حجت‌الاسلام و المسلمین علی کمساری رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی گفت: مخاطب امروز نوجوان و جوان این دهه را دیگر نمی‌توان با استدلال‌های دهه‌های قبل توجیه کرد. جوان امروزی در معرض بمباران خبرها و حرف‌های ضد‌ونقیض است و باید با زبان روز، ارزش‌های این انقلاب، اندیشه‌های امام(ره) و مسیر این نهضت را برای آنها تبیین کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین علی کمساری، رئیس موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (س)

به گزارش جماران؛ همشهری نوشت: امام‌خمینی(ره) شخصیت جامعی داشتند؛ در کنار عظمت شخصیت سیاسی‌شان،  عالم و عارف بوده و در فقه و اصول هم صاحب‌نظر و مؤلف بودند. طبع شاعرانه و لطیف ایشان نیز که جای خود دارد. اما آنچه از ایشان بیشتر برجسته شده، شخصیت سیاسی امام(ره) است که البته همین هم متأسفانه -به‌ویژه برای نسل جدید ما- به ‌خوبی ترسیم نشده است.در این زمینه با حجت‌الاسلام دکتر علی کمساری، رئیس مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام‌خمینی(ره) گفت‌وگویی کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

 

درخصوص معرفی درست ابعاد زندگی امام(ره) به جوانان چه نظری دارید؟

 امام‌خمینی(ره) در عصر جدید، پرچمدار اسلام، تشیع و عدالت‌خواهی بود و در عین حال در معنویت‌گرایی و اصلاح‌طلبی هم بی‌نظیر بود. بیراه نگفته‌ایم اگر بگوییم حضور امام(ره) و نهضت ایشان کشورهای منطقه را هم متحول کرده و اگر نبود، در بعضی از این کشورها خبری از دین خدا نبود. ما افتخار می‌کنیم که دین، استقلال، حریت و سربلندی‌مان را از امام(ره) داریم.

اما در حال حاضر ما با دنیای متفاوتی، هم در مخاطب و هم در ابزارهای انتقال پیام و هم در محتوای پیام‌ها روبه‌رو هستیم؛ به‌عبارتی در هر سه حوزه مذکور با تغییرات جدی و شتابنده مواجه شده‌ایم. در این سال‌ها کارهای فرهنگی و پژوهشی متعددی انجام شده، اما در برابر این موج، تغییرات بنیادین و پرشتاب، کافی و لازم نبود. حقیقت این است که مراکز انتقال پیام و ابزارهای آن بسیار متنوع و متکثر شده‌اند و ما باید این تغییرات را بپذیریم و همگام با آن برای مخاطب خود برنامه‌ریزی کنیم.

مخاطب امروز نوجوان و جوان این دهه را دیگر نمی‌توان با استدلال‌های دهه‌های قبل توجیه کرد. جوان امروزی در معرض بمباران خبرها و حرف‌های ضد‌ونقیض است و باید با زبان روز، ارزش‌های این انقلاب، اندیشه‌های امام(ره) و مسیر این نهضت را برای آنها تبیین کنیم. به این نسل جدید - جمعیت جوان پویای تأثیرگذار و تأثیرپذیر- هم حق می‌دهیم. خیلی از آنها در زمان حیات امام(ره) یا کودک بودند یا به دنیا نیامده بودند. به‌عبارتی می‌توان گفت در حال حاضر حدود ۵۶درصد از افراد جامعه زیر ۳۰سال هستند و این در حالی است که امام(ره) ۳۴سال پیش رحلت کردند و این نسل شناخت درستی از امام(ره) ندارند. شناخت آنها، رسانه‌ای یا از طریق نقل‌قول‌ها و کتاب‌هاست. اساسا طبیعی است که شناخت نسل اول انقلاب از امام(ره) با نسل‌های بعد متفاوت باشد.

 گاهی شناخت آنها محدود به تصویری می‌شود که رسانه‌های داخلی و خارجی ناقص یا اشتباه منتقل کرده‌اند.

دقیقا ناخواسته یک شکاف زمانی میان این نسل و حضرت امام(ره) ایجاد شده است. البته این نسل تصویری از امام(ره) را در ذهن دارند که ما در دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغاتی ارائه کرده‌ایم. یعنی خواسته یا ناخواسته این نسل، تصویر امام(ره) را در عملکرد ما می‌بیند.

 امام(ره) همیشه تأکید داشتند که فقه پویا داشته باشیم و متناسب با زمان و اقتضائات آن حرکت کنیم. نظر شما درباره این مهم چیست؟

امام‌خمینی(ره) فقط یک شخصیت تاریخی برجسته در قرن نبود، بلکه ایشان تاریخ‌ساز بود. بسیاری از فرمایش‌های ایشان هنوز هم کاربرد دارد و اگر به آن عمل کنیم بی‌شک از هر تنگنایی عبور خواهیم کرد. ایشان همچنان هم تاریخ‌سازند و به تعبیر مقام معظم رهبری انگشت اشاره ایشان راه را نشان می‌دهد. اگر خوب اندیشه امام(ره) به این نسل منتقل شود بی‌شک با این شخصیت تاریخ‌ساز ارتباط بیشتری خواهند گرفت. باید در نگرش، رویکرد و رفتارمان تجدیدنظر کرده و در تبلیغ حقایق ثابت مثل دین و اخلاق به اقتضای زمان و مکان حرکت کنیم. اگر غیر از این عمل کرده و اقتضائات را در نظر نگیریم محکوم به فراموشی می‌شویم. این همان فقه پویایی است که امام(ره) بر آن تأکید داشتند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.