خاندوزی وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت گفت: روزگاری در این کشور عنوان می‌شد مردم خادم نمی‌خواهند بلکه مدیر می‌خواهند و با آن نگاه پشت درهای بسته در دهه ۹۰ نه تنها نرخ رشد اقتصادی ایران افزایش پیدا نکرد و نه تنها در درجا نزد، بلکه سرمایه گذاری های کشور ۴۷ درصد کاهش یافت و نتیجه این شد که دهه ۹۰ در اقتصاد ایران، دهه افول بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، سخنگوی اقتصادی دولت گفت: دولت گذشته مشکلات را به سمت آینده و وضعیت خارجی شوت می‌کرد اما در حال حاضر شاخص‌ها نشان می‌دهد شاهد کاهش مستمر نرخ بیکاری هستیم.

سید احسان خاندوزی در نشست خبری بررسی عملکرد اقتصادی دولت سیزدهم به همراه رؤسای سازمان برنامه بودجه و بانک مرکزی ضمن تبریک روز خبرنگار گفت: خبرنگاران در ۲ سال گذشته در لحظات شادی و غم، امیدبخشی و احیای جامعه در کنار ما بودند و اگر رسانه‌های رسمی فعال و پویا نبودند، دیگرانی تمایل داشتند فضای کشور را جور دیگری جلوه دهند. شما خبرنگاران در پیشبرد اهداف کشور نقش دارید و امیدواریم این تعامل روز به روز بهتر شود و امیدوارم با نگاه و سلایق مختلف روز به روز فعال‌تر باشید.

وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: در آستانه سالگرد تشکیل دولت نشستی برگزار کردیم تا تصویر جامع و کامل‌تری ارائه دهیم.

وی ادامه داد: حوزه کلان اقتصاد و اقتصاد واقعی موضوعی در حوزه چشم‌انداز رشد و مبانی رشد اقتصادی است که کاری که امروز انجام می‌شود در آینده ثمر دهد. روزگاری در این کشور عنوان می‌شد مردم خادم نمی‌خواهند بلکه مدیر می‌خواهند و با آن نگاه پشت درهای بسته در دهه ۹۰ نه تنها نرخ رشد اقتصادی ایران افزایش پیدا نکرد و نه تنها در درجا نزد، بلکه سرمایه گذاری های کشور ۴۷ درصد کاهش یافت و نتیجه این شد که دهه ۹۰ در اقتصاد ایران، دهه افول بسیاری از شاخص های مهم اقتصادی شد.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: در دهه ۹۰ تشکیل سرمایه ثابت حوزه ماشین آلات، حدود ۶۱ درصد کاهش یافت و تشکیل سرمایه ثابت در حوزه ساختمان با کاهش ۴۷ درصدی مواجه بود، نتیجه این موضوع این شد که ظرفیت رشد بلندمدت اقتصاد ایران تضعیف شد. بر همین اساس تلاش دولت سیزدهم این شد که بنیان‌های رشد درازمدت را تقویت کند.

وی در خصوص وضعیت اشتعال گفت: شاخص‌های رشد در کشور ما و افزایش قیمت‌ها در دهه ۹۰ به گونه‌ای دچار سخت جانی شدند که نه رشد اقتصادی به راحتی افزایش و نه تورم به راحتی کاهش می‌یافت. این مسئله  ناشی از این بود که اقتصاد ایران در دام و تله رشد پایین و سرمایه گذاری صفر و منفی گرفتار شده بود. اما با سیاست‌های اصلاحی دولت سیزدهم و اقدامات صورت گرفته، این روندها اصلاح شد و شاخص‌ها رو به بهبود رفت امیدواریم روند سال ۱۴۰۱ در سال ۱۴۰۲ و سال‌های آتی ادامه یابد تا از دام رشد پایین و سرمایه‌گذاری صفر و پایین خارج شود.

سخنگوی اقتصادی دولت یادآور شد: دولت گذشته مشکلات را به سمت آینده و مذاکرات خارجی پاس می‌داد اما در حال حاضر شاخص‌ها نشان می‌دهد شاهد کاهش مستمر نرخ بیکاری هستیم. آمارها نشان می‌دهد ۸/۲ درصد کاهش بیکاری در بهار امسال داشته‌ایم که از ابتدای دولت ۴/۲ درصد رشد بیکاری را شاهد بودیم و قریب به یک میلیون نفر صاحب شغل شدند که البته برای دولت رضایت‌بخش نیست.

خاندوزی بیان کرد: در سال گذشته بیش از ۲۷۳ هزار میلیارد تومان پرداخت بودجه عمرانی از سوی سازمان برنامه و بودجه را داشتیم؛ یعنی دولت بیش از ۱۰۰ درصد بودجه عمرانی مصوب خود را محقق کرده است. که این عدد چیزی حدود ۹۴ درصد بوده است.

وی افزود: افزایش ۹۴ درصد بودجه عمرانی نشان‌دهنده این است که دولت به تحقق این بخش اهتمام دارد. پس در کنار احیای پروژه های معطل مانده اقتصادی، تحریک اقتصادی هم صورت گرفته و کشور تبدیل به کارگاه عمرانی شده است.

سخنگوی اقتصادی دولت گفت: ما در شرایطی دولت را گرفتیم که بنا بود آب کشور به سیاست خارجی گره بخورد. برق در سیم‌ها و گاز در لوله‌ها نباشد و قطعی ۸ ساعته برق برنامه‌ریزی شده بود ولی ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق کشور از طریق ایجاد ۷ هزارمگاوات ظرفیت جدید، امروز به ۸ هزار مگاوات کسری کاهش یافته است.

وی در خصوص رشد اقتصادی بیان کرد: در مورد کشوری که حدود ۱۰ سال رشد اقتصادی صفر درصد را تجربه کرده است تردیدی نیست چه بلایی سر رشد اقتصادی‌اش آمده است. اگر کمتر از یک درصد رشد اقتصادی در ۸ سال قبل با رشد اقتصادی ۴ درصدی را در سال ۱۴۰۱ ملاحظه کنیم، نشان‌دهنده این است که تیم اقتصادی مسئله رشد اقتصادی و هدف‌گذاری را پیگیری می‌کند، بله رشد اقتصادی تا رشد اقتصادی برنامه ششم و هفتم فاصله دارد اما هدف‌گذاری رسیدن به رشد ۸ درصدی است.

خاندوزی تاکید کرد: در رشد تولید هدف این است که حتی فعال اقتصادی خود فعالیت داشته باشد تا قدم‌ها به سمت تولید کلان برداشته شود. در جریان هستید تا ۲ سال پیش اگر جوانی می‌خواست کسب و کار خودش را راه بیندازد چه کاری باید انجام می‌داد و چه راهی باید می‌رفت و یا باید به فلان مدیر شیرینی می‌داد اما امروز مسئله کسب و کار تسهیل شده است و از درگاه ملی مجوزها صادر می‌شود که ۶۲۰ هزار مجوز تا حال به کارآفرینان کشور داده شده است و در سال ۱۴۰۲ در مسیر تکمیلی، مجوزهای صنفی را هم به درگاه ملی مجوزها متصل کردیم که امروز صدهزارمین مجوز صنفی صادر خواهد شد.

وی درباره اصلاحات نظام پایدار درآمدهای دولت گفت: امروز توانستیم با کاهش ۷ درصد مالیات بر تولیدکنندگان که بی‌سابقه است، هم درآمدهای کل بودجه را وصول کنیم و هم درآمدهای متصل نفتی بودجه را کاهش دهیم. تا پیش از این گفته می‌شد بخش بیشتری از مالیات بر دوش شفاف‌بگیران از جمله کارمندان و شاغلان بود اما سعی کردیم سراغ مؤدیان برویم که در تور مالیاتی نبودند که در سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مؤدی مالیاتی جدید شناسایی شدند که آن کسانی که فرار مالیاتی می‌کردند و مؤدیان اصلی مالیاتی بودند، به بخش اصلی درآمدهای مالیاتی تبدیل شوند.

خاندوزی درباره مولدسازی دارایی دولت و درآمد حاصل شده از فروش دارایی‌های مازاد گفت: فروش دارایی مازاد در بودجه‌های سنواتی درج می شده اما عملکرد اندکی داشت و به اجرا نمی‌رسید، در دولت سیزدهم در این باره آسیب‌شناسی انجام شد و با اقدامات انجام شده، امید به تحقق درآمد حاصل از فروش دارایی‌ها زنده شد. عدد درج شده در قانون بودجه ١۴٠٢ درباره فروش دارایی‌ها چند ده برابر سال‌های گذشته است و رقم محقق شده در ۴ ماهه تا پایان تیر ماه ٣ برابر مدت مشابه سال گذشته بوده‌ است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.