مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۷۲۰ هزار شغل ایجاد شده که با این اتفاق نرخ اشتغال بیکاران فارغ‌التحصیل و زنان کشور بیش از پیش افزایش یافته است. در ادامه قصد داریم طرح‌های نیمه تمام گذشته را تمام کنیم که تاکید دولت سیزدهم است. نتیجه اتمام این پروژه‌ها افزایش اشتغال است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، مرتضوی گفت: از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۷۲۰ هزار شغل ایجاد شده که با این اتفاق نرخ اشتغال بیکاران فارغ‌التحصیل و زنان کشور بیش از پیش افزایش یافته است.

آیین رونمایی از سامانه «جستجوی شغل» صبح امروز در محل ستاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) و محمود کریمی بیرانوند (معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار) برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمود کریمی بیرانوند با اشاره به بحث اهمیت سامانه‌ی ارتقا یافته‌ی جستجوی شغل گفت: یک نسخه از سامانه اینترنتی یافتن شغل در دولت قبل راه افتاده بود که باتوجه به انبوه شکایات به دلیل ناکارآمدی آن سامانه در تهران و شهرستان‌ها، آن سامانه حذف و سامانه جدید به همت صندوق کارآفرینی امید و همکاری مجموعه وزارت کار ایجاد شد.

وی افزود: بحث هوشمندسازی هدایت نیروی کار و کاریابی در این سامانه انجام شد. در این سامانه کارجو و کارفرما پس از انعقاد قرارداد درخواست‌شان حذف خواهد شد و قبل از آن فرصت‌های شغلی روی سامانه خواهد بود. در همین یک ماه ۶۱ هزار فرصت شغلی با حضور ۳۰ هزار کارجو و ۷ هزار و ۴۰۰ عنوان شغلی در سامانه جستجوی شغل ثبت شده است. همچنین بیش از ۱۳۰۰ کارفرما به صورت خودجوش و داوطلبانه اطلاعات تقاضای شغل خود را در سامانه تاکنون ثبت کردند. 

بیرانوند تصریح کرد: تاکنون ۲۷۰۰ مورد فرصت شغلی در این سامانه کاریابی جستجوی شغل رابطه‌شان در همین مدت کوتاه میان کارجو و کارفرما را ایجاد کرده و افراد به این تعداد شاغل شدند. البته این سامانه توانسته است شرایط آمایش و سنجش آماری را در بازار کار برای ما فراهم کند و ما با این سامانه می‌توانیم بفهمیم چه مشاغلی بیشتر تقاضا دارد و این باعث می‌شود در وزارت کار و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بهتر مطابق با وضعیت بازار کار سیاست‌گذاری کنیم. ضمن اینکه تاکید مستقیم رئیس جمهور بود که باعث شد این سامانه سریع‌تر تمام شود. 

شهبازی (رییس مرکز فناوری اطلاعات وزارت کار) نیز با اشاره به بیش از ۷۰ سامانه در مجموعه وزارت کار، بر اهمیت کار این سامانه تاکید کرد و گفت: سامانه جستجوی شغل یک ماه و نیم آزمایش و قلق‌گیری شد تا رونمایی رسمی آن امروز انجام شود. 

در ادامه این نشست صولت مرتضوی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) اعلام کرد:  کاهش نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۲ نسبت به بهار ۱۴۰۱ خوشحال کننده است. خوشبختانه نرخ بیکاری در این فصل به ۸.۲ درصد رسیده و تک رقمی است و این در نسبت با دهه گذشته منحصر به فرد است. نرخ بیکاری ۲۴ استان کشور کاهشی بوده و این ناشی از نوعی سیاستگذاری مطلوب در دولت آقای رئیسی بوده است و سیاست‌های این دولت قطعا به هدف اصابت کرده است. 

وی با بیان اینکه نیازمند شفافیت در بازار کار است، گفت: میزان بیکاری توسط مراجع رسمی اعلام می‌شود. برخی موسسات نظرسنجی قبلا به جای مرکز آمار نرخ بیکاری و اشتغال را سنجش می‌کردند. شیوه‌هایی مثل سنجش بیمه‌های اجباری و بازنشستگی و سایر روش‌ها تا قبل این از میزان نرخ بیکاری خبر می‌دادند اما صندوق کارآفرینی امید و معاونت اشتغال وزارت کار با طراحی این سامانه ما را به سمت شفافیت بازار کار و امکان سنجش بهتر بازار کار سوق دادند.

مرتضوی با بیان اینکه سامانه جستجوی شغل به احسن وجه می‌تواند رابطه میان کارگر و کارفرما را برای شغل یابی برقرار کند، تاکید کرد: ما باید ماهانه و روزانه در آینده باید بتوانیم نرخ بیکاری را اعلام کنیم که نیازمند به یک سامانه دیگر است که درحال طراحی است. این سامانه رصد بازار کار نیز در آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: کارفرمایان برخی استان‌ها از کمبود نیروی کار شکایت می‌کنند و کارگران در برخی استان‌ها از کمبود کار و شغل شاکی هستند که سامانه‌هایی مانند این سایت شغل یابی، امکان حل این تفاوت‌ها و تعارضات را فراهم می‌کنند. 

وی با بیان اینکه در بحث مددکاری ما ۱۰۰ هزار مددجوی کمیته امداد را خودکفا کردیم، گفت: این اتفاق بزرگی است که سامانه‌ها آن را میسر کردند و ما به بحث هوشمندسازی در حوزه آموزش مهارت و فنی نیز نیاز داریم. البته گام‌های خوبی در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در این حوزه نیز رقم خورده و بحث آموزش تابستانه یکی از این موارد است که عملکرد خوبی خواهد داشت.

مرتضوی افزود: از تابستان ۱۴۰۱ تا تابستان ۱۴۰۲ بیش از ۷۲۰ هزار شغل ایجاد شده که با این اتفاق نرخ اشتغال بیکاران فارغ‌التحصیل و زنان کشور بیش از پیش افزایش یافته است. در ادامه قصد داریم طرح‌های نیمه تمام گذشته را تمام کنیم که تاکید دولت سیزدهم است. نتیجه اتمام این پروژه‌ها افزایش اشتغال است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.