مجتبی توانگر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اظهارات اخیر وی و دیگر اعضای دولت در رابطه با «عدم اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی مجلس»، «اصرار بر تعیین تکلیف برنامه توسعه هفتم پیش از بودجه» و اثرات و تبعات این اتفاق و اقدامات رسانه‌ای اخیر دولت، واکنش نشان داد.

به گزارش جماران؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس طی نامه‌ای به رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اقدامات دولت درباره لایحه برنامه هفتم واکنش نشان داد.

مجتبی توانگر نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه نسبت به اظهارات اخیر وی و دیگر اعضای دولت در رابطه با «عدم اعلام وصول لایحه بودجه ۱۴۰۲ از سوی مجلس»، «اصرار بر تعیین تکلیف برنامه توسعه هفتم پیش از بودجه» و اثرات و تبعات این اتفاق و اقدامات رسانه‌ای اخیر دولت، واکنش نشان داد.

متن این نامه به شرح ذیل است:

جناب آقای میرکاظمی

معاون محترم رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه

سلام علیکم

همانگونه که ان شاء الله اطلاع دارید، اخیرا خبرگزاری و روزنامه رسمی دولت به بهانه مسئله لوایح بودجه و برنامه توسعه هفتم که مسائلی فنی و اقتصادی هستند، دست به فضاسازی رسانه ای و تخریب فضای تعامل میان مجلس و دولت زده و مدعی شده که مجلس درباره لایحه بودجه گروکشی می کند و انتظار تصویب بودجه سه دوازدهم در شرایط جنگ اقتصادی، گل به خودی است! درباره این ادعاها نکاتی را به استحضار می رسانم:

۱- لایحه بودجه ۱۴۰۲ درحالی به صورت ناقص در ۵ دی به مجلس ارسال شد که بیش از ۲۰ روز از مهلت قانونی دولت برای تقدیم لایحه بودجه گذشته بود و این لایحه با تاخیر و متاسفانه به صورت ناقص به مجلس ارسال شد. طبق قانون آئین نامه مجلس چنانچه دولت تا ۱۵ آذر لایحه بودجه را ارسال نکند، موظف است لایحه چند دوازدهم را نیز ضمیمه لایحه بودجه کند و این مسئله ای نیست که با سلیقه محوری و تیتر زدن بشود از زیر آن شانه خالی کرد. 

۲- پرسش مهم اینجاست که بودجه ۱۴۰۲ که باید ناظر به برنامه هفتم توسعه کشور باشد بر چه مبنایی نوشته شده است؟ اگر مبنای تدوین آن برنامه ششم توسعه بوده است که عملاً فرصتش تمام شده است و دولت خلاف قانون و سیاست‌های کلی نظام عمل کرده است زیرا تداوم برنامه ششم نیازمند موافقت از رهبر معظم انقلاب است. اگر ناظر به برنامه هفتم توسعه نوشته است پس چرا لایحه برنامه هفتم را پیش از آن یا لااقل همراه آن به مجلس ارسال نکرده اید؟ آیا این مطالبه که منطبق بر قانون است، غیر منطقی است؟

۳- گاهی گفته می شود که دولت همزمان بررسی دو لایحه سنگین و مهم بودجه ۱۴۰۲ و احکام دائمی بودجه را آغاز کرده بود و امکان بررسی همزمان لایحه برنامه هفتم توسعه با این دو لایحه در هیات دولت وجود نداشته است. اگر این ادعا درست است، پس چگونه رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسات مکرر مجلس مدعی شده است که لایحه برنامه و بودجه همزمان در حال آماده شدن است. انتظار ما این است که یک صدای واحد درباره مسائل مهم از دولت بشنویم.

۴ – رسانه رسمی دولت مدعی شده که اگر لایحه بودجه به صورت دو دوازدهم یا سه دوازدهم به تصویب برسد، این کار در شرایط جنگ اقتصادی، در نظام اقتصادی کشور اخلال ایجاد خواهد کرد. سلمنا! اکنون این پرسش مطرح است که آیا تدوین بودجه بدون برنامه مصداق اخلال در امور کشور نیست؟ آیا اداره کشور در شرایط جنگ اقتصادی، بدون داشتن برنامه، اخلال در نظام اقتصادی ‌و باعث برهم زدن معیشت مردم نیست؟

۵- انتظار ما از دولت محترم این است که به جای آن که امور کارشناسی را در فضای خبری و تیترهای متفاوت دنبال کند، آن را در اتاق های فکر و جلسات کمیسیون پیش ببرد و به جای تلاش برای جا انداختن این که می شود کشور را بدون برنامه اداره کرد، مجددا تلاش کند تا یا اذن تمدید برنامه ششم را که تاکنون موفق به دریافت آن نشده، دریافت کند یا در قالب لایحه ای کوتاه که می تواند تنها یک جمله باشد خواستار تمدید محدود برنامه ششم شود.

۶- مجلس شورای اسلامی که در مسائل مختلف ۱۷ ماه گذشته نشان داده در  کنار دولت محترم ایستاده تا با کمک و هم افزایی و همرایی هم بتوانند مسائل و مشکلات کشور را حل کنند، باز هم برای هرگونه همراهی با دولت سیزدهم آماده است و پیشبرد مسائل در کمیسیون ها و نشست های تخصصی را موثرتر و ارجح بر هر اقدام دیگر رسانه ای می داند.

والعاقبه‌للمتقین

مجتبی توانگر

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.