سید سلمان ذاکر نماینده مردم ارومیه در مجلس با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد رسیدن طوفان‌های نمکی به تهران نیز خواهیم بود گفت: برای جلوگیری از چنین فاجعه زیست محیطی بررسی طرح انتقال آب از رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

به گزارش جماران، به نقل از ایلنا، نماینده مردم ارومیه در مجلس گفت: خشکی دریاچه ارومیه تبعات گرانی را در بر خواهد داشت و نه تنها شهرها و استان های همجوار با دریاچه ارومیه درگیر این تبعات می شوند بلکه کشورهای همسایه نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

سید سلمان ذاکر بیان کرد: با خشک شدن دریاچه ارومیه حیات  قریب به پنج میلیون نفر به خطر افتاده و دچار بیماری‌های تنفسی می‌شوند.

وی با بیان اینکه با خشک شدن دریاچه ارومیه شاهد رسیدن طوفان‌های نمکی به تهران نیز خواهیم بود گفت: برای جلوگیری از چنین فاجعه زیست محیطی بررسی طرح انتقال آب از رودخانه مرزی ارس به دریاچه ارومیه در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

عضو کمسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مدیریت صحیح آب در بخش کشاورزی و همچنین تغییر الگوی کشت می‌تواند کمک بزرگی به احیای دریاچه ارومیه کند که در این مورد اعتبارت لازم تخصیص داده شده است.

ذاکر تصریح کرد: باید در رابطه با اقدامات جهاد کشاورزی استان برای طرح‌های کشاورزی احیای دریاچه ارومیه تحقیقات لازم صورت گیرد که اگر کوتاهی در این مورد صورت گرفته باشد مسئولین مربوطه باز خواست شوند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس نقش پل میان‌گذر دریاچه ارومیه در خشکی دریاچه را انکار ناپذیر دانست و گفت: با توجه به هزینه‌های کلانی که در احداث این پل صرف شده است امکان تخریب یا جابجایی آن وجود ندارد ولی در مطالعاتی که صورت گرفته است مقرر شده تونل‌هایی برای گردش آب در زیر این پل احداث شود.

ذاکر با بیان اینکه همانگونه که نیروهای مسلح وظیفه ایجاد امنیت در مرزها و داخل کشور را برعهده دارند گفت: مسئولین محیط زیست و درگیر با مشکلات دریاچه ارومیه نیز وظیفه حفظ سلامت جان مردم را برعهده دارند که تخطی از این مسئولیت قابل بخشش نیست.

وی از افتتاح سد چپر آباد همزمان با هفته دولت سال‌جاری خبر داد و گفت: انتقال آب از کانی سیب به دریاچه ارومیه یکی از اقدامات مثبت در راستای احیای دریاچه بود که شاهد  انتقال سالانه ۳۵۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه ارومیه از طریق این کانال هستیم و تاکنون نیز ۶۰۰ میلیون متر آب از طریق این کانال روانه دریاچه شده است.

ذاکر با اشاره به اینکه آبیاری قطره‌ای باید در سه استان حوضه آبریز دریاچه اجباری شود گفت: بیشترین  حقابه  دریاچه از طریق رودخانه‌های سیمینه رود و زرینه رود است که متاسفانه ۵۱ درصد حقابه دریاچه از طریق این رودخانه‌ها و برای مصارف آب شرب و صنعتی  به تبریز منتقل می‌شود.

نماینده ارومیه در مجلس خاطر نشان کرد: طی سال جاری هر سه ماه یکبار پروژه‌ای برای احیای دریاچه ارومیه در استان افتتاح و مورد بهره برداری قرار می‌گیرد که تونل انتقال آب کانی سیب و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب ارومیه نمونه‌ای از این طرح‌ها است.

عضو کمسیون اجتماعی مجلس فراموشی احیای دریاچه ارومیه از طرف دولتمردان را غیر قابل بخشش عنوان کرد و گفت: خشکی دریاچه ارومیه تهدیدی برای مردم استان و کشورهای همسایه است که تبعات گرانی را به همراه خواهد داشت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.