علیرضا سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئو آنلاین و مدیرعامل فیلم‌نت گفت: هر کسی ما را می بیند اظهار نگرانی می‌کند، انگار که اتفاق بدی در جامعه و مابین هنرمندان افتاده باشد. مردم عادی حتی وقتی سوار اسنپ می‌شوم می‌پرسند حالا که رفتید زیر نظر صدا و سیما چه می‌شود؟ ای کاش قبلا صحبت شده بود و تصمیمات خلق الساعه مانند بنزین گرفته نمی‌شد و اتفاقات این چنینی نمی‌افتاد. با کل مساله، مشکل و ایراد دارم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، ناظر به مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی،  سه‌شنبه مدیران و نمایندگان پلتفرم‌ها و سکوهای نمایش نشستی با سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشتند که در آن بر ضرورت تعریف دقیق و روشن‌تری از مساله صوت و تصویر فراگیر تاکید شد.

در ابتدای نشست، سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نشست‌های در نظر گرفته شده برای بررسی مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: چهار جلسه را تعریف کردیم که شامل فعالان حوزه صورت و تصویر و توزیع‌کنندگان و سکوهای نمایش و پخش محتوا، صنوف هنری و تولیدکنندگان محتوا به معنای هنرمندان در بخش‌های مختلف، حقوق‌دان‌ها و افراد صاحب رای و اندیشکده‌ها و مراکز افکارسنجی است.

هر کسی ما را می بیند اظهار نگرانی می‌کند

در نخستین دور از این نشست‌ها، علیرضا سرتیپی رئیس هیات مدیره انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئو آنلاین و مدیرعامل فیلم‌نت گفت: بهتر بود پیشتر جلسات گذاشته و در این باره صحبت می‌شد تا هم صنف و هم افراد آمادگی کلی پیدا می‌کردند تا ما شوکه نشویم. به خروجی اصلا کاری ندارم. ۹۰ درصد متولیان در این حوزه، بخش خصوصی هستند و مشکلاتی در این چند ساله داشتیم که هیچ صحبتی با ما نشد.

 

170461812

 

وی افزود: هر کسی ما را می بیند اظهار نگرانی می‌کند، انگار که اتفاق بدی در جامعه و مابین هنرمندان افتاده باشد. مردم عادی حتی وقتی سوار اسنپ می‌شوم می‌پرسند حالا که رفتید زیر نظر صدا و سیما چه می‌شود؟

سرتیپی گفت: ای کاش قبلا صحبت شده بود و تصمیمات خلق الساعه مانند بنزین گرفته نمی‌شد و اتفاقات این چنینی نمی‌افتاد. با کل مساله، مشکل و ایراد دارم.

با ما اصلا صحبتی نشد

وی اظهار داشت: با ما اصلا صحبتی نشد. به شورای انقلاب فرهنگی رفتیم گفتند حرف شما و همه چیز درست است و گفتند پشت شما هستیم اما از شورا مصوبه‌ای بیرون می‌آید که نه اطلاعی از آن داریم و نه صحبتی در این باره با ما شده است. بهتر بود جلسه مشترک بگذارند با هم حرف بزنیم. یک دفعه مصوبه‌ای بیرون می آید و آدم احساس پوچی می‌کند.

تصور حل شدن مساله با ارعاب و تهدید خیلی کودکانه است

محمدمهدی عسگرپور دبیر انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئو آنلاین هم گفت: چند نوبت از صوت و تصویر فراگیر صحبت شد. اوایل فکر می کردیم مفروض مشترک وجود دارد. اکنون فضایی ایجاد شده که بهتر است گفته شود در اصل واژه صورت و تصویر فراگیر به چه معناست؟

وی افزود: این واژه، خیلی ساده‌سازی شده است، موضوعی مهم که آینده دنیا را شکل می‌دهد. در عرصه رسانه‌های نوین این حجم ساده‌سازی باورپذیر نیست و تصور حل شدن این مساله با توجه به شرایط جدید در دنیا با مقداری ارعاب و تهدید و نشست خیلی کودکانه است.

 

170461806

 

عسگرپور گفت: اگر خانه سینما پشت این مساله است نشان می‌دهد که موضوع معیشتی است. چند هزار نفر از اهالی سینما با وی.او.دی‌ها کار کردند و تلویزیون هم دامنه خود را گسترش داده تا حدی که خودی‌ها را هم بیرون می‌کنند.

وی اظهار داشت: پیشنهاد مشخص ما این است که در مورد آن اگر اظهار نظر می‌شد می‌توانستیم وارد بحث شویم.

این‌گونه برخورد کردن با صنعت برای کشور خجالت‌آور است

محمد صراف خزانه‌دار انجمن و مدیرعامل پلان گفت: موضوعات ما همیشه وجود دارد و فقط آدم‌ها عوض می‌شوند. ما به صحبت کردن عادت کردیم. می‌گویند مشورت کردیم اما قانون دیگری بیرون می‌آید. این‌گونه برخورد کردن با صنعت برای کشور خجالت‌آور است.

وی با اشاره به درآمد ۲۰۰ میلیاردی سینما گفت: سالانه کلی تولیدات بیرون می‌آید. حرف اصناف کجا زده می‌شود؟ سینما نگاهش را تجاری کرده و باید بدانیم نوعی صنعت است. چنین نگاهی اگر به وجود آید همه چیز اصلاح می‌شود.

همه چیزمان را روی آب بنا کردیم

صراف افزود: ما دیگر همه چیزمان را روی آب بنا کردیم. کسی به حرف ما گوش نمی‌کند. در ایام کرونا تولیدات وی او دی ها افزایش یافت. ما نمی‌خواهیم بگوییم بلدیم اما به اقتضای کارمان بیشتر از همه پژوهش می‌کنیم.

 

170461813

 

او پیشنهاد کرد برای پربار شدن جلسات، مدیران حقوقی پلتفرم‌ها هم حاضر شوند. صراف تاکید کرد: اینها به شما کمک خواهند کرد. این جلسات را بارها رفته‌ایم. کار در بیزینس سخت است و هزاران مساله پیش می‌آید. زمانی مقام رهبری شعار کارآفرینی تعیین کردند و ما مطابق آن کار کردیم اما حاکمیت چوب لای چرخ ما گذاشته است. فضا از ابتدا همین بوده است.

کفش آهنی به پا می‌کنیم

وی گفت: اگر قرار است مشورت کرده و این مشورت تاثیرگذار باشد کفش آهنی به پا می‌کنیم این بحث حیات بیزینس است وگرنه خودش راهش را پیدا می کند.

صدا و سیما متولی درستی برای این کار نیست

محمدجواد شکوری‌مقدم عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل آپارات و فیلیمو گفت: کسی نیست که نداند مشکل چیست. چه در حاکمیت و چه در بخش خصوصی. همه یک حرف دارند. این که صدا و سیما متولی درستی برای این کار نیست. چون تضاد منافع وجود دارد.

وی افزود: می‌شود مطالعه کرد و همانگونه که در دنیا صورت گرفته در جلسات دو به دو مطرح کرد. همه موافقند و می‌گویند غلط است و مساله شرعی دارد.

چرا صدا و سیما را از محوریت ماجرا بیرون نمی‌کشند؟

شکوری مقدم گفت: مساله روشن است. حتی اگر ۵۰ جلسه دیگر هم گذاشته شود همگی مساله را می‌دانند. چرا صدا و سیما را از محوریت ماجرا بیرون نمی‌کشند؟

 

170461817

 

وی تاکید کرد: مساله ما بر سر تضاد منافع است و باید این مساله برطرف شود. ما و صدا و سیما باید با هم دیده شوند.

شکوری‌مقدم گفت: آب میوه فروشی هم رقیب کبابی است و ما در چنین فضایی رقابت می‌کنیم. این رقابت غیر قابل اجتناب است.

ما قصد زیر سوال بردن صدا و سیما را نداریم

محمد شهبازی مدیرعامل فیلمناب هم گفت: این صنعت است و ما محصول فرهنگی تولید می‌کنیم. نهادها نظارت داشته باشند. ما قصد زیر سوال بردن صدا و سیما را نداریم. اگر مجموعه‌هایی مانند ما نباشند مخاطبانی وجود دارند که جذب شبکه‌های ماهواره‌ای خارجی می‌شوند.

 

170461818

 

وی افزود: حتی امروز بخش ۲۰ و ۳۰ صدا و سیما افت مخاطب داشته است. تحولات نشان می‌دهد که عملکرد صدا و سیما یک سری نقص‌هایی داشته است.

شهبازی گفت: بخش عمده‌ای از جامعه می‌تواند مخاطب ما باشد. آنقدر نگاه سلیقه‌ای در محتوا اتفاق افتاده که نمی‌دانیم چه چیزی قانون است و چه چیزی نیست.

وی افزود: با نسلی از دهه‌های ۸۰ و ۹۰ مواجهیم که بسیار باهوش هستند و جریان‌سازی‌هایی اتفاق می‌افتد. جامعه خاکستری می‎تواند طرف ما باشد.

وقع ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش‌آفرینی جدی بود

همچنین سعید رسول‌اف عضو هیات مدیره انجمن و مدیرعامل شرکت ایده پرداز ژوبین و پلتفرم چارخونه گفت: شاید توقع ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نقش‌آفرینی جدی بود و اگر زمینه برای بخش خصوصی فراهم یم‌شد اتفاق‌های خوبی می‌افتاد. 

وی افزود: این صنعت چند بخشی اعم از زیرساخت است. سرویس لایه تکنولوژی و بعد مساله محتواست که زنجیره ارزش کاملا نادیده گرفته شده است. شاید نگرشی و تفکری در مجموعه حاکمیت وجوددارد که مساله نادیده گرفته می‌شود. 

رسول‌اف گفت: اگر قرار است مساله صورت و تصویر بررسی شود ما و صدا و سیما باید با یک خط کش و تراز دیده شویم. 

صحبت سر پول است

امیر پروین حسینی رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی شرکت‌ها و موسسات فیلمسازی ایران (آیفیک) نیز گفت: مخاطب و مردم کجا هستند؟ جنگ معمولی و جنگ نرم کجاست؟ صحبت سر پول است. 

وی افزود: منافعی توسط بخش خصوصی تامین شده و تلویزیون به دنبال گرفتن آن است. 

پروین‌حسینی گفت: اگر می‌خواهیم جنگ نرم را نبازیم باید متولی این ماجرا بخش خصوصی باشد. 

وی ادامه داد: این حرف غلطی است که صدا و سیما مجوز دهد. این یک کار تخصصی است. با واگذاری کار به صدا و سیما، این امکان را دو دستی گرفته و تحویل شبکه‌های ماهواره‌ای داده می‌شود و جز ضرر برای مردم، دین و کشور به دنبال ندارد.

دهه حاضر دهه رگولاتوری است

محمدعلی یوسفی زاده مدیرعامل آسیاتک هم گفت:  دهه حاضر دهه رگولاتوری است. بعید می‌دانم کسی مخالف این باشد. همه ما زیر یک پرچم هستیم و اگر پایبند نبودیم اصلا پیگیر نمی‌شدیم. 

وی افزود: دغدغه ما تکرار تجربه‌های گذشته و گرفتار شدن است. با مستقل و چابک کردن سه پلتفرم اصلی می‌توانیم تعداد این‌ها را به ۳۰۰ هم برسانیم. 

فشار بیشتر شود جای دیگری سرمایه‌گذاری می‌کنیم

حسین میرطاووسی عضو هیات مدیره نماوا هم اظهار داشت: فقط در نماوا در یک سال گذشته حدود ۲۰ هزار شغل به طور مستقیم و ۵۰ هزار شغل به طور غیر مستقیم درگیر پروژه ها بودند. 

وی تاکید کرد: هر چقدر فشارها بر ما بیشتر و سخت‌تر شود سرمایه‌گذاری‌ها یخود را جای دیگری خواهیم برد که راحت‌تر و بدون دغدغه است. 

 

170461807

 

میرطاووسی افزود: فاصله‌ای که پروژه‌های الف ویژه صدا و سیما دارد با ما شاید خیلی زیاد است اما ما تلاش می‌کنیم تا با ساخت پروژه‌های خوب با متن جذاب مردم را سرگرم کنیم. 

وی خاطرنشان کرد: عرصه بر ما تنگ شدئه و با چنین کاری برای تعداد زیادی مشکل درست خواهد شد.

میرطاووسی گفت: ما سهم بزرگی از بیننده‌ها و ساعت‌های ماهواره را گرفتیم چون توانستیم برای مردم سرگرمی بسازیم. 

ساترا نمی‌تواند رگولاتوری را انجام دهد

رامین موسوی عضو هیات مدیره آپرا هم گفت: دنبال این هستیم که بدانیم کدام رگولاتور می‌تواند این کار را انجام دهد. با توجه به تعارض‌های موجود ساترا نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.