاه یِیل و مدرک حقوق را از هاروارد دریافت کرد.

 

منبع: العالم

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

کلمات کلیدی رابرت مالی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.