هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مصوبه مولد سازی قانونی است؟ گفت: مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت، مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده، مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است.

به گزارش جماران؛ سخنگوی شورای نگهبان گفت: مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت، مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده، مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است.

هادی طحان نظیف در نشست خبری خود با تبریک فرا رسیدن چهل و چهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و تشکر از حضور گسترده مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن گفت: در جلسات اخیر شورای نگهبان، ۱۳ طرح و لایحه ارسالی مجلس، ۵ اساسنامه ارسالی از دولت و ۲۲ استعلام صورت گرفته از دیوان عدالت مورد بررسی قرار گرفت.

وی اظهار داشت: لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای که با اصلاحاتی در جلسه ۴ بهمن ماه سال جاری  به تصویب مجلس رسید، در جلسه ۵ بهمن ماه سال جاری این شورا مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی ادامه داد: طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی با اصلاحاتی در جلسه ۱۸ بهمن ماه سال جاری  به تصویب مجلس رسید و  در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و  با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی گفت: طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی - تخصصی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ ۱۷ بهمن ماه سال جاری به تصویب مجلس رسید؛ در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: اساسنامه سه شهر گلمان،  تابناک و مهرگان در آذربایجان غربی، فارس و قزوین مورد بررسی قرار گرفت و خلاف موازین شرع شناخته نشد و شهرها می توانند به صورت قانونی ایجاد شوند.

مصوبه مولدسازی، مصوبه سران قوا و مورد تایید رهبری است   

وی در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا مصوبه مولد سازی قانونی است؟ گفت: مصوبه مولدسازی اموال مازاد دولت، مصوبه سران قوا است که به تایید رهبری رسیده، مبنای قانونی دارد و فرایند قانونی را طی کرده است.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه این مصوبه ارتباطی به شورای نگهبان ندارد، شورا نسبت به جزییاتش، فارغ از اظهارنظر است.

وی در پاسخ به سوال درباره مصوبه اصلاح قانون انتخابات و تغییر سازوکارهای اجرایی و نظارتی آن اظهار داشت:  اگر مواردی که در اصلاحیه قانون پیش‌بینی شده تصویب شود، قطعا سازوکارهای انتخابات دچار تغییر می‌شود و طبیعتا زمان‌بندی انتخابات هم تغییر می‌کند که مجری و ناظر انتخابات باید تمهیداتی در این خصوص انجام دهند.

وی تاکید کرد: اگر مقدمات فراهم شود، این قانون باید اوایل سال آینده به نتیجه برسد که امکان اجرایی آن برای انتخابات اسفند سال بعد فراهم باشد.

طحان نظیف در پاسخ به سئوالی درباره شرایط بررسی صلاحیت در انتخابات‌های مختلف گفت: شرایط بررسی صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس با هم تفاوت دارد اما در برخی شرایط عمومی، مشترک هستند و در برخی موارد متفاوت‌اند، مثلا احتمال دارد در انتخابات ریاست جمهوری شخصی احراز صلاحیت نشود اما در انتخابات مجلس تایید شود

بودجه از سال آینده در دو مرحله بررسی میشود 

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است، گفت: قانون اساسی ۱۷۷ اصل دارد که بسیاری اجرا و برخی مغفول مانده که نخبگان و فرهیختگان باید در مجامع علمی به این موضوع بپردازند، اینکه مجلس علاوه بر تقنین به بحث نظارت هم بپردازد یکی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای مجلس است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با قانون جدید از سال آینده بودجه کشور به صورت دو مرحله‌ای بررسی می‌شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره ساختار بودجه و ضرورت اصلاح ساختار آن گفت: هنوز وارد بودجه ۱۴۰۲ نشدیم اما درباره کلیت آن می‌توان گفت که عدم رعایت سقف بودجه، عدم درج همه درآمدها، ناترازی بودجه، عدم پایبندی به سهم صندوق توسعه ملی، غیر واقعی بودن درآمدها از جمله موارد مهم در بودجه است که باید رعایت شود.

هیچ مصوبه ای درباره طرح صیانت دریافت نکردیم 

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره وضعیت طرح صیانت از فضای مجازی و اینکه برخی از نمایندگان مدعی شده‌اند که آن را به شورای نگهبان ارسال کرده‌اند، گفت: ما در شورای نگهبان تاکنون هیچ مصوبه‌ای درخصوص طرح صیانت دریافت نکردیم.

وی گفت: طبیعتا هر مصوبه‌ای که بخواهد از سوی مجلس شورای اسلامی  به شورای نگهبان ارسال شود یک سری ترتیبات مشخص دارد که روند آن در آیین نامه داخلی مجلس آمده و براساس همان عمل خواهد شد

وی در پاسخ به این سوال که آیا امکان دارد کسی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شود ولی  در مجلس تایید صلاحیت شود، گفت: بله، شرایط کاندیداها در انتخابات مختلف فرق دارد و در ریاست جمهوری رجل سیاسی و  مذهبی را داریم ولی در مجلس نداریم، لذا  برخی شرایط عمومی و برخی اختصاصی است  و شورای نگهبان در هر دوره  صلاحیت افراد را بررسی می کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.