ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ابراز داشت: از جمله کارهایی که در این وزارتخانه شروع کردیم درخصوص بناهای تاریخی است که بخش زیادی از این بناها در اختیار نهادهای عمومی و دولتی و .. است. گزارش‌هایی که داریم وضع خوبی به لحاظ مرمت ندارند. در همین رابطه یک دفتری را ویژه این کار در معاونت میراث ایجاد کردیم که به طور جدی مساله نظارت بر این ابنیه را برعهده بگیرد و هشدارهای لازم را به دستگاه‌های مختلف بدهد و زمان‌بندی کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری گفت: دستگاه‌ها براساس قانون گذشته موظف هستند از ابنیه تاریخی با بودجه و اعبتارات خودشان نگهداری کنند در حالیکه که برخی دستگاه ها فکر می‌کنند باید با بودجه و اعتبار وزرت میراث از بناها نگهداری کند.

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صبح امروز و در حاشیه جلسه هیات دولت با حضور در جمع خبرنگاران حاضر در حیاط دولت طی سخنانی گفت: دستگاه‌های مختلفی که باید به تاسیسات گردشگری مجوز بدهند، طبیعی است که براساس تفاوت ماموریت‌های ذاتی که دارند نگاه‌های خاص خود را داشته باشند، به همین دلیل ما توافق کردیم که در این حوزه ها فرماندهی واحد وجود داشته باشد. در واقع یکی از مشکلات و مسائل نظام گردشگری در کشور ما عدم فرماندهی واحد است که به همین خاطر هر کار خوبی که می‌خواهد انجام شود دشتگاه های مختلف براساس انجام وظایف خود می‌توانند مخالفت هایی داشته باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه در لایحه برنامه هفتم با پیشنهادی که داده شد این موضوع حل شد، در واقع با پیش بینی یک شورا به ریاست استاندار و دبیری مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان این شورا تشکیل خواهد شد. ان‌شاءالله این شورا که در لایحه برنامه هفتم پیش‌بینی شده یک فرماندهی واحد و یک هماهنگی بسیار خوب ایجاد می‌کند. استاندار و این شورا می توانند حرف آخر را بزنند و خیلی از طرح های خوبی که مطرح است می تواند دنبال شود به نتیجه برسد.

وزیر میراث فرهنگی در ادامه ابراز داشت: از جمله کارهایی که در این وزارتخانه شروع کردیم درخصوص بناهای تاریخی است که بخش زیادی از این بناها در اختیار نهادهای عمومی و دولتی و .. است. گزارش‌هایی که داریم وضع خوبی به لحاظ مرمت ندارند. در همین رابطه یک دفتری را ویژه این کار در معاونت میراث ایجاد کردیم که به طور جدی مساله نظارت بر این ابنیه را برعهده بگیرد و هشدارهای لازم را به دستگاه‌های مختلف بدهد و زمان‌بندی کند. دستگاه‌ها براساس قانون گذشته موظف هستند از ابنیه تاریخی با بودجه و اعتبارات خودشان نگهداری کنند در حالیکه که برخی دستگاه‌ها فکر می‌کنند باید با بودجه و اعتبار وزارت میراث از بناها نگهداری کنند.

ضرغامی با تاکید بر اینکه از ابتدا به عنوان یک سیاست راهبردی موضوع  خروج غیرقانونی اشیاء تاریخی از کشور پیگیری شده است، گفت: در نشست سال قبل کشورهای صاحب تمدن باستانی در عراق به عنوان یک پیشنهاد محوری مطرح کردم و ریاست جلسه تایید کرد که اشیاء تاریخی که غیرقانونی از این کشورها خارج شده باید به کشور مبداء بازگردد.

وی ادامه داد: در دولت مردمی در این مورد اقداماتی با جدیت انجام شده و تا الان سی اثر برگشته و مهم‌ترین آن مجسمه سرباز هخامنشی بوده است. این مجسمه ها یک موجود زنده است وقتی شیءای وارد کشور می شود بعد از ۴۸ ساعت باز می شود و این یک اثر ارزشمند تاریخی است و اقدامات‌مان را برای باقی اشیاء نیز انجام می دهیم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درباره دریافت مالیات از اینفلوئنسرها گفت: دقیقا درباره این قانون اطلاع ندارم. اما درباره مسایل مالیاتی در این حوزه مسایل خودمان را با وزارت اقتصاد داریم و اینها را در دولت حل می کنیم. در هر جلسه‌ای با آقای خاندوزی مواردی از این دست را مطرح کردم و همکاری وزارت اقتصاد هم در این مورد خوب بوده است به ویژه در باره صنایع دستی و لایجه اصلاح مالیات‌ها که دو سه مورد جدی داشتم که همه اینها تصویب و حل شد.

ضرغامی درباره وضعیت جذب توریست در سال جاری گفت: آمار خرداد ماه در گردشگری خارجی نشان می دهد که ۵۵۰ هزار نفر  جذب گردشگر داشتیم.

وی ادامه داد: با وجود اغتشاشات سال گذشته، یک مقایسه آماری دو ماه اول امسال با دو ماه اول سال گذشته نشان می‌دهد افزایش ۵۵ درصدی ورود گردشگر به کشور داشتیم و این روند صعودی است. برخی کشورهای اروپایی از جمله فرانسه اعلام کردند که گردشگر به ایران نیاید، اما فرانسوی ها گرفتار این مساله شدند و مصداق "مکرو مکرالله" خود مکرون است و کشورشان در آشوب مطلق و آتش سوزی و غارت است. من فکر می کنم با درک صحیحی که مسوولان و همه مردم نسبت به اهمیت گردشگر دارند و درک درست از وظایف می توانیم با این روند شاهد افزایش گردشگر باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.