به مناسبت فرارسیدن چهل‌وچهارمین سالروز پیروزی انقلاب اسلامی و اعیاد ماه رجب، رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد رییس قوه قضاییه برای عفو و تخفیف مجازات ده ها هزار نفر از متهمان و محکومان موافقت کرد.

به گزارش جماران؛ در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاههای عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیروهای مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

 

کامبیز نوروزی حقوقدان: فرمان عفو رهبری بسیار خوشحالم کرد/ اقدام رهبری در‌س‌های آموزنده داشت

یک حقوقدان گفت: از اینکه فرمان عفو گسترده صادر شده خیلی خوشحال هستم، هم کار رئیس قوه قضائیه برای ارائه چنین پیشنهادی بسیار خوب بوده و هم اینکه موافقت مقام رهبری بسیار شایسته و خوشحال‌کننده است.

کامبیز نوروزی؛ حقوقدان و فعال رسانه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درباره عفو گسترده محکومان که با پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و با موافقت رهبر معظم انقلاب انجام شد، اظهار کرد: شخصاً از اینکه فرمان عفو گسترده صادر شده، خیلی خوشحال هستم و آن را اقدامی شایسته می‌دانم؛ هم کار رئیس قوه قضائیه برای ارائه چنین پیشنهادی بسیار خوب بوده و هم اینکه موافقت مقام رهبری بسیار شایسته و خوشحال‌کننده است.

 

کامبیز نوروزی

وی گفت: این عفو دو بخش دارد؛ یک بخش مربوط به محکومان است که مشابه آن سال‌های گذشته و به مناسبت‌های مختلف صورت می‌گرفت و سابقه دارد؛ اما بخش بسیار تازه این عفو مربوط به عفو متهمان ناآرامی‌های اخیر کشور می‌شود که شاید شامل هزاران نفر شود. در جریان ناآرامی‌ها خیلی‌ها بودند که بازداشت یا متهم شدند و خیلی از آنها هنوز در بازداشت هستند و عده‌ای از آنها با قرار وثیقه و قرار کفالت یا سایر قرارها آزاد ولی همچنان متهم هستند و این عفو شامل بخش گسترده‌ای از این متهمان می‌شود.

نوروزی ادامه داد: البته به گفته معاون قضائی قوه قضائیه، برخی از متهمان که اقدام به تخریب و آتش زدن اموال عمومی کردند یا عضو گروه‌های معاند هستند و مواردی دیگر از این دست، از این عفو استثنا هستند که بنا بر برخی اطلاعات شخصی و نیز گزارش‌هایی که دارم، تعداد کمی از متهمان حوادث اخیر شامل این موارد می‌شوند و مشمول عفو قرار نمی‌گیرند؛ بنابراین عفو شامل حال بسیاری از بازداشتی‌ها و متهمان می‌شود و این بسیار خوشحال‌کننده است.

این حقوقدان در ادامه با اشاره به بلا اشکال بودن استفاده از واژه عفو برای متهمان در حالی که هنوز مجرم بودن آنها ثابت نشده است، گفت: از نظر حقوقی عفو در مورد محکومان به کار می‌رود و متهم هنوز معلوم نیست جرمی مرتکب شده یا نه که مشمول عفو شود؛ اما در این عفو اخیر متهمان خاص مشمول عفو شدند که از نظر حقوقی چنین عفوی بالااشکال است. به این دلیل که ما قوانین را به نفع متهم تفسیر می‌کنیم و این عفو به نفع متهم است و همین امر باعث می‌شود که از نظر حقوقی هم عفو گسترده متهمان حوادث اخیر جایز و بلااشکال باشد.

نوروزی سپس با انتقاد با برخی اظهارنظرها پس از فضای اجتماعی چند ماه اخیر اظهار کرد: در ماه‌های اخیر متأسفانه عده‌ای از صاحبان تریبون خیلی تند و خشم‌آگین با مردم و معترضان سخن گفتند و این فضای سیاسی کشور را بسیار خشن و ناملایم کرد. جامعه به هر حال و به دلایل مختلف در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برد و مشکلات اقتصادی مردم را اذیت می‌کند.

عفو گسترده که با موافقت رهبر انقلاب صورت گرفت، می‌تواند یک آموزشی باشد برای کسانی که در کشور خشم‌آگین حرف می‌زنند و با مردم به تندی صحبت می‌کنند.

وی تاکید کرد: ما بیش از هر زمان دیگری نیاز به آرامش داریم و باید با مردم درست صحبت کنیم زیرا نیازمند یک مشارکت ملی هستیم تا بر بار این مشکلات فائق بیاییم.

این حقوقدان در تاکیدی دوباره اظهار کرد: دیدگاهی که در پیشنهاد رئیس قوه قضائیه و تصمیم رهبری است، می‌تواند نقطه آغازی برای شکل دادن به مشارکت جمعی و تولید آرامشی در جامعه باشد.

وی ادامه داد: درست است که این اصل هزاران نفر را از مجازات و محکمه و زندان رها می‌کند اما این استعداد را دارد که گسترده‌تر به آن نگاه شود و آن را به عنوان جهت‌گیری فکری و سیاسی تلقی کرد که با جامعه با ملایمت  و ملاطفت سخن گفت و احترام و حقوق مردم را رعایت کرد و جامعه را به سمت یک آشتی عمومی پیش برد. لازمه این کار این است که در ادامه هم طوری عمل شود که دوباره اینجور بازداشت‌ها و امثال آن اتفاق نیفتد.

کامبیز نوروزی که از جمله حقوقدانان با سابقه فعالیت رسانه‌ای محسوب می‌شود، در پایان سخنانش خاطرنشان کرد: در ماجراهای اخیر تعدادی از روزنامه‌نگاران هم بازداشت شدند که اسامی برخی از آنها رسانه‌ای شد و برخی دیگر کمتر شناخته شدند و بنا به اطلاعاتی که داریم، بازداشت این روزنامه‌نگاران هم مربوط با حوادث اخیر بوده و به دلیل انتشار مطالبی در شبکه‌های اجتماعی یا مطبوعات بازداشت شدند و این روزنامه‌نگاران هم قاعدتاً مشمول این عفو می‌شوند و امیدواریم که محاکم در این مورد دقت نظر کافی داشته باشند.

 

علی مطهری / پرتره علی مطهری

 

علی مطهری: عفو رهبری اینترنشنال و  بی‌بی‌سی را خلع سلاح کرد

یک فعال سیاسی با بیان این‌که «موافقت با عفو معترضان حوادث اخیر، موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، گفت: این عفو فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

علی مطهری در گفت‌وگو با ایسنا درباره موافقت رهبری با عفو محکومان و متهمان حوادث اخیر، اظهار کرد: این اقدام مثبت و هوشمندانه بوده و فرصت خوبی است تا بسیاری از کدورت‌ها که پیش آمده است، از بین برود. عفو رهبری فرصت خوبی برای آشتی ملی است.

وی افزود: در این چند ماه برخی هنرمندان و ورزشکاران اظهارنظرهایی کردند که شاید موجب تشدید اعتراضات و اغتشاشات شد البته شاید آن‌ها عموما نیت بدی هم نداشتند و از روی احساسات نظر خود را بیان کرده باشند که الان نباید به آن‌ها هم سخت گرفت. به هر حال هنرمندان افراد احساسی هستند و روح لطیفی دارند  و نباید خیلی حرف‌ آن‌ها را جدی گرفت. الان فرصت خوبی است که آن‌ها هم به دامن نظام برگردند و حتی صداوسیما و وزارت ارشاد می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند تا شکاف‌ها و جدایی‌ها از بین رفته و وضعیت کشور به وضع طبیعی بازگردد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که «عفو اخیر موجب خلع سلاح دشمنان کشور شد»، تصریح کرد: با این‌که کشور در آرامش است، اینترنشنال و  بی بی سی هنوز هم سعی می‌کنند که تحریکات خود را ادامه دهند اما این عفو عمومی آن‌ها را خلع سلاح کرده و زمینه تحریک آن‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد. خیلی از جوانان و نوجوانان در اثر احساساتی شدن و با تحریک همین رسانه‌های بیگانه وارد میدان شدند . ابتدای فوت خانم مهسا امینی همه غمگین و ناراحت شده و عده‌ای هم به خیابان آمدند و شعار دادند که این اعتراض حق آن‌ها هم بود و اگر اعتراض نمی‌کردند، بد بود چون گفته می‌شد چرا مردم اعتراضی به این موضوع نداشتند؟ سپس ضدانقلاب وارد میدان شد و جوانان را تحریک کرد اما در ادامه خود جوانان هم متوجه شدند بیش از حد احساساتی شده‌اند.

مطهری در پایان گفت: امیدوارم این عفو عمومی کمکی باشد که تحریکات مخالفان انقلاب و کشور کارگر نیفتد و اثر کمتری داشته باشد.

 

مجید انصاری

 

مجید انصاری: فضای اجتماعی آرامتری در کشور ایجاد می‌شود/ از قوه قضاییه متشکریم

یک عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرامتری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود.

مجید انصاری در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات قابل توجهی از متهمان و محکومان اعتراضات اخیر اظهار کرد: این موضوع خبر خوشحال کننده‌ای است و امیدوارم سرآغاز الفت و همبستگی بیشتری در جامعه شود.

وی در ارتباط با تاثیر این موضوع و کاهش گسست‌های اجتماعی ایجاد شده در جامعه و ارزیابی‌اش از این موضوع گفت: این خبر برای مردم به ویژه خود محکومان که در زندان هستند و همچنین خانواده‌هایشان که در این ایام دچار سختی شدند خبر خوشحال کننده‌ای است.

وی با بیان این‌که «هر مشکلی که برای هر یک از هموطنان‌مان به وجود آید موجب ناراحتی و نگرانی است»، اظهار کرد: در جریان اعتراضات اخیر همانطور که مسئولان بارها تاکید کردند و در ارتباط با آن وعده داده بودند باید بین معترضین و اقلیت محدودی که سعی داشتند با انحراف اعتراضات دست به انجام اقدامات خرابکارانه و براندازانه کنند و از موج اعتراضات به حق مردم سواستفاده کنند فرق قائل شد.

این عضو تشخیص مصلحت نظام  با تاکید بر این‌که «باید در کشور زمینه برای شنیدن اعتراضات، انتقادات و گله‌ها فراهم شود»، اظهار کرد: مردم به دلایل مختلف نسبت به وضعیت موجود کشور اعتراضاتی دارند؛ عده‌ای به وضعیت اقتصادی کشور گله دارند. عده‌ای نیز به سیستم مدیریت و حکمرانی کشور. بخشی نیز به سیاست‌های خارجی کشور و همچنین نوع برخی از برخوردها در داخل اعتراض دارند. دانشجویان و جوانان نیز دغدغه‌های آینده خود را دارند و خواهان فراهم شدن اشتغال و مسکن و کسب آزادی‌های بیشتر هستند. خانم‌ها نیز به دلایل مختلفی به برخی از مسائل اعتراض دارند و باید به این اعتراض‌ها توجه کرد و آن‌ها را شنید.

وی با بیان این‌که «در این ارتباط شاهد وقوع اعتراضاتی در شهرهای مختلف کشور بودیم»، گفت: البته در برخی از اعتراضات خشونت اعمال شد و افرادی نیز از این وضعیت سواستفاده کردند. از همان ابتدا درخواست بسیاری از فعالان سیاسی و اجتماعی این بود که تا آنجایی که امکان دارد مسئولان نظام با این اعتراضات با سعه صدر و بردباری برخورد کنند و تا حد امکان از صدور محکومیت برای معترضین خودداری شود. احیانا اگر جرمی اتفاق افتاده است باز هم سعی کنند که نهایت تخفیف را در مورد مجرمان اعمال کنند. زندانی شدن افراد مشکلاتی را برای خود آن‌ها و خانواده‌های‌شان ایجاد می‌کند و فضای مطلوبی در جامعه ایجاد نخواهد کرد.

وی گفت: دستور اخیر رهبری می‌تواند فضای اجتماعی آرامتری را در کشور ایجاد کند و امیدوارم شرایط کشور به سمتی برود که با سعه صدر بیشتری انتقادات و اعتراضات شنیده شود و در کنار آن راهکارها برای حل مسائل ارائه شود و ما به سمت اصلاح امور پیش برویم و کشور نیز به گونه ای اداره شود که سطح رضایتمندی مردم افزایش پیدا کند و مشکلات زندگی برای مردم کمتر شود.

این فعال سیاسی با تاکید بر این‌که «انتظارات در جامعه متنوع و متکثر است و باید جهت برآورده شدن آن تلاش کنیم»، گفت: نسل جوان امروز دیدگاه‌ها و خواسته هایش از لحاظ ماهوی با نسل‌های پیشین متفاوت است. این خواسته‌ها باید به رسمیت شناخته شود و باید به سمتی برویم که نزدیکی بیشتری بین نسل‌ها ایجاد شود. ان‌شالله در آینده باپیوند نسل‌ها و افزایش همفکری بین آنها بتوانیم مشکلات موجود کشور را راحت‌تر و سریعتر رفع کنیم.

انصاری همچنین با تاکید بر این‌که «این شرایط جامعه باید شرایط پویا و پر نشاطی شود» تصریح کرد: در این زمینه بسیار مهم است که در راستای رفع تنش‌ها با دنیا و کشورهای همسایه قدم برداریم و در راستای توسعه مشارکت اقتصادی و سیاسی در جامعه تلاش بیشتری صورت بگیرد.

وی همچنین با تاکید بر این‌که «آزادی‌های مدنی باید در جامعه افزایش پیدا کند»، تصریح کرد: از قوه قضائیه به خاطر این پیشنهاد و موافقت رهبری با آن تشکر می‌کنیم و امیدوارم این موضوع سرآغاز الفت و همبستگی بیشتر در کشور شود.

 

محمد علی ابطحی

 

ابطحی: عفو معترضین شکاف‌های پیش آمده را ترمیم می‌کند

یک فعال سیاسی اصلاح طلب با بیان این‌که «نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در اتفاقات اخیر کشور، نگاه‌های محبت آمیز مطرح شود»، گفت: عفو معترضین می‌تواند شکاف‌ها و گسل‌های پیش آمده را ترمیم کند.

محمدعلی ابطحی در گفت‌وگو با ایسنا درباره تاثیرات موافقت رهبری با عفو و تخفیف مجازات متهمان و محکومان ناآرامی های اخیر کشور بر ترمیم گسل‌ها و شکاف‌های ایجاد شده، اظهار کرد: این عفو از این جهت اهمیت دارد که برای اولین بار به صورت رسمی اعلام شده آزادشدگان در ارتباطات با حوادث اخیر بوده‌اند و این موضوع کمتر سابقه داشته است که به صورت رسمی در مورد زندانیان امنیتی و سیاسی اعلام شود.

وی ادامه داد: این عفو می‌تواند گشایشی باشد  برای فهم و شنیدن حرف معترضان و گشایشی باشد در امور سیاسی کشور زیرا کسانی که حرف آزادی آن‌ها مطرح شده است، کسانی هستند که به معنای واقعی به وضع موجود اعتراض و انتقاد داشته‌اند. امیدوارم آزادی آن‌ها به معنای شنیده شدن  صدای آن‌ها تلقی شود و نسبت به آینده هم تلاش شود که دیدگاه اعتراضی که براساس قانون اساسی یک امر پذیرفته شده است، بهتر شنیده و دیده شود.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان این‌که «کسانی که دیدگاه افراطی در خصوص معترضان دارند، نگاه رهبری را مورد توجه قرار دهند»، گفت: این عفو که مورد تایید رهبری قرار گرفته است، باید یک مبنا برای رویکرد سیاسی کشور باشد. آزادی نسل Z می‌تواند بحران‌های خانوادگی و همچنین شکاف‌و گسل‌های پیش آمده را ترمیم کند. نگاه‌های افراطی چه در داخل و چه خارج کشور علاقه‌مند نیستند که در این قضایا نگاه‌های محبت آمیز مطرح شود و جای تقدیر دارد که نگاه قوه قضاییه در این موضوع با نگاه افراطیون متفاوت است.

 

جلیل رحیمی جهان آبادی

 

رحیمی جهان آبادی: عفو رهبری دعوت عمومی برای همدلی بیشتر در جامعه است

یک نماینده اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی فرمان عفو مقام معظم رهبری را یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه دانست و گفت: فرمان عفو رهبری پیام واضحی برای همه طیف‌ها و گروه ها است که برای همدلی بیشتر، کاهش تنش‌ها و رفع اختلاف نظرها تلاش کرده و جامعه را به سمت آرامش ببرند.

جلیل رحیمی جهان آبادی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به موافقت رهبر انقلاب با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل توجهی از متهمان و محکومان گفت: متاسفانه مشکلات اقتصادی، تنش های سیاسی و فکری و ضعف مدیریتی طی چند دهه گذشته باعث ایجاد گسل ها، شکاف ها و اختلافات زیادی بین بخش‌های مختلف جامعه شده که کتمان آن دردی را دوا نمی‌کند.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی فرمان عفو مقام معظم رهبری یک نوع دعوت عمومی برای اجماع و همگرایی و همدلی و محبت بیشتر در جامعه است؛ ارزش پیام عفو رهبری از این جهت است که نوعی آرامش و همگرایی و همدلی را به جامعه برمی‌گرداند.

رحیمی جهان آبادی خاطرنشان کرد: ما در موضوعات مختلف نیاز داریم که رهبری در جایگاه فراتر از قوای سه گانه که مورد احترام همه قشرهای سیاسی مردم است، جامعه را با فرمان عفو و همدلی و راهنمایی برای وحدت و همدلی بیشتر به سمت همگرایی بیشتر سوق دهند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجس مجلس ادامه داد: فرمان عفو رهبری پیام واضحی برای همه طیف‌ها و گروه هاست که برای همدلی بیشتر، کاهش تنش‌ها و رفع اختلاف نظرها تلاش کرده و جامعه را به سمت آرامش ببرند.

وی در پایان و در جمع بندی با بیان اینکه عفو رهبری می تواند بخشی از دردها و آلام در جامعه را التیام ببخشد، گفت: عفو رهبری به همه گروه‌ها و طیف ها و شخصیت ها جهت دهنده است مبنی بر اینکه همه دست به دست برای ایجاد محبت و همدلی و همگرایی حرکت کرده و فضای همدلی در جامعه بیشتر گسترش پیدا کند تا اینکه به سمت کینه و قطب بندی و دشمنی ها رویم.

 

آیت الله حسینی بوشهری

 

رئیس‌ جامعه مدرسین: فرمان عفو رهبر انقلاب حکمیانه است/ همه دستگاه‌ها فرمان عفو را الگو قرار دهند

 حسینی بوشهری فرمان عفو مقام معظم رهبری را بشارت‌دهنده جامعه‌ای یکپارچه و منسجم دانسته تأکید کرد که مقام معظم رهبری با همه کسانی که در حوادث اخیر یا پیش از آن جرائمی را مرتکب شده بودند، برخوردی پدرانه کرده است.

سید هاشم حسینی بوشهری رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، از اعلام عفو گسترده محکومان قضایی از جمله متهمان و محکومان حوادث اخیر، تقدیر و تشکر کرد.

وی با تأکید به اینکه همه دستگاه‌ها و نهاد باید رفتار مقام معظم رهبری را الگو قرار دهند، گفت: رهبر انقلاب به‌عنوان رهبر نظام اسلامی با توجه به رأفت اسلامی، محکومان حوادث اخیر و دیگر محکومان قضائی را مورد عفو قرار دادند تا کسانی که در زندگی خود دچار اشتباه شده بودند، مجدداً به دامان انقلاب برگردند.

حسینی بوشهری با بیان اینکه طبیعی است که انسان بر اثر جوسازی‌های که دشمن انجام داده بود، دچار اشتباه شود، گفت: مقام معظم رهبری با عفو حکیمانه خود، زمینه را برای انسجام اجتماعی و وحدت ملی بیشتر فراهم کردند که باید همه ما از چنین تصمیم بزرگوارانه‌ای قدردانی کنیم. وقتی امام امت چنین تصمیمی را بر اساس رأفت گرفته‌اند، همه ما باید بدانیم که این فرمان یک الگو برای همه دستگاه‌های حاکمیتی است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، فرمان عفو مقام معظم رهبری را بشارت‌دهنده جامعه‌ای یکپارچه و منسجم دانسته تأکید کرد که مقام معظم رهبری با همه کسانی که در حوادث اخیر یا پیش از آن، جرائمی را مرتکب شده بودند، برخوردی پدرانه کرده است.

 

علیزاده طباطبایی

 

علیزاده‌طباطبائی: قدردان فرمان عفو رهبر انقلاب هستیم/ ایران با فرمان رهبری متحدتر از گذشته خواهد شد

علیزاده طباطبایی، حقوقدان و فعال سیاسی اصلاح طلب با تقدیر از رهبر انقلاب به دلیل فرمان عفو درباره محکومان و متهمان قضائی، گفت: فرمان رهبر انقلاب، شکاف‌ها را از بین برده و انسجام اجتماعی را رقم خواهد زد.

علیزاده طباطبایی، حقوقدان، وکیل دادگستری و فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌ وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم با اشاره به فرمان عفو مقام معظم رهبری درباره محکومان قضائی، گفت: فرمان عفو مقام معظم رهبری بسیار عالی و موجب امیدواری بسیار زیاد نسبت به آینده است.

وی، فرمان عفو مقام معظم رهبری را تصمیمی تاریخی و اقدامی بزرگ برای شکست توطئه‌‌های دشمنان ایران دانست و گفت: دو سوم پرونده‌های اغتشاشات اخیر هنور به نتیجه نرسیده است؛ اینکه با عفو افراد متهم نیز موافقت شده است اقدام فوق‌العاده‌ قضائی است و باید قدردان این تصمیم بزرگ باشیم.

علیزاده طباطبایی گفت، فرمان عفو مقام معظم رهبری، زمینه انسجام اجتماعی و وحدت ملی را فراهم خواهد کرد و بسیاری از جوانانی که در حوادث اخیر دچار لغزش شده بودند، را به دامن انقلاب و نظام اسلامی باز خواهد گرداند؛ من پرونده‌های زیادی در حوادث اخیر دیده‌ایم برخی از جوانان که دچار خطا شده بودند، از عواقب رفتارهای خود مطلع نبوده و نمی‌دانستند که چه کار می‌کنند.

این فعال سیاسی گفت: به نظر من، بعد از حوادث اخیر، دچار شکافی شده بودیم که این شکاف خطرناک بود و فرمان عفو مقام معظم رهبری این شکاف را از بین خواهد برد.

 

پورعرب

 

ابوالفضل پورعرب: بسیار خوشحالم که امروز خانواده‌ها با لطف رهبری خوشحال شدند / منتظر آشتی ملی هم هستم

بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون درباره موافقت مقام معظم رهبری با عفو برخی از زندانیان حوادث اخیر گفت: خیلی خوشحالم که خانواده‌هایی امروز خوشحال می‌شوند و دوباره آرامش خواهند داشت.

ابوالفضل پورعرب در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم ضمن اشاره به درخواستش در برنامه زنده تلویزیون که در شب یلدا از تلویزیون پخش شد، گفت: من کوچک‌تر از این حرف‌ها هستم که بخواهم به بزرگان حرفی بزنم، اما امروز بسیار خوشحالم که خانواده‌هایی به واسطه این لطف مقام معظم رهبری خرسند شده‌اند.

پورعرب در ادامه تاکید کرد: امروز بدون تردید با اعلام خبر موافقت رهبری، بخشی از جامعه از این عفو به آرامش می‌رسد.

این هنرمند پیشکسوت همچنین به این نکته اشاره کرد: البته بنده در برنامه شب یلدای تلویزیون دو مورد را مطرح کردم که یکی مربوط به همین عفو عمومی بود که امروز اتفاق افتاد اما نکته دیگری که مطرح کردم درباره آشتی ملی بود.

به گفته پورعرب در این شرایط که شیرینی عفو تعداد قابل توجهی از محکومان حوادث اخیر کام جامعه را شیرین کرده خوب است مردم با مسئولان و مسئولان با مردم آشتی کنند تا بتوانیم به ساختن کشورمان فکر کنیم.

وی معتقد است نیازمندیم بعد از مشکلات فراوانی که کشورمان مثل جنگ تحمیلی، فشارهای سیاسی و اقتصادی پشت سر گذاشته است نباید به گونه‌ای عمل کنیم که دشمنان سوء استفاده کنند چون تک تک شهدا و جانبازان به گردن ما حق دارند و باید دست آورد رشادت‌های آنها را حفظ کنیم.

پورعرب همچنین در ادامه افزود: آشتی ملی موجب یکپارچگی و مانع دست‌درازی دشمنان به کشورمان می‌شود و سنگ‌اندازی‌ها کاهش خواهد یافت

وی تأکید کرد: هرچه داریم از وحدت و یکدلی مردم داریم. مردمی که در غم‌ها و شادی‌ها با هم بودیم، با هم زندگی کردیم اکنون هم باید دست به دست هم بدهیم و در مسیر آبادانی ایران عزیز با هم حرکت کنیم.

این بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون گفت: من خواهش می‌کنم به آشتی ملی بیشتر بیاندیشیم و در راه تحقق آن به جِدّ تلاش کنیم تا ان‌شاالله جامعه‌ای شاداب‌تر و بهتر از پیش داشته باشیم.

به گفته پورعرب نباید در آتش هیجان‌های سیاسی کسی ناخودآگاه بسوزد. نوجوانان این مرز و بوم باید درس بخوانند دانشگاه بروند و رشد کنند و بزرگ فکر کنند تا خودشان مملکت خودشان را بسازند نه اینکه از بیرون برای کشورمان تصمیمی گرفته شود.

پورعرب معتقد است اینکه دیگران از کیلومترها خارج از ایران بخواهند برای ما تصمیم‌ بگیرند خوشایند نیست و با همان آشتی ملی نباید اجازه دهیم که این اتفاق بیافتد؛ ما به بیگانه نیازی نداریم چرا که خودمان مرد خودمان هستیم. مردان و زنان این مرز و بوم همه از جنس باران هستند.

لازم به یادآوری است: ابوالفضل پورعرب در برنامه زنده شب یلدا از مقام معظم رهبری درخواست کرد: "این بچه‌ها را عفو عمومی بدهید، ببخشیدشان، یک آشتی ملی برقرار کنید.

 

تکمیل می شود...

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
4 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.