محمدرضا حسینی بهشتی استاد فلسفه دانشگاه گفت: در پیشبرد برنامه ها باید به گونه ای اقدام کرد که نظرات عمومی همه مردم جلب شود نه آنکه مدیریت حذفی را اعمال کنیم. اجرای موفق قوانین و برنامه ها زمانی است که نظر اکثریت و خردمندان را با خود به همراه داشته باشد.

به گزارش جماران؛ "توازن در دیپلماسی خارجی و اصلاح مناسبات سیاست خارجه و نیز تحلیل فلسفی روابط سیاسی و اقتصادی ایران با قدرتهای شرق و غرب" در هفتاد و یکمین جلسه کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

به نوشته امیدنامه ، در این نشست که  سید محمدرضا حسینی بهشتی، فرزند آیت الله بهشتی و استاد فلسفه دانشگاه سخن می گفت، با بیان اینکه مشکل در کشور متمرکز بر مدیریت اجرایی نیست بلکه در ابهامات فکری- فرهنگی نمود یافته است، گفت: متأسفانه در شناخت مسایل بنیادین دچار مشکل هستیم و این خسران بزرگی است. درحال حاضر در عرصه اندیشه در مقطع پست مدرنیسم قرار داریم و این می تواند همه مفاهیم را به چالش و چرایی بکشاند. در این رابطه باید برای هر اقدام اساسی در کشور ابتدا به شناخت عمیق علمی برسیم و برای آن راهبردهای کاملاً علمی، دوراندیشانه و اجرایی ترسیم کنیم.

 

محمدرضا بهشتی

 

وی افزود: در پیشبرد برنامه ها باید به گونه ای اقدام کرد که نظرات عمومی همه مردم جلب شود نه آنکه مدیریت حذفی را اعمال کنیم. اجرای موفق قوانین و برنامه ها زمانی است که نظر اکثریت و خردمندان را با خود به همراه داشته باشد.

ارتباط تنگاتنگ با روسیه مضر و خسران آور است

همچنین در این نشست محمدصادق مشایخ رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان با اشاره سیاست معطوف به شرق جمهوری اسلامی ایران، گفت: با توجه به اهداف عالیه انقلاب اسلامی درسال 1357 نباید به کشوری چون روسیه دلبست. اشتباه استراتژیک سیاسی آن است که ارتباط تنگاتنگ سیاسی و نزدیک همیشگی را با همسایه شرقی یعنی روسیه حفظ کرد.همانطور که تاریخ سیاسی ایران نشان داده این کشور همیشه خیانت های جبران ناپذیری را به ملت و کشور ما کرده و اتفاقاً بسیار باید به آن با احتیاط نگاه و از دلبستن به آن اجتناب کرد.

وی ادامه داد: در راستای رفع تحریم ها و رسیدن به گشایش های اقتصادی باید مناسبات سیاسی با غرب و شرق را بطور متوازن پیش برد و در مذاکرات هوشمندانه در جهت اخذ حداکثر امتیاز در راستای منافع ملی گام برداشت. مشایخ خاطرنشان کرد: در بحث توسعه اقتصادی در داخل، ابتدا باید با مفاسد اقتصادی بطور جدی مبارزه کرد. نابودسازی قاچاق کالا باید در صدر برنامه ای فساد ستیز اقتصادی قرار گیرد تا بتوان صنایع داخلی را امیدوار به توسعه و شکوفایی کرد.

مدیران اجرایی کشور باید از متخصصان توصیه پذیری داشته باشند

در ادامه این نشست سید محمد هاشمی اصفهانی گفت: باید عزم راسخ برای مذاکره هوشمندانه با امریکا را مسؤولان در دستور کار قرار دهند تا بتوانیم حقوق از دست رفته خود را استحصال کنیم.

وی با بیان اینکه راهی جز احیا کردن برجام نداریم،تصریح کرد: در این راستا، مدیران و مسؤولان باید توصیه پذیر شوند و بدون تعصب از متخصصان و دانشمندان مورد تأیید مردم مشورت بگیرند و آنها را اجرا کنند.

توجه به علم و نظر دانشمندان در حوزه سیاست- اقتصاد و حتی اجتماعی در راستای رفع بحران های کشور الزامیست

همچنین حیدر مستخدمین حسینی،معاون پارلمانی وزارت اقتصاد در دوره اصلاحات در این نشست گفت: در مدیریت کشور عمل و تاکید بر علم و نظر دانشمندان در زمینه سیاست، اقتصاد و حتی علوم اجتماعی برای رفع بحران های اقتصادی الزامیست. تا زمانیکه مدیریت کشور مشورت پذیر از دانشمندان و متخصصان نباشد، امیدی به رفع مشکلات نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی افزود: مهم آن است از اقتصاددانان راهکارهای رفع معضلات اقتصادی را بپرسند و از آن مهمتر آنست که نظر و راهکارهای آنان را بدون انحراف اجرایی کنند. اگر چنین شود امنیت، آرامش و رفاه به جامعه بر میگردد. قطعاً یکی از راهبردهای اساسی در رفع مشکلات مذاکره مستقیم سیاسی با امریکا خواهد بود.

 

سید جلال ساداتیان

 

عربستان و چین و دیگر کشورهای در حال توسعه به سمت توازن سیاسی پیش می روند

سید جلال ساداتیان، سفیر اسبق ایران در انگلستان  نیز در این نشست، گفت: باید به پیشنهادات دلسوزان و متخصصان کشور جامه عمل پوشانده شود تا به برون رفت از بحران ها امیدوار شویم. راهبرد توازن سیاسی با کشورها و ورود به عرصه مذاکرات مستقیم با امریکا و کشورهای غربی الزامیست.

وی افزود: عربستان و چین به سمت توازن سیاسی پیش رفته اند. اما متأسفانه با ضعف دیپلماسی بین المللی حتی در منطقه به نتایج شایسته ای در مسیر منافع ملی دسته نیافته ایم. دولت سیزدهم برای خروج از انزوای سیاسی به جای برقراری ارتباط دیپلماتیک با کشورهای درجه 3 و 4 افریقایی باید به مذاکره مستقیم با امریکا بپردازد تا بتوانیم مطالبات اقتصادی خود را وصول نماییم.

ساداتیان ادامه داد: متأسفانه هنوز مطالباتمان را از کره جنوبی نتوانسته ایم بگیریم. از آن سو عراق هم به پرداخت تعهداتش به ما در عمل پایبند نیست. اتمام حجت دکتر ظریف در تاریخ ثبت است که راهی جز ارتباط مستقیم سیاسی با غربی ها و امریکا در پیشبرد توازن سیاسی و اخذ کلیه حقوق اقتصادی و سیاسیمان نداریم.

 در حال حاضر خالص تشکیل سرمایه صفر است

علی سعدوندی، کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این نشست  گفت: نرخ رشد سرمایه گذاری در کشور منفی شده بود و متأسفانه الان خالص تشکیل سرمایه صفر شده است.

وی این پیامد را برای افق پیش روی اقتصاد کشور بسیار خطرناک دانست و گفت :تنها راه خروج از معضلات اقتصادی کشور اجرای بسته های پیشنهادی اقتصادی تخصص محور اقتصاددان برجسته کشور و برقراری مذاکره مستقیم سیاسی با امریکا است.

خسران اقتصادی و سیاسی در دولتهای نهم و دهم رخ داد

عابد مشایخ دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان نیز در این نشست  گفت: سال 1382 پرونده هسته ای ایران مفتوح شد و کشورهای غربی، ایران را در شرایط سخت قرار دادند. تیم مذاکرات هسته ای به ریاست دکتر حسن روحانی در دولت دوم آقای سید محمد خاتمی تشکیل شد. مذاکرات پیچیده ای با سه کشور اروپایی آغاز شد و ذیل ریاست دکتر روحانی دبیر وقت شورایعالی امنیت ملی کشور برجسته ترین دیپلماتها و شخصیت های علمی کشور با ترکیب دکتر سید حسین موسویان معاون تیم مذاکرات- ریاست کمیته هسته ای دکتر علی اکبر صالحی، ریاست کمیته سیاسی دکتر سیروس ناصری و نیز نقش آفرینی دکتر محمدجواد ظریف، محمدرضا البرزی، دکتر مجید تخت روانی، دکتر سید عباس عراقچی در ترکیب کمیته سیاسی و حضور حقوقدان برجسته دکتر جمشید ممتاز هدایت جلسات مذاکرات هسته ای در اختیار گرفته شد تا نهایتآً در سال 1384 پرونده هسته ای از بحران خارج و شکل عادی به خود گرفت.

وی افزود: متأسفانه با روی کار آمدن دولت نهم و دهم کلیه اعضای تیم مذاکرات را تغییر دادند و با تغییر سیاست‌های فنی به غیرتخصصی و آمدن نفراتی جدید در تیم مذاکرات، شکل مذاکرات از حالت دیپلماتیک به سبک تهاجمی درآمد و پرونده هسته ای ایران توسط شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد و در ادامه 6 قطعنامه ظالمانه و خصمانه بر علیه ایران صادر شد. کشور در شرایط بسیار سخت اقتصادی و سیاسی و در آستانه جنگ قرارگرفت.

مشایخ ادامه داد :خوشبختانه با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید در سال 1392، دکتر روحانی به توصیه مرحوم آیت ا... هاشمی رفسنجانی همان تیم مذاکرات هسته ای سال 1382 تا 1384 را روی کار آورد و نهایتاً در سال 1394 جمهوری اسلامی ایران با کشورهای (1+5) به توافق رسید و پرونده هسته ای با توافقنامه برجام بسته شد.

وی در پایان با بیان اینکه در این راستا تلاشهای دکتر محمد رضا عارف ستودنی است،  خاطر نشان کرد: متأسفانه با اتفاقات بعدی و خروج ترامپ از توافقنامه، برجام معلق شد و به مرور تحریم های اقتصادی و سیاسی بازگشتند. آنچه که در حال حاضر و در دولت سیزدهم می تواند راهگشا باشد و کشور را می تواند از معضلات اقتصادی خارج کند، بهره گیری از مشورت متخصصان برجسته سیاسی و هسته ای کشور است. همانطور که دانشمند و دیپلمات برجسته کشورمان آقای دکتر علی اکبر صالحی پیشنهاد دادند، مذاکرات سیاسی مستقیم با آمریکا می تواند راهگشا باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
3 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.