در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، نمایندگان پارلمان اروپا روز پنجشنبه در تداوم اتخاذ مواضع مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، به یک گزارش ادعایی درباره حوادث اخیر که در آن درخواست نامتعارف افزودن نام سپاه پاسداران به آنچه "فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی اتحادیه اروپا" نامیده، مطرح شده است، رای دادند.

در گزارش موسوم به «پاسخ اتحادیه اروپا به تظاهرات‌ها و اعدام‌ها در ایران» ادعاهایی علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درخصوص حوادث اخیر و ادعای مشارکت تسلیحاتی با روسیه در جنگ اوکراین، مطرح و در بدعتی خطرناک از شورای اروپا تقاضا شده بود که نام این نهاد رسمی نظامی ایران را به فهرست موسوم به گروه‌های تروریستی اضافه کند.

طرح افزودن نام سپاه به فهرست گروه‌های تروریستی از سوی آنا فوتیگا، قانونگذار محافظه کار لهستانی پارلمان اروپا پیشنهاد و در جریان رای‌گیری روز چهارشنبه درقالب متمم به گزارش یادشده،اضافه شد. در این متمم از شورای اروپا خواسته شده که سپاه پاسداران و نیروهای فرعی آن را از جمله نیروهای بسیج و نیروی قدس سپاه در فهرست افراد، گروه‌ها و نهادهای درگیر در اقدامات تروریستی (فهرست تروریستی اتحادیه اروپا) قرار گیرند.

قطعنامه‌ای که امروز به تصویب رسید، شامل بندهای دیگری است که در راستای حمایت از اغتشاشگران، خواستار تحریم رئیس جمهوری و دادستان کل ایران شده است.روز گذشته خبرهایی درباره افزودن بندی به این قطعنامه برای تعلیق مذاکرات رفع تحریم ها مطرح شده بود که در متن مصوب، به آن اشاره‌ای نشده است.

این درحالیست که تصمیمات پارلمان اروپا پیشنهادی محسوب شده و تصمیم‌ نهایی را شورای اروپا می‌گیرد. شورای اروپا هم در خصوص مواردی نظیر این مورد بر مبنای اجماع و نه اکثریت تصمیم‌گیری می‌کند. در واقع قطعنامه پارلمان اروپا سندی غیر الزام‌آور است و نمی‌تواند شورای اروپا را ملزم به اجرای آن کند.

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی خواهد بود.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان روز پنجشنبه در گفت‌وگو با جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از رویکرد نسنجیده و نادرست قانون‌گذاران اروپایی بشدت انتقاد کرد و گفت: ما بارها گفته ایم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک نهاد رسمی و حاکمیتی است که نقش مهم و حیاتی در تامین امنیت ملی ایران و امنیت منطقه ، به خصوص در مبارزه با تروریسم داشته و دارد.

وی با بیان اینکه اقدام پارلمان اروپا در اتهام تروریستی خواندن این نهاد امنیت آفرین ، به نوعی شلیک به پای خود اروپاست، درباره واکنش قانونی و قوی مجلس شورای اسلامی ایران، به پارلمان اروپایی هشدار داد و گفت که آنها باید به تبعات منفی این رفتار احساسی خود بر اروپا بیندیشند و بر مسیر دیپلماسی ، تعامل سازنده و عقلانیت تمرکز کنند.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطر نشان کرد: ضرورت دارد در دنیای دیپلماسی به امنیت متقابل احترام گذاشت و به جای پیروی از زبان تهدید و اقدامات غیر دوستانه، افزایش اعتماد متقابل در دستور کار قرار گیرد. در هر صورت پاسخ و واکنش، متقابل خواهد بود.

 

 

 جزئیات قطعنامه ضدایرانی پارلمان اروپا که امروز تصویب شد

 تعلیق مذاکرات برجامی مطرح نشده است

در این قطعنامه مداخله‌جویانه، از ایران خواسته شده اعدام‌های بیشتر را متوقف کند؛ مجازات اعدام را با هدف لغو کامل آن، رسماً به حالت تعلیق درآورد و افراد محکوم به اعدام را که در اغتشاشات اخیر بازداشت شده‌اند آزاد کند.

پارلمان اروپا ضمن اتهام‌زنی‌های بی‌اساس، ادعای همبستگی با جوانان، زنان و مردان ایرانی و حمایت از اعتراضات مسالمت‌آمیز در ایران را مطرح کرده است.

پارلمان اروپا همچنین از جامعه بین‌المللی و اتحادیه اروپا خواسته از همه تعاملات با مقامات ایرانی برای درخواست پایان فوری «اعدام معترضان» و «سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات» و آزادی همه افراد بازداشت‌شده استفاده کنند و حکومت ایران را در قبال «کشتار مردم و نقض شدید حقوق بشر» پاسخگو کنند.

این قطعنامه خواستار محدودیت‌های هدفمند علیه قضاتی شده که علیه «معترضان» حکم صادر کرده‌اند و از مقام‌های ایرانی خواسته شده به تعهدات بین‌المللی از جمله تحت «میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» پایبند باشند. 

پارلمان اروپا از مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شورای اروپا خواسته فهرست تحریم‌ها را به همه افراد و نهادهای مسئول «نقض حقوق‌بشر» و اعضای خانواده آن‌ها بسط دهند و از برخی مقامات ایرانی و کلیه بنیادهای مرتبط با سپاه پاسداران و بنیاد مستضعفان و بنیاد شهید نام برده شده است.

در این متن، در اشاره به ادعای دروغین منتسب به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، از مقام‌های اروپایی خواسته شده تحریم‌هایی را علیه ۲۲۷ عضو مجلس  که ادعا شده مشوق استفاده از مجازات اعدام بودند، اعمال کنند.

قانونگذاران پارلمان اروپا ضمن استقبال از آمادگی بریتانیا برای قرار دادن سپاه در فهرست به اصطلاح «سازمان‌های تروریستی» خود، تحریم‌های ایران علیه سیاستمداران اروپایی را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند تا زمانی که مقامات پارلمان اروپا در تحریم هستند، گفت‌وگوی بین پارلمانی باید تعلیق باقی بماند.

در این قطعنامه از شورای اروپا و کشورهای عضو خواسته شده سپاه پاسداران و نیروهای تابع آن شامل بسیج و نیروی قدس در فهرست ترویستی اتحادیه اروپا قرار گیرند و هر گونه فعالیت اقتصادی و مالی که با آن‌ها ارتباط دارد، ممنوع شود.

همچنین از اتحادیه اروپا و کشورهای عضو خواسته شده در همکاری با شرکای همفکر، هر کشوری که سپاه پاسداران در آن استقرار نظامی، اقتصادی یا اطلاعاتی دارد را به قطع و غیرقانونی اعلام کردن روابط ترغیب کند.

در این بیانیه ضد ایرانی همچنین حملات سپاه به مقر گروهک‌های تروریستی مستقر در اقلیم کردستان عراق محکوم شده است. 

در متنی که روی آن رای‌گیری انجام شده دو بار از برجام نام برده شده ولی برخلاف شایعات و برخی ادعاها مبنی بر درخواست برای تعلیق مذاکرات رفع تحریم‌ها از سوی پارلمان اروپا، چنین درخواستی مطرح نشده است./ فارس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
6 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.