چانگ هوآ سفیر چین گفت: چین به روابط با ایران از منظر راهبردی می‌نگرد و در عزم خود برای توسعه مشارکت راهبردی جامع با ایران تزلزل نخواهد کرد؛ مایل به همکاری با ایران جهت اجرای جدی اجماع مهم سران ۲ کشور، پیشبرد اجرای برنامه همکاری جامع چین و ایران و ارتقای پیشرفت مستمر در همکاری عملی هستیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سفیر چین گفت کشورش قاطعانه از ایران در مقابله با مداخله خارجی و حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و کرامت ملی حمایت می‌کند.

چانگ هوآ روز چهارشنبه در آیین بازگشایی سرکنسولگری چین در بندرعباس افزود: چین و ایران هر دو دوستان قدیمی و شرکای مهمی هستند.

وی با اشاره به شب یلدا گفت: امشب جشن شب یلدا در ایران و تحول زمستانی در چین است و طبق آداب و رسوم ایرانیان، اشعار حافظ در جشن یلدا خوانده می شود، یادم هست یک جمله درباره "دوستی" این است "درختِ دوستی بنشان که کامِ دل به بار آرد"، یعنی تنها با کاشت بذرهای دوستی می توانیم میوه های غنی درو کنیم.

هوآ ادامه داد: بذرهای متعدد دوستی در کمک متقابل همیشگی ۲ کشور رشد می‌کنند و با عزم راسخ در کنارهم به ثمر می رسند.

سفیر چین ابراز داشت: حدود ۶۰۰ سال پیش، آقای ژنگ هی دریانورد معروف چین باستان، بارها ناوگان عظیم خود را به هرمزگان هدایت کرد و حکایتی در طول اعصار از خود به جای گذاشت.

وی افزود: از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و ایران در سال ۱۹۷۱، روابط دوجانبه با وجود تحولات بین المللی، توسعه پایدار و سالم خود را حفظ کرده و در سال۲۰۱۶، چین و ایران مشارکت راهبردی جامع را بنا نهادند و فصل جدیدی را در همکاری دوستانه خود آغاز کردند.

سفیر چین گفت: در ماه جولای و سپتامبر سال جاری، شی جین پینگ رئیس جمهور چین تماس تلفنی و دیدار حضوری با رییس جمهوری ایران داشت و سران ۲ کشور به توافقات مهمی در مورد تعمیق روابط دست یافتند، چندی پیش هم سفر هو چن هوا، معاون نخست وزیر چین به ایران نتایج موثری داشت.

چین به روابط با ایران از منظر راهبردی می‌نگرد

وی ادامه داد: چین به روابط با ایران از منظر راهبردی می‌نگرد و در عزم خود برای توسعه مشارکت راهبردی جامع با ایران تزلزل نخواهد کرد؛ مایل به همکاری با ایران جهت اجرای جدی اجماع مهم سران ۲ کشور، پیشبرد اجرای برنامه همکاری جامع چین و ایران و ارتقای پیشرفت مستمر در همکاری عملی هستیم.

هوآ یادآور شد: تأسیس سرکنسولگری چین در بندرعباس برای کاشت بذرهای جدید و پرنشاط دوستی در جنوب ایران است که ثمرهای بیشتری برای دوستی چین و ایران به بار خواهد آورد.

وی اضافه کرد: سرکنسولگری بندرعباس موجب تقویت پیوندهای مردمی چین و ایران خواهد شد و از قدیم مبادلات مکرری میان این مناطق وجود داشته است، درحال حاضر بسیاری از شهروندان چینی برای کار یا گردشگری به شهرهای جنوبی ایران سفر می کنند.

سفیر چین ابراز داشت: سرکنسولگری کشورم در بندرعباس همچنین متعهد به تقویت بیشتر تفاهم و دوستی بین مردم ۲ کشور بوده و امیدواریم هموطنان چینی و دوستان ایرانی از اینجا بازدید کرده و حمایت و مراقبت خود را از سرکنسولگری ادامه دهند.

سرکنسولگری چین در بندرعباس نتایج ارزشمندی در همکاری های دوجانبه خواهد داشت

هوآ گفت: این سرکنسولگری نتایج ارزشمندی در همکاری های دوجانبه خواهد داشت؛ بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین نیز بر باز شدن بیشتر درهای کشور بر جهان و ترویج توسعه مشترک اصرار دارد.

وی با اشاره به اینکه جنوب ایران دارای مواهب توسعه برتر و پتانسیل فراوانی است، گفت: در سال‌های اخیر، شرکت‌های چینی بسیاری برای سرمایه گذاری و راه‌اندازی کسب‌ وکار به اینجا آمدند، که باعث توسعه اقتصادی محلی و افزایش اشتغال مردم محلی شده است.

به گفته سفیر چین، سرکنسولگری فرصت های بیشتری را برای شهرهای جنوب ایران از جمله بندر عباس فراهم خواهد کرد.

هوآ یادآور شد: سفارت و سرکنسولگری چین در ایران مایل به همکاری با همکاران خود در ایران بوده تا از فرصت افتتاح سرکنسولگری بندرعباس برای اجرای دقیق اجماع مهم سران دو کشور و اجرای طرح همکاری جامع بین دو کشور استفاده کنند.

وی افزود: همکاری‌های نزدیک‌تر در چهارچوب ابتکار برای ایجاد یک کمربند و یک جاده برای بنا شده و نتایج همکاری های بیشتری میان دو کشور خواهیم داشت و به طور مشترک فصل جدیدی از روابط بهتر بین چین و ایران را آغاز می‌کنیم.

 

چانگ هوآ

 

محدودیتی برای گسترش مناسبات با چین وجود ندارد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان هم در این آیین گفت: ایران و چین نمونه‌ای از کشورهای مستقل و صلح دوست هستند که تصمیم گرفته‌اند توسعه روابط دوجانبه و تأمین منافع متقابل را نقطه آغازی برای تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای و جهانی قرار دهند.

عادل شهرزاد ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که دارای ظرفیت‌های عظیم در عرصه تجاری، اقتصادی و سیاسی است و موقعیت جغرافیایی و اقتصادی راهبردی کم نظیری در غرب آسیا دارد، اولویت خود را در تقویت مشارکت با کشورهای دوست نظیر چین قرار داده و همانگونه که بارها در مواضع رسمی خود ابراز داشته محدودیتی برای گسترش مناسبات با چین در قالب الگوهای دوجانبه و ترتیبات چند جانبه قائل نیست.

وی افزود: در سال‌های اخیر به رغم وضعیت پیچیده بین‌المللی، فرصت‌های فراوانی برای تعمیق پیوندهای ایران و چین به وجود آمد و دو طرف توانستند نقشه راهی را برای مشارکت بلند مدت و راهبردی ترسیم کنند، اکنون می‌توان براساس این نقشه راه و با اتکا به اراده، تجارب و نگرش‌های مشترک ۷ طرح‌ عملیاتی کارآمد جهت حصول دستاوردهای ملموس و راهگشا تدوین کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران به دفعات از ابتکارها و برنامه‌های جهانی چین استقبال و آمادگی خود را برای بسط مناسبات با این کشور در قالب ایده‌های یاد شده اعلام کرده است.

مناطق جنوبی ایران می تواند به تحقق اهداف کمک کند/تهران و پکن از منافع اساسی و حیاتی یکدیگر حمایت و پشتیبانی قاطعانه داشته اند

وی تاکید کرد: مناطق جنوبی ایران به دلیل برخورداری از موقعیت ویژه اقتصادی و دارا بودن منابع سرشار انرژی می‌توانند به تحقق این هدف و موقعیت بیشتر، ابتکارهای منطقه‌ای و بین‌المللی چین کمک کنند و بی تردید تحکیم پیوندهای اقتصادی و تجاری دو کشور به شکل گیری برداشت مشترک در سایر عرصه‌ها کمک می‌کند و ایران و چین به عنوان ۲ میراث دار تمدنی و فرهنگی قاره کهن آسیا زمینه‌ها و فرصت‌های بسیار متنونی برای مرواده و تعامل دارند.

شهرزاد اظهار داشت: گسترش نظام‌مند روابط در یک عرصه می‌تواند گسترش روابط در سایر عرصه‌ها را تسهیل کند و الگوهای درخشانی از پیوندهای ملت با ملت و دولت با دولت بوجود آورد، تهران و پکن از منافع اساسی و حیاتی یکدیگر حمایت و پشتیبانی قاطعانه از تمامیت ارضی و وحدت ملی یکدیگر داشته‌اند.

وی افزود: این دیدگاه مشترک زمینه‌ساز همکاری‌های عینی و عملیاتی در حیطه‌های گوناگون است و می‌تواند همکاری دوجانبه براساس دیدگاه مشترک را تقویت کنند و افتتاح سرکنسولگری چین در بندرعباس می‌تواند نقش ارزنده‌ای در توسعه مراودات دو کشور و افزایش تعاملات بین بخش‌های مختلف دو ملت ایفا کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هرمزگان گفت: در کنار فعالیت دیپلماتیک سفارتخانه‌ها، گسترش فعالیت سرکنسولگری‌های ۲ کشور امکان تحکیم پیوندی دوطرف در سایر عرصه‌ها را بوجود می‌آورد و معتقدیم خواهر خواندگی شهرها و گسترش کمی و کیفی مناسبات مردمی در حیطه متنوعی چون همکاری‌های علمی، فرهنگی، هنری،‌ تجاری و نمایشگاهی علاوه بر اینکه شناخت و علاقه دو ملت به یکدیگر را افزایش می‌دهد، می‌تواند مناسبات کلی دو کشور از جمله در عرصه سیاسی را به مسیرهای تازه هدایت کند.

شهرزاد اضافه کرد: امید می‌رود آغاز بکار سرکنسولگری چین در بندرعباس به برداشته شدن گام‌های بلندی در جهت ایجاد تحولات درخشان در مشارکت دو کشور منجر شود و دو طرف الگوی موفقی از همکاری و دوستی بر اساس احترام و فهم مشترک بوجود آورند.

 

چانگ هوآ 2

 

سفیر چین: بر حفظ تمامیت ارضی ایران تأکید داریم

سفیر جمهوری خلق چین در ایران گفت: چین قاطعانه از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی این کشور حمایت می‌کند.

چانگ هوآ روز چهارشنبه در دیدار با استاندار هرمزگان با اشاره به حضور در بندرعباس برای بازگشایی سرکنسولگری این کشور، افزود: از تلاش دولت ایران تشکر می‌کنم زیرا این یک رویداد بزرگ در روابط دوجانبه به شمار می رود و نه تنها در حوزه تجاری و گردشگری بین ۲ کشور مهم است، بلکه تسهیلاتی برای صدور ویزای شهروندان چینی محسوب می شود.

سفیر چین بیان کرد: بسیاری از شرکت های چینی در اینجا سرمایه‌گذاری می‌کنند و کشتی‌های چینی در این نقطه از ایران فعال هستند، بنابراین فعالیت سرکنسولگری ما نقش مهمی ایفا می‌کند.

هوآ ابراز داشت: چین و ایران در زمان‌های سخت به همدیگر کمک می‌کنند و سران ۲ کشور تأکید کردند که اراده دولت‌ها برای توسعه روابط دوجانبه تغییر نخواهد کرد.

وی اظهار داشت: روسای ۲ کشور در سال ۲۰۱۶ میلادی این روابط راهبردی را آغاز کردند، سال گذشته هم ۲ کشور همکاری جامع راهبردی ۲۵ ساله را امضا کردند و مسوولان عالی بارها با هدف پیشبرد همکاری‌ها به کشورهای یکدیگر سفر کرده‌اند.

سفیر چین بیان کرد: معتقدم هم در همکاری جامع راهبردی ۲ کشور و هم برنامه «یک کمربند یک جاده» طرف چین با طرف ایرانی به‌خصوص شرکت‌های مستقر در هرمزگان می‌توانند این همکاری‌ها را به پیش ببرند.

هوآ افزود: به نظرم این روابط همه‌جانبه نه تنها روابط تهران و پکن است، بلکه برای روابط محلی هم مهم است و با توجه به بهبود شرایط کرونا روابط دوستانه محلی ۲ کشور هم بهبود خواهد یافت و انتظار دارم فرصتی باشد که استاندار هرمزگان به چین سفر کند.

انتظار حمایت متقابل داریم

استاندار هرمزگان نیز در این دیدار گفت: به صورت قاطع و مستمر از تمامیت ارضی کشور چین و منافع دولت و ملت این کشور حمایت می‌کنیم و متقابلا همین انتظار را از دولت چین داریم.

مهدی دوستی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران و چین از منافع حیاتی همدیگر دفاع می‌کنند و مسیر همکاری راهبردی را ادامه می‌دهند.

وی ادامه داد: به صورت قاطع از فعالیت کنسولگری چین در بندرعباس حمایت می‌کنیم و همین امروز به همه مدیران شهرستان‌ها، جزایر و ادارات و دستگاه‌های دولتی دستور می‌دهم همکاری کاملی را با سرکنسولگری چین داشته باشند.

نماینده عالی دولت در استان هرمزگان اضافه کرد: شروع همکاری‌های راهبردی ایران و چین از قرارداد همکاری‌های ۲۵ ساله است و بنا به دستور دولت مرکزی موظف هستم در راستای اراده دولت ایران مبنی بر گسترش روابط فعالیت کنم.

استاندار هرمزگان افزود: با توجه به اراده جدی رییس جمهور و دولت سیزدهم بر گسترش روابط با کشورهای دوست و به‌خصوص چین،‌ امیدوارم بتوانیم با همکاری شما به فوریت زمینه عملیاتی کردن این قرارداد ۲۵ ساله و نقشی را که برای هرمزگان و سواحل جنوبی در این قرارداد دیده شده را اجرایی کرد.

دوستی بیان کرد: بدترین چیز این است که کتاب و سندی نوشته شود و در یک بایگانی خاک بخورد، بنابراین اراده بر این است که سند مذکور را عملیاتی کنیم.

قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین راهبردی است

استاندار هرمزگان تأکید کرد: تاریخ فراز و نشیب بسیاری داشته است و چین در شرق آسیا و ایران در غرب قاره، این منطقه را در طول تاریخ مدیریت کرده‌اند؛ این قرارداد را موضوعی راهبردی و فراتر از همکاری‌های زودگذر می دانیم و این یک اتفاق مهم در طول تاریخ بلندمدت ۲ کشور است.

دوستی گفت: با توجه به ویژگی‌های استان هرمزگان با ساحلی به طول افزون بر یک هزار کیلومتر در کنار دریای فارس و عمان و منابع عظیم انرژی، معادن و دروازه کریدور جنوب به شمال، آمادگی داریم این فرصت‌ها را در اختیار شرکای راهبردی خود قرار داده و برای همکاری‌های بلندمدت از آن بهره برداری کنیم.

وی اضافه کرد: ۲ منطقه آزاد کیش و قشم هم جزئی از هرمزگان به شمار می رود و وجود آن‌ها زمینه خوبی برای همکاری‌های ۲ جانبه است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.