ستایشی سخنگوی قوه قضاییه گفت: در خود عفو نکاتی پیش بینی شده، مثلا کسانی که رضایت زیان دیده را بگیرند هم تا آخر سال می توانند از عفو استفاده کنند.

به گزارش خبرنگار جماران، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود گفت: در رابطه با عفو تا پایان بهمن ۷۰ درصد کار محقق شده و دوستان تلاش می کنند تا نیمه شعبان فرآیند عفو به پایان برسد و تکلیف عفو هنرمندان هم تا آن زمان مشخص خواهد شد.

ستایشی گفت: اما در خود عفو نکاتی پیش بینی شده، مثلا کسانی که رضایت زیان دیده را بگیرند هم تا آخر سال می توانند از عفو استفاده کنند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده وحید اشتری فعال رسانه ای گفت: پرونده نبوده و پرونده ها بوده و در ثانی دامنه و حوزه عفو را توضیح داده ایم که بخش اول متهمان اعتراضات اخیر هستند که ایشان را در بر نمی گیرد؛ و بخش دوم محکومین هستند.

ستایشی گفت: در فرآیند رسیدگی عمدتا رافت، ملاطفت و توجه بوده است. ایشان تعدادی پرونده دارند و مطابق قانون باید در مرجع قانونی صادرکننده حکم قطعی تجمیع شود و آن مقام رسیدگی کننده و اجرا باید تشخیص دهد که مشمول عفو هست یا نیست.

 

پرونده متروپل در حال اجرای حکم قطعی است

ستایشی، سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری گفت: پرونده متروپل در حال اجرای حکم قطعی است و به اجرای احکام ارجاع شده است. برخورد قاطع با متخلفین این حوزه قطعا موجب پیشگیری حوادث ساختمانی می شود. شعب ویژه ای برای رسیدگی به این موضوعات تعیین شده است.

 

 

 آخرین وضعیت پرونده "سما جهانباز" دختر اصفهانی که در شیراز گم شد

سخنگوی قوه قضاییه امروز در پاسخ به سوالی در خصوص پرونده سما جهانباز گفت: پرونده ای در این زمینه در شعبه ۱۳ دادسرای عمومی شیراز مفتوح و در مرحله تحقیقات است و یک نفر به اتهام مقید در پرونده دستگیر شده و فعلا بازداشت است. آنچه تاکنون مطرح شده در حوزه آدم ربایی بوده است.

 

۶۸۰۰ میلیارد تومان درآمد از اموال تملیکی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: خوشبختانه حوزه اموال تملیکی و حوزه های مرتبط با آن یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف قانونی هستند.

ستایشی گفت: بحمدالله در موضوع نابسامانی های غیر قابل توجیه پس از چند ماه کار، اکنون به مرحله نهایی و ساماندهی رسیده و برخی استان ها از جمله بوشهر تمام کالاهای موجود در انبارها ساماندهی شده و دیگر نشانه ای از رسوب کالاها نمی بینیم. از این ناحیه ۶۸۰۰ میلیارد تومان درآمد به دست آمده است.

 

سخنگوی قوه قضاییه: سرکرده گروهک تندر عامدانه درصدد خونریزی بیشتر بود

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به صدور حکم بدوی اعدام برای جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر گفت: بنا به اقاریر صریح سرکرده گروهک تندر در سیر مراحل دادرسی و باتوجه به اسناد غیرقابل تردید، وی عامدانه و عالمانه با هدف ایجاد وحشت و رعب درصدد خونریزی بیشتر  و اقدامات وحشیانه بوده است.

مسعود ستایشی روز چهارشنبه ضمن گرامیداشت و تهنیت به مناسبت اعیاد شعبانیه به صدور حکم بدوی اعدام برای جمشید شارمهد سرکرده گروهک تروریستی تندر اشاره کرد و افزود: بار دیگر از سربازان گمنام امام زمان برای دستگیری وی تشکر می کنم.

وی ادامه داد: شارمهد که با اهتمام خاص ضابطان دستگیر و اکنون با حکم قاطع از دادگاه به اعدام محکوم شده است بنا به اقاریر صریح خود در سیر مراحل دادرسی و باتوجه به اسناد غیرقابل تردید با راه‌اندازی گروهک تروریستی در دهها طرح ضد امنیتی به عاملیت، طراحی و هدایت اقدامات تروریستی پرداخته است.

ستایشی با اشاره به وقوع حادثه تروریستی حسینیه رهروان وصال شیراز افزود: با کدام قاعده انسانی و عقلی و بین المللی ده ها کودک زن و مرد را به خاک و خون کشیده شده اند؟ این عمل از ناحیه وی صورت گرفته و به صراحت به آن اقرار داشته است.

وی اضافه کرد: البته بسیاری از نقشه‌های این فرد ناکام ماند و مستند به اقرارهای خود او برای وی مطلق مهم نبوده و عامدانه و عالمانه با هدف ایجاد وحشت و رعب درصدد خونریزی بیشتر و اقدامات وحشیانه بوده است و وی و عناصر وابسته به گروهک او مورد حمایت سرویس‌های اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا، انگلیس و آلمان بوده است.

تعیین تکلیف گمرکات و انبارهای بنادر

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به تعیین تکلیف کالاهای رسوبی در انبارهای اموال تملیکی گفت: با اهتمام مجدانه و برنامه ریزی دقیق از سوی رئیس قوه قضاییه، حوزه انبارهای اموال تملیکی و گمرکات و انبارهای بنادر یکی پس از دیگری در حال تعیین تکلیف قانونی و ضابطه‌مند هستند.

ترک فعل وزیر سابق نفت در جمع‌آوری نشدن گازهای مشعل‌های میادین نفتی و گازی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل مسئولان در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه‌های صنع، معدن و تجارت به جمع‌آوری نشدن گازهای مشعل‌های میادین نفتی و گازی از سوی وزارت نفت اشاره کرد و افزود: نفت و گاز سرمایه کشور، ثروت بزرگ ملی و منابع نسل‌ها و دارایی بالفعل وزارت نفت است.

وی با اشاره به بند الف ماده ۴۸ قانون برنامه ششم توسعه، گفت: این موضوع مورد غفلت قرار گرفته و نسبت به جمع‌آوری گازهای مشعل‌های میادین نفتی و گازی اقدام موثری از سوی وزارت نفت انجام نشده است و حسب مستندات این وزارتخانه در سال ۹۸، ارزش گازهای سوخته شده ۴.۶ میلیارد دلار بوده است ضمن اینکه این گازها موجب آلودگی گسترده محیط زیست شده است که خلاف سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب بوده و از مصادیق تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه با تاکید بر عدم اقدام موثری وزارت نفت برای اتلاف منابع و جلوگیری از آلودگی محیط زیست، اظهارداشت: این موضوع از مصادیق تضییع اموال دولتی و تهدید علیه بهداشت عمومی است و موضوع مواد ۵۹۸ و ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی بخش مجازات‌های تعزیری و بازدارنده است و گزارش ترک فعل وزیر وقت نفت، برای دادستان تهران ارسال شده است و در مرحله بازپرسی و در شعبه تخصصی دادسرای عمومی و انقلاب تهران مورد رسیدگی قرار گرفته است.

نرخ دیه تا قبل از سال اعلام می‌شود

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تعیین نرخ دیه برای سال آینده با اشاره به ماده ۵۴۹ قانون مجازات اسلامی گفت: قوه قضاییه در ابتدای هر سال نرخ دیه را اعلام می‌کند و اقدامات لازم برای تعیین نرخ و مشخص شدن آن انجام شده است و در این زمینه قبل از سال جدید نرخ دیه از سوی ریاست قوه قضاییه اعلام می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده حادثه ساختمان متروپل آبادان

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه ساختمان متروپل آبادان گفت: این پرونده اکنون به اجرای احکام ارجاع شده و در مرحله اجرای حکم قطعی است.

وی درباره گزارش‌های ارسالی به قوه قضاییه گفت: در اجرای قانون آیین نامه دادرسی داخلی مجلس شورای اسلامی، گزارش تخلفاتی که مربوط به این موضوع بود در جلسه روز سه شنبه دوم اسفند ۱۴۰۱ ، برای رسیدگی و اعمال قضایی به قوه قضاییه ارجاع شده و برخورد قاطع با متخلفان این حوزه قطعا موجبات پیشگیری از وقوع تخلفات ساختمانی و موارد مشابه می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه اظهارداشت: در راستای تعامل خوب و سازنده قوه قضاییه با مجلس شورای اسلامی شعب ویژه گزارش نظارتی از سوی مجلس شورای اسلامی تشکیل شده است و با بهترین رسیدگی، مطابق موازین قانونی و شرعی به گزارش‌ها رسیدگی خواهیم کرد.

هم افزایی قوا برای رفع مشکلات اقتصادی 

ستایشی درباره نوسانات ارز و سکه گفت: با اطمینان اعلام می‌کنیم که قوه قضاییه محیا برای همکاری جامع و کامل با دیگر قوا در راستای رفع مشکلات اقتصادی مردم است و نگاه قوه قضاییه در این شرایط حساس هم‌افزایی است.

وی با اشاره به نوسانات ارزی، افزود: جلساتی به صورت مستمر در این زمینه برگزار شده و سران قوا مصوباتی در این حوزه داشته‌اند و همه برنامه‌ریزی‌ها برای تحقق اقدامات پیشگیرانه و برخورد قاطع با تخلفات است.

ستایشی تصریح کرد: اگر تخلفی به قوه قضاییه اعلام شود به موجب قانون با قاطعیت به آن رسیدگی می‌کنیم. 

آخرین وضعیت پرونده وحید اشتری

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده وحید اشتری و علت اینکه مشمول عفو واقع نشده است، اظهار داشت: پرونده‌های مختلفی نسبت به این فرد مطرح است و پیش از این نیز دامنه و گستره عفو اعلام شد.

وی ادامه داد: نسبت به یکایک پرونده‌ها مراجع قضایی مربوطه مطابق موازین شرعی و قانونی رسیدگی کرده و تصمیم قانونی لازم را اتخاذ کرده است. در این فرایندها آنچه که وجود دارد، عمدتا رأفت، ملاطفت و توجه و تمسک به نهادهای ارفاقی بوده است.

ستایشی اضافه کرد: در خصوص پرونده‌های اخیر این فرد مطابق قانون باید تجمیع شود و در مرجع قانونی صادرکننده، حکم قطعی تجمیع خواهد شد و پس از آن به اجرا خواهد رفت و پس از آن مقام رسیدگی‌کننده تشخیص خواهد داد که این فرد مشمول عفو است یا نه و اینکه احکام این فرد باید اجرا شود یا نه.

وی افزود: آقای وحید اشتری بداند که رسیدگی‌های دستگاه قضا منطبق با قانون و موازین شرعی است و تمام اهتمام قوه قضاییه این است که عدالت کیفری متجلی شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده جاسوسان فرانسوی گفت: تاکنون نتیجه اعلام نشده و به محض اعلام، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا بازیگرانی از جمله هنگامه قاضیانی، کتایون ریاحی و ترانه علیدوستی مشمول عفو اخیر می‌شوند، گفت: طبق اعلام معاونت قضایی قوه قضاییه تا پایان بهمن، بخش عمده‌ و حدود ۷۰ درصد کار انجام شده است و دسترسی آسان مردم به حوزه اطلاع رسانی بوده است و تمهیداتی اندیشیده شده و تلاش میکنند تا نیمه شعبان فرایند عفو به اتمام برسد.

وی توضیح داد: عفو معیاری است و باید پرونده اشخاص با شرایط عفو تطبیق داده شود و در مورد افراد مورد سوال نیز تا نیمه شعبان مشخص خواهد شد که مشمول عفو هستند یا نه.

توضیح سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده سما جهانباز دختر جوان اصفهانی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سما جهانباز دختر جوان اصفهانی گفت: پرونده‌ای در این زمینه در شعبه ۱۳ بازپرسی دادسرای عمومی شیراز که ویژه رسیدگی به امور جنایی است مفتوح و پرونده در مرحله مقدماتی است همچنین یک نفر  در  ۲۴ بهمن امسال به اتهام مقید پرونده دستگیر شده است و با صدور تامین صادره اکنون در بازداشت است.

بیش از ۸ هزار پرونده تعزیراتی در حوزه گوشت 

سخنگوی قوه قضاییه درباره سوال خبرنگاری که پرسید با توجه به حساسیت‌ها در بازار گوشت چه تعداد پرونده تعزیراتی در رابطه با تخلفات تشکیل شده است گفت: رقم رسیدگی پرونده سازمان تعزیرات، هشت هزار و  ۲۱۰ فقره بوده است که مختومه شده است.

ستایشی افزود: پرونده‌های تشکیل شده مربوط به تخلفات عرضه، امور بهداشتی، قاچاق و فروش دام بوده است همچنین متخلفان به پرداخت ۶۴۶ میلیارد و  ۷۷۵ میلیون و ۶۱۱ هزار ریال محکوم شدند.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دشتگاهقضایی در حوزه حمایت از تولید و اشتغال آفرینی گفت: در ۹ ماهه نخست امسال، ۷۳۰ فقره پرونده با موضوعات مرتبط با امر حمایت تولید و سرمایه گذاری در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده است همچنین ۲۳۹ فقره از این پرونده‌ها در راستای حل مشکلات واحدهای تولیدی رسیدگی شده است.

وی ادامه داد: در این مدت، یکهزار و ۱۶۲ واحد تولیدی بازدید شده است و ۵۰۰ فقره نامه به هشداری از سوی سازمان بازرسی به واحدهای تولیدی ارسال شده است. یکهزار و ۷۷۷ فقره شکایت نیز با موضوع حمایت از تولید به سازمان بازرسی ارسال و اقداماتی به عمل آمده است. جلوگیری از تعطیلی ۱۸۱ واحد، افزایش و تولید در ۲۱۷ واحد تولیدی هم از دیگر اقدامات انجام شده است. 

توضیج سخنگوی قوه قضاییه درباره اتهامات عراقچی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه بانک مرکزی اعلام کرده که در ماه آینده در بازار فردایی مداخله می‌کند به دلیل اینکه این بازار در نوسان قیمت موثر است، با این حساب تکلیف پرونده برخی مدیران سابق ارزی مثل احمد عراقچی که به دلیل مداخله در بازار متهم شده بودند چگونه می‌شود، گفت: امیدواریم با تمهیدات و تدابیری که مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر در حوزه تنظیم معاملات ارزی و طلا مدنظر دارند شاهد رفع مشکلات باشیم.

وی افزود: قوه قضاییه در حدود ماموریت‌های قانونی آمادگی کامل داریم تا به حوزه‌های مربوطه مطابق موازین قانونی کمک، حمایت و مساعدت کنیم و شاهد این باشیم که به زودی شرایط قابل قبول و مناسب فراهم شود.

ستایشی درباره اتهامات عراقچی اظهار داشت : اتهامات عراقچی در حوزه مداخله در بازار ارز نبود بلکه اخلال در نظام اقتصادی از طریق اخلال در نظام ارزی بوده است؛ بنابراین برای رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به افرادی که حسب مورد با فعل و ترک افعال آنها که به موجب قانون قابل مجازات است دستگاه قضایی رسیدگی می‌کند و با هیچ کسی هم تعارفی ندارد.

وی در ادامه بیان کرد: همه آحاد جامعه در مقابل قانون یکسان است و این افتخار تشکیلات قضایی در نظام مقدس جمهوری اسلامی است و هر کسی که مرتکب جرمی شود حسب مورد با رعایت مقررات اگر قابل تعقیب باشد تعقیب می‌شود و حقی از کسی تشییع نخواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.