آیت‌الله العظمی نوری همدانی در پیامی به کنگره شهدای روحانی استان همدان تاکید کرد: علماء باید بدانند وظیفه اول آنها حفظ دین مردم است و در همین مسیر نگهداری از انقلاب، که یکی از نقشه‌ها، جدایی روحانیت و علماء از انقلاب است و حوزه باید به این نکته توجه داشته باشد. و البته از موضوع امر به معروف و نهی از منکر نباید غافل شد و هر جا انحراف از خط امام و رهبری و شهدا صورت گرفت باید ساکت نبود امروز وحدت کلمه که سفارش امام بوده و بعنوان رمز پیروزی انقلاب معرفی شده است بیش از هر زمان ضروری‌تر است خصوصاً در بین مسئولان.

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، آیت الله نوری همدانی در پیامی به کنگره شهدای روحانی استان همدان گفتند: علماء باید بدانند وظیفه اول آنها حفظ دین مردم است و در همین مسیر نگهداری از انقلاب، که یکی از نقشه‌ها، جدایی روحانیت و علماء از انقلاب است و حوزه باید به این نکته توجه داشته باشد.

متن پیام به شرح زیر است:

بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ

الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّهَ اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیّت به آن مجمع محترم که بعنوان تجلیل از مقام شامخ شهید و شهادت گردهم آمده‌اند و محوریت جلسه نیز تکریم شهدای روحانیت دارالمؤمنین همدان است.

بدون تردید نقش روحانیت در راستای رسالت آنها گسترده‌تر و حساس‌تر بوده است و در دوران دفاع مقدس و قبل از آن، دوران مبارزه علیه طاغوت این مطلب را روشن نمود. روحانیت علاوه بر اینکه خود پیشگام بوده است با بهره‌مندی از مفاهیم قرآن کریم و روایات ائمه معصومین «علیهم السلام» توانست جامعه را متوجه فریضه عظیم جهاد در راه خدا و امر به معروف و نهی از منکر نماید.

امروز بیش از هر زمان دیگری، معنا و مفهوم جهاد در میان ملت مسلمان و بپا خاسته ما عمق و اصالت خود را به دست آورده و ابعاد گوناگون آن در زندگی این ملت جهادگر متبلور گشته است.

به‌جرات می‌توان گفت که نه‌ تنها در ایران بلکه در هیچ نقطه‌ای از سرزمین‌های اسلامی، پس از دوران درخشان اما کوتاه صدر اسلام، هرگز دیده نشده است که فلسفۀ جهاد بدین‌صورت عمیق و دقیق و گسترده در اعماق جان و دل مردم نفوذ کند و پایه و اساس فرهنگ عام ملتی را تشکیل دهد.

تاریخ هرگز از یاد نخواهد برد که در این برهۀ شگرف از زمان، چگونه یک ملت مسلمان در راستای خط خونین تشیع اصیل، فلسفۀ عمیق جهاد را همچون چراغی فرا راه خویش قرار داده و در پرتو آن گام در راهی نهاده است که در انتهای آن خورشید فلاح و رستگاری و عظمت نورافشانی می‌کند؛ ملتی که جهاد در راه قرآن و اسلام و مجاهدت در راه استقرار احکام خداوند متعال را سرلوحۀ برنامه‌های زندگی خویش ساخته و در این راه هر آن آماده است تا ابراهیم‌وار همه‌چیز خود را قربانی کند و اسماعیل وار پای خود به مسلخ عشق برود. و در این میان نقش روحانیت بسیار مهم بوده است لذا مردم با ندای رهبر کبیر انقلاب یعنی امام راحل «رحمت الله علیه» فوج، فوج به طرف جبهه‌ها شتافتن و باخدا معامله نمودن.

«إِنَّ اللّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِینَ أَنفُسَهُمْ وَأَمْوَالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ یُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیَقْتُلُونَ وَیُقْتَلُونَ وَعْدًا عَلَیْهِ حَقًّا فِی التَّوْرَاةِ وَالإِنجِیلِ وَالْقُرْآنِ وَمَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللّه» و پاداش بزرگ خداوند متعال را کسب کردن. «فَلْیُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ الَّذِینَ یَشْرُونَ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا بِالآخِرَةِ وَمَن یُقَاتِلْ فِی سَبِیلِ اللّهِ فَیُقْتَلْ أَو یَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِیهِ أَجْرًا عَظِیمًا»

و وظیفه دیگر که توسط عالمان راستین باید صورت گیرد موضوع امر به معروف و نهی از منکر است که بی‌توجهی به آن، ناسپاسی در برابر خون شهدا است و موضوعی که آنقدر اهمیت دارد حتی جهاد در راه خدا با آن همه فضیلت اما در برابر این واجب الهی اندک است همانطور که حضرت امیر علیه السلام اشاره به آن دارد.

«وَ ما اَعْمالُ الْبِرِّ کُلُّها و الْجهادُ فِی سَبیِلِ اللهِ عِنْدَ الاَمْرِ بِالْمَعْروُفِ وَ النَّهْیِ عَنِ الْمُنْکَرِ اِلّا کَنَفثَةٍ فِی بَحْرٍ لُجِّی»: «تمام کارهای نیک و (حتی) جهاد در راه خدا، در برابر امر به معروف و نهی از منکر، همچون آب دهان در برابر دریای پهناوری است».

روحانیت در دوران دفاع مقدس بخوبی رسالت خود را انجام داده‌اند و امروز اگرچه دیگر جهاد به معنی حضور در جبهه جنگ نیست اما باید توجه داشت حمله دشمن شدیدتر و نقشه آنها پیچیده تر از گذشته شده است لذا وظیفه سنگین‌تر است و همین که تمام ابزار خود را در تخریب اسلام و قرآن و اهل بیت «علیهم السلام»‌و انقلاب عظیم اسلامی ایران بکار می‌گیرند و این هوشیاری حوزه‌ها را می‌طلبد.

علماء باید بدانند وظیفه اول آنها حفظ دین مردم است و در همین مسیر نگهداری از انقلاب، که یکی از نقشه‌ها، جدایی روحانیت و علماء از انقلاب است و حوزه باید به این نکته توجه داشته باشد. و البته از موضوع امر به معروف و نهی از منکر نباید غافل شد و هر جا انحراف از خط امام و رهبری و شهدا صورت گرفت باید ساکت نبود امروز وحدت کلمه که سفارش امام بوده و بعنوان رمز پیروزی انقلاب معرفی شده است بیش از هر زمان ضروری‌تر است خصوصاً در بین مسئولان. و وحدت حول محور ولی فقیه باید صورت گیرد و همه مسئولان عملاً از ایشان تبعیت نمایند و سفارش ایشان را عملی کنند و تمام سعی خود را در مسیر خدمت به مردم قرار دهند و مانع منکرات شوند و ارزشها را زنده کنند و مشکلات اقتصادی و فرهنگی مردم را حل نمایند.

حوزه همدان دارای سابقه درخشان است و علماء بزرگی در آنجا پرورش یافته خصوصاً در زمان ما شخصیت ممتاز فقیه عالیقدر مفسر بزرگ حضرت آیت‌اللّه العظمی آخوند ملا علی معصومی همدانی بوده است که آثار وجودیش همچنان باقی است و در تربیت نفوس در منطقه غرب کشور مؤثر بوده است و توانست مردمی شهیدپرور را تربیت کند و همچنین نقش برجسته مرحوم شهید آیت‌اللّه سید اسداللّه مدنی مورد توجه است که عظمت آن حوزه باید همچنان باقی باشد و مردم همدان نیز مردمی شهید پرور و انقلابی می‌ باشند و حقیر افتخار آن را دارم که از همان مردم عزیز هستم.

در پایان ضمن تکریم از همه شهدای معظم استان همدان خصوصاً شهدای روحانیت و همچنین مردم بزرگوار و همیشه در صحنه آن دیار از برگزارکنندگان این جلسه محترم تشکر می‌کنم و توفیق همگان را از خداوند متعال خواهانم.

حسین نوری همدانی

٢۷ مردادماه ۱۴۰٢

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.