مولوی عبدالواحد بزرگ زاده امام جمعه موقت اهل سنت چابهار اظهار داشت: متاسفانه مردم چابهار همیشه برای دریافت کپسول گاز، بنزین، نان و دهها نیازمندی دیگر در صف های طولانی هستند و مشکل نبود گاز مایع مردم را دچار مشکلات زیادی کرده و فقط از دلال ها و بازار سیاه می توانید گاز مایع را با قیمت تا ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنید. واقعا چرا گاز مایع را مردم از بازار سیاه تهیه می کنند؟

جی پلاس؛ ایسنا نوشت: امام جمعه موقت اهل سنت چابهار گفت: هر سیلندر ۱۱ کیلویی گازمایع برای استفاده پخت و پز در شهر چابهار بعنوان بزرگترین بندراقیانوسی ایران بالای ۱۰۰ هزار تومان و بعضا ۱۵۰ و در وضعیت بحرانی تر تا ۲۰۰ هزار تومان رسیده است و مردم در این باره سخت در مشکلات هستند، در کنار این مشکلات صف نان، بنزین و جیره بندی آب بی کیفیت و زنگ زده مردم را کلافه کرده است واقعا چرا باید آب شهر چابهار جیره بندی باشد و کسی مشکلات را برای بهره مندی مردم از آب شبانه روزی پیگیری نکند.

 

نگاهی به مشکلات سیستان و بلوچستان (6)

 

مولوی عبدالواحد بزرگ زاده اظهار داشت: متاسفانه مردم چابهار همیشه برای دریافت کپسول گاز، بنزین، نان و دهها نیازمندی دیگر در صف های طولانی هستند و مشکل نبود گاز مایع مردم را دچار مشکلات زیادی کرده و فقط از دلال ها و بازار سیاه می توانید گاز مایع را با قیمت تا ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنید. واقعا چرا گاز مایع را مردم از بازار سیاه تهیه می کنند؟ 

وی افزود: چرا دادن جایگاه سوخت و جایگاه سی ان جی شدیدا در مشکلات و تنگ نظری باشد اگر مجوز بدهند سرمایه گذاران بومی با پول خود و بدون یک ریال استفاده از تسهیلات دولتی در کمترین زمان ممکن می توانند در کمتر از ۶ ماه مشکلات را حل کنند. اگر اراده دولت باشد و مجوز برای جایگاه سوخت و تاسیسات گاز و جایگاه سی ان جی و یا خبازی جدید صادر کند مشکلات سریعا حل می شود ولی نمی دانم چرا سخت می گیرند. در سایر استانها هر چند کیلومتر جایگاه سوخت است ولی اینجا مثلا مرکز دشتیاری شهر نگور حتی یک جایگاه سوخت ندارد.

 

نگاهی به مشکلات سیستان و بلوچستان (1)

 

وی گفت: متاسفانه سهمیه ماهیانه گاز به چابهار هم کامل داده نمی شود و شاید قسمت مردم این است که بخشی از عمر خود را در صف های گاز، جایگاه سوخت و نانوایی بگذرانند و دلالان و بازار سیاه هر روز بیشتر سود کنند و مسوولان فقط جلسه می گیرند بدون خروجی و آمار می دهند که داریم کار می کنیم ولی مشکلات سرجای خودش است و نظارتی در بازار نیست گرانی بیداد می کند و همین سیلندر گاز با هزینه چندین برابر هم نمی شود تهیه کرد. اگر گاز در جایگاه تاسیسات گاز نیست چرا در بازار سیاه به حد فراوان موجود و مردم ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان تهیه کنند؟

مدرس حوزه علمیه چابهار با بیان اینکه یکی از مشکلات عمده مردم چابهار به ویژه مرکز شهرستان بندری و اقیانوسی بی آبی و جیره بندی آب پس از گذشت ۵۰ سال است، خاطرنشان کرد: هیچ خانه ای در چابهار پیدا نمی شود که یک حوض انبار آب، ۲ دینام پمپ برقی و تانکر ذخیره آب نداشته باشد چون در برخی از محلات هفته ای یک بار و در برخی از مناطق فقیرنشین نظیر سرخریگ دریاکوچک و خیابان توحید وکارگر حتی تا یک ماه و ۲ ماه آب نمی رسد، و در حاشیه شهر یعنی مرادآباد و میرآباد و هوت آباد و کمب و رمین یک متر آب لوله کشی نیست و آب را مردم با تانکری از ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار توان و حتی بیشتر از آن خریداری و در حوض ذخیره و با استفاده از دینام پمپ برقی استفاده می کنند که هم هزینه آب و هم هزینه برق گران تر می شود.

آب زنگ زده شهرچابهار فقط برای شستشو و استحمام است و غیر قابل آشامیدن

وی با بیان اینکه آب جیره بندی فعلی شهر چابهار دارای زنگ زدگی فراوان است و قابل شرب نیست و حتی تکه های لوله آهنی که زنگ زده اند به داخل حوض انبار آب خانه خودم هم مشاهده شده است، و هر جا لازم باشد شهادت می دهم این آب قابل شرب نیست، تصریح کرد: چرا واقعا آب زنگ زده بی کیفیت و غیر قابل آشامیدنی در چابهار بزرگترین بندراقیانوسی ایران تحویل مردم شود و برای آن هزینه چند برابر از مشترکان گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه اگر آب به اندازه کافی و مصرف شبانه روزی مردم نیست و برای مردم ۴۰ سال جیره بندی است چرا فقط جور مشکلات را مردم بکشند این در حالی است در منطقه آزاد و پتروشیمی و سایر جاها آب شبانه روزی است و راحت بدون دردسر و خرید دینام و ساخت حوض استفاده می کنند چرا منطقه آزاد بیش از ۲۸ سال از آب مردم شهر بصورت شبانه روزی استفاده می کنند و توان تامین آب مصرفی خود را ندارد؟ وقتی توان تامین آب خود را ندارد چطور انتظار داشته باشیم حاشیه نشینی را جمع کند و یا به توسعه و آبادانی شهر کمک کند و یا ایجاد اشتغال و تولید کند.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار گفت: بی کیفیت بودن آب، جرم گرفتن لوله ها و زنگ زدگی و زرد و قرمز بودن رنگ آب را چرا مسوولان نظارتی، قضایی و بهداشتی پیگیری نمی کنند.

 

نگاهی به مشکلات سیستان و بلوچستان (4)

 

مصوبه رئیس جمهوری برای ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار اجرایی نشد

وی با اشاره به اینکه بیش از ۷۰ هزار نفر از جمعیت حاشیه نشین کمب، هوت آباد، رمین و عثمان آباد بیش از ۲۰ تا ۳۰ سال فاقد آب، برق، بهداشت و مدرسه و امکانات دولتی و رفاهی هستند، خاطرنشان کرد: چرا مردم سالها در محرومیت بدون امکانات اولیه زندگی کنند و کسی بفکر آنان نباشد و حتی مصوبه رئیس جمهوری برای ساماندهی مناطق حاشیه شهر چابهار اجرایی نشد.

وی همچنین از تعطیلی و کندی کار سیل‌بند عورکی بطول بیش از ۹ کیلومتر انتقاد کرد و افزود: اگر روان آب‌های بارندگی مهار نشوند پیشروی گرگروها(فرسایش خندقی خاک)  بیشتر و روستاییان در خطر تخریب قرار خواهند گرفت.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار صیاد در حدود بیش از ۲۰ سال چشم انتظار صدور مجوز صید هستند و کسی پاسخگوی مشکلات آنها نیست و فقط بهانه می آورند که دریا ماهی ندارد این در حالی است صدور مجوز برای لنج ها ضروری است و ربطی به ذخایر ماهی ندارد چون آنها در آب های فراساحلی صید می کنند که اگر صیادان ایران نتوانند آنجا بروند سایر کشورهای همجوار و حاشیه اقیانوس هند ماهی ها را صید و برای خود اشتغال ایجاد و کشور خود را بیشتر توسعه می دهند و صیادان ما محروم از نعمت خدادادی دریا و ذخایر بی کران آن هستند.

مولوی بزرگ زاده  بر لایروبی، توسعه، ساماندهی، بهسازی، تجهیزات ایمنی و اطفا حریق ۱۱ اسکله و بنادر صیادی و جایگاه تخلیه صید از زرآباد تا گواتر دشیاری اشاره و تصریح کرد: سفر رئیس جمهوری در اسکله کنارک همه صیادان را امیدوار کرد که مشکلات آنها حل می شود ولی فقط ۱۰ میلیارد تومان از این سفر اختضاص پیدا کرد که صرف خرید تجیهزات ایمنی و اطفا حریق به بندرصیادی کنارک شد.

 

 

نگاهی به مشکلات سیستان و بلوچستان (3)

 

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار از آیت الله رئیسی رئیس جمهور خواست مشکلات بی آبی شهر چابهار و شبانه روزی شدن آب مردم را پیگیری و مشکلات حاشیه نشینی و سخت گیری در ساخت و ساز خانه را کنار گذاشته و یا حداقل دستور بدهند مردم اجازه تعمییرات خانه و سرویس بهداشتی و دیوار سکونتگاه خود را داشته باشند

درخواست بعدی از رئیس جمهوری ساخت کارخانه آرد در هر شهرستان و ساخت حداقل ۵۰ جایگاه سوخت جدید و ۵۰ جایگاه CNG  است و همچنین حل مشکلات ساخت تاسیسات گاز مایع از دیگر موارد است که عاجزانه خواهشمندیم مشکلات صف نان، بنزین و گازمایع را حل کنند.

 اختصاص ته لنجی یا کالای ملوانی به صیادان سواحل مکران

وی بر اختصاص ته لنجی یا کالای ملوانی تاکید کرد و گفت: در سایر استانهای ساحلی وقتی صیادان با لنج به صید می روند و بعد از ۵۰ روز یا ۲ ماه بر می گردند کالاها و موادغذایی از سایر کشورها برای شادی خانواده می آورند که این کالای ملوانی که به ته لنجی مشهور است در سایر استانها مجاز است و در سیستان و بلوچستان قاچاق هست و سریعا آنها را به عنوان کالای قاچاق ضبط می کنند واقعا چرا اینگونه است مگر قوانین کشور در هر استانی فرق می کند.

وی با بیان اینکه بارها مسائل و مشکلات را در تریبون نماز جمعه و در جلسات و دیدارهای مختلف با مسوولان کشوری مطرح کردند ولی متاسانه همچنان مشکلات پا بر جا است و نسبت به حل آنها اقدامی نمی شود، باید عنوان کنم ما منکر خدمات نظام برای چابهار نیستیم طرح های بزرگی اجرا شده و مفید بوده ولی وقتی بیش از ۷۰ هزار نفر مردم چابهار بعنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران بدون امکانات در حاشیه شهر ساکن هستند و مردم شهر سر صبح برای تهیه یک سیلندر گاز با مشکل مواجه و ساعتها در صف بنزین و نان بی کیفیت هستند این مواردها و خدمات بزرگ شاید کم رنگ شود و آن حلاوت و شیرینی را برای قشر محروم نداشته باشد.

امام جمعه موقت اهل سنت چابهار با بیان اینکه شهر چابهار با حاشیه و چند روستای اطراف بیش از ۱۵۰ هزار نفر جمعیت دارد و با جمعیت کارگر، سرمایه گذار و گردشگر نیازمند ۱۰ تا ۱۵ جایگاه سوخت جدید است تا شاهد کاهش صف ها و حل مشکلات مردم باشیم و علاوه بر این ساخت حداقل سه جایگاه گاز CNG در شهر چابهار نیاز است و در کنار این برای حجم بالای ورودی کامیون های باری نیز حداقل ۴ تا ۵ جایگاه مخصوص توزیع گازوییل در ۲ بندر شهید کلانتری و شهید بهشتی نیاز است تا این کامیون ها در صف نباشند و ذهن آنها فقط جابجایی کالا باشد نه اینکه ساعتها در صف تحویل سوخت باشند.

چرا چابهار کارخانه آرد ندارد؟

وی ادامه داد: گندم از بندرچابهار با کشتی وارد می شود و با هزینه فراوان به داخل کشور می رود و از آنجا تبدیل به آرد و سپس مجددا به چابهار بر می گردد با هزینه چند برابری. آیا نباید چندین کارخانه آرد و حتی هر شهرستانی از استان سیستان و بلوچستان باید یک یا چند کارخانه آرد داشته باشد و گندم تبدیل به آرد و مورد استفاده قرار گیرد و حتی آرد از این استان به سایر نقاط کشور ارسال شود نه اینکه مردم آرد را با هزینه گران بخرند در حالیکه گندم از همین جا وراد می شود.

مدرس حوزه علمیه چابهار تصریح کرد: برای اشتغال و کارآفرینی و رسیدن ارزان آرد و نان به مردم محروم استان سیستان و بلوچستان بدون کرایه حمل و نقل فراوان و چند برابر فعلی پیشنهاد می شود حداقل ۳۰ کارخانه آرد در شهرستانهای مختلف ساخته شود و این را هم بخش خصوصی و سرمایه گذاران و حمایت و کمک دولتی می توانند ورود کنند و سریعا مشکلات را حل کنند حتی می توانند هزاران تن آرد تولیدی این استان را به سایر نقاط کشور و کشورهای همجوار پاکستان و افغانستان صادرات کنند که این افزایش تولید و اشتغال را به همراه دارد.

وی بر استفاده بیشتر بندر اقیانوسی چابهار توسط مردم استان سیستان و بلوچستان تاکید کرد و گفت: بنظرم وقتی مواد اولیه و کالای اساسی از بندرچابهار وارد می شود لذا کارخانه هایی که می شود در این استان راه اندازی کرد سریعا باید اقدامات لازم انجام شود و تولید و اشتغال را رونق داد.

در توزیع گازمایع در چابهار مشکلات فراوان است ولی در ذخیره مشکلات نداریم

معاون برنامه ریزی، توسعه و امور اقتصادی فرمانداری ویژه چابهار در گفت و گو با ایسنا اظهار داشت: پنج تاسیسات گاز مایع در شهرستان چابهار وجود دارد و کار توزیع گاز مایع را انجام میدهند و براساس آمار هم اینک ۱۰۰ تن گاز مایع ذخیره داریم و در این خصوص مشکلاتی نداریم ولی در حوزه توزیع مشکلات فراوان است باید نظارتها بیشتر باشند و اداره صمت پای کار باشد.

علی شالفروش افزود: قیمت در جایگاه تاسیسات گاز مایع ۲۲ هزار تومان است و خودروهایی که حمل می کنند هر سیلندر گاز را هشت هزار تومان کرایه حمل اضافه و به قیمت ۳۰ هزار تومان بفروش می رسانند ولی همین گاز مایع بعضا تا ۱۲۰ هزار تومان در سطح شهر فروخته می شود که ما را ناراحت کرده است.

وی بیان کرد: سه نمایندگی فروش گاز در نقاط مختلف شهر وجود دارد و در پنج نقطه نیز خودروهایی در سطح شهر مشخص شده است تا گاز را توزیع کنند.

وی با اشاره به اینکه سهمیه هر خانوار در ماه چهار سیلندر گاز مایع است افزود: یک خانواده سه نفره در ماه یک گاز مصرف می کند و برخی مشکلات به دلیل استفاده لنج ها و قایق ها از گاز مایع است که برای پخت و پز گاز را با هزینه بیش از ۱۰۰ هزار تومان تهیه می کنند و باید سهمیه قایق ها و لنج ها هم در نظر گرفته شود.

معاون برنامه ریزی، توسعه و امور اقتصادی فرمانداری ویژه چابهار گفت: روزی ۲ تا سه هزار سیلندر گاز در شهر چابهار توزیع می شود  و علاوه بر این ۲۰ ماشین سایپا وانت توزیع کننده داریم ولی بازهم مشکلات گاز چابهار زیاد است و نیاز به پیگیری است لذا باید بازرسان بیشتر نظارت کنند و به سمت اشتراک گاز مایع برای هر خانوار باشیم تا روند توزیع مناسب باشد.

وی گفت: ایجاد کارخانه آرد از ضرورتها است چرا که گندم از بندرچابهار وارد می شود تبدیل به آرد و علاوه بر تامین نیاز مردم چابهار و شهرستانهای همجوار به سایر نقاط کشور ارسال شود. در این باره اقداماتی انجام شده است.

وی گفت: بازدیدهایی از خبازیها هم صورت گرفته و در این حوزه مشکلاتی وجود داشته و به دلیل قیمت آرد در آن سوی مرز برخی خبازیها آرد و سوخت را می فروشند چون سود بیشتری برای آنها دارد و صفهای نان تشکیل شده است و در این باره در حال پیگیری هستیم.

چابهار ۷۰ هزار نفر حاشیه نشین دارد

معاون هماهنگی و امور عمرانی فرمانداری ویژه چابهار نیز بر تامین آب شبانه روزی مردم تاکید و خاطرنشان کرد: پذیرفتنی نیست که مردم شهر چابهار آب نداشته باشند و آب و فاضلاب هم در این زمینه و توزیع آب جیره بندی عدالت را رعایت کند تا مردم کمتر مشکلات داشته باشند.

 

نگاهی به مشکلات سیستان و بلوچستان (5)

 

دادکریم بلوچ ساماندهی حاشیه نشینی و به ویژه تامین آب و برق مردم محروم مناطق حاشیه نشین را خواستار شد و افزود: در این مورد یکهزار واحد مسکونی برای محرومان در مرادآباد در حال ساخت است که ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد: دولت برنامه های خوبی برای توسعه و آبادانی شهرستان چابهار دارد و امیدواریم دولت سیزدهم بسیاری از مشکلات پیش رو را مرتفع کند و شاهد کمتر شدن مشکلات مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه چابهار نسبت به جمعیت بزرگ‌ترین نقطه حاشیه‌نشین در کشور است و متاسفانه شاهد محرومیت در این منطقه هستیم و حدود ۷۰ هزار نفر در اینجا در نبود امکانات اولیه نظیر برق، مسکن مقاوم، آب، مدرسه و سایر امکانات رفاهی و زندگی به سر می‌برند، بیان کرد: افراد ساکن در حاشیه شهر واقعا به کمک نیاز دارند و مسوولان باید هر چه سریعتر برای بهره‌مندی مردم از امکانات چاره اندیشی کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری شهرستان ویژه چابهار ورود بسیج سازندگی در حوزه ساخت مسکن هزار واحدی برای حاشیه نشینی چابهار را اقدامی خوب دانست و بر تکمیل و تحویل مسکن مقاوم تاکید کرد.

وی بیان کرد: در سه سال اخیر شهرک هزار واحدی برای بهره مندی بخشی از حاشیه نشینان چابهار در حال ساخت است که بر اساس آخرین آمار ۲۵۰ واحد مسکونی با پیشرفت ۹۵ درصد و ۴۵۰ واحد با ۷۰ درصد پیشرفت در حال کار هستند و ۳۰۰ واحد دیگر تاکنون هیچ پیشرفتی ندارند.

بلوچ توجه ویژه مسوولان بویژه رئیس جمهور و بازدید وی از مناطق حاشیه شهر در سال گذشته و تاکید مسوولان استانی و کشوری بر ساماندهی را از نکات مثبت برای به سرانجام رسیدن طرح‌ها در این منطقه محروم و نوید توسعه و آبادانی دانست.

وی خاطرنشان کرد: متولیان قول داده‌اند ۷۰۰ پروژه مسکن محرومان در "مرادآباد" را تا پایان سال تکمیل و تحویل مردم بدهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.