خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: اکنون با عوامل متعددی در حوزه اقتصادی مواجهیم که دولت می‌کوشد در مرحله نخست از طریق انضباط بخشی و نظارت بر بازار و در مرحله بعد از طریق اتخاذ تدابیر و سیاست‌های حمایتی مانند یارانه کمک معیشتی و در مجموع با صبر و تاب‌آوری بیشتری از طرف جامعه، شرایط جاری را پشت سر بگذاریم و در ماه‌ها و فصول آینده شاهد کاهش تورم و فشار قیمتی که آحاد جامعه را در ماه های گذشته تحت فشار قرار داد، باشیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: مجموعه تلاش‌های دولت سیزدهم که در حوزه تولید، ایجاد اشتغال و بالا بردن میزان درآمد سرانه خانوارها انجام می‌شود، به عبور کشور از شرایط کنونی کمک می‌کند.

سید احسان خاندوزی، روز پنجشنبه همزمان با سفر رییس جمهور به استان اصفهان در جلسه شورای اداری شهرستان گلپایگان خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط عمومی حاکم بر اقتصاد ایران، در تابستان سال گذشته نرخ بسیار بالای تورم را تجربه کردیم اما تلاش دولت این بود که در ۶ ماهه نخست سال بر ایجاد ثبات در اقتصاد کلان متمرکز شود که تا پایان اسفند هم اتفاق های بسیار خوبی در زمینه کاهش تورم نقطه به نقطه کشور رخ داد.

وی با بیان اشاره به تداوم فشارهای تحریمی بر اقتصاد ایران خاطرنشان کرد: مسائلی که در ماه‌های اخیر در حوزه نوسانات بازارهای بین‌المللی بویژه پس از جنگ حوزه اوراسیا رُخ داد نه تنها موجب تلاطم قیمت در کشورهای دنیا بلکه حتی ایجاد نظام های سختگیرانه و سهمیه بندی روی بسیاری از کالاهای اساسی در کشورهای منطقه و اطراف ما شد.  

خاندوزی تاکید کرد: سال‌ها پیش باید در باره حذف وابستگی سُفره مردم به ارز وارداتی اقدام لازم انجام می‌گرفت و بجای‌اینکه از تولیدکننده حمایت شود، یارانه ها را به واردکننده پرداخت می کردند.

وی بیان کرد: مجموعه این سیاست‌ها، تا حد خیلی زیادی توجیه‌کننده این است که اگر در یکی دو ماه اخیر شاهد افزایش قیمت‌ها در ایران هستیم معلول دست بدست هم دادن این چند متغیر است که از گذشته وجود داشته و در ماه های اخیر نیز تشدید شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بسیاری از کشورهای منطقه در زمان حاضر سیاست‌های تعرفه‌ای و تجاری خود را به یکباره تغییر دادند تا حد ممکن بتوانند تامین کالای خود را از کشورهای همسایه انجام دهند لذا به یکباره بر سیاست های صادراتی خود ممنوعیت وضع کردند.  

وی اظهار داشت: اکنون با عوامل متعددی در حوزه اقتصادی مواجهیم که دولت می‌کوشد در مرحله نخست از طریق انضباط بخشی و نظارت بر بازار و در مرحله بعد از طریق اتخاذ تدابیر و سیاست‌های حمایتی مانند یارانه کمک معیشتی و در مجموع با صبر و تاب‌آوری بیشتری از طرف جامعه، شرایط جاری را پشت سر بگذاریم و در ماه‌ها و فصول آینده شاهد کاهش تورم و فشار قیمتی که آحاد جامعه را در ماه های گذشته تحت فشار قرار داد، باشیم.

خاندوزی همچنین گفت: به زیرمجموعه‌های وزارت دارایی در ماه‌های اخیر ابلاغ شده است تا اختیارات لازم در حوزه‌ مسائل مالیاتی، دارایی و گمرکی به استان ها ارائه شود تا بتوانند بدون مراجعه به پایتخت، تصمیم‌گیری لازم را در مناطق خود انجام دهند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان‌اینکه همه باید به سمت ایجاد آرامش در فضای مالیاتی کشور حرکت کنیم، ابراز امیدواری کرد که با همت و تخاذ تدبیر در مناطق مختلف و تفویض اختیارات بیشتر به استان‌ها، بتوانیم بهترین تصمیم‌ها را اتخاذ کنیم.

وی همچنین هدف از سفر نمایندگان هیات دولت و حضور در شهرستان‌های مختلف را شناسایی چند چالش مهم و اساسی مناطق اعزامی اعلام کرد و گفت: البته حل و فصل همه مسائل شهرستان‌ها به یکباره امکانپذیر نیست اما باید با اولویت‌بندی، مهمترین مسائل مُبتلابه در دستور کار قرار گیرد و تخصیص بودجه‌ها، اعتبارات و تمرکز مدیریتی شهرستانی و مناطق نیز بر اساس اولویت بندی انجام شود.

وی تصریح کرد: رییس جمهور همواره تاکید دارند که سفرهای استانی باید از حالت تشریفاتی و صوری خارج شود.

خاندوزی ابراز امیدواری کرد که چالش‌های اولویت‌دار منطقه تا یک یا ۲ سال آینده حل و فصل شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.