علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین الملل گفت: هرچند که عرصه ورزشی را نمی توان با عرصه های سیاسی و اقتصادی مقایسه کرد اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم قطر امتیازات بیشتری نسبت به آرژانتین از این قهرمانی کسب کرد.قطر کشور کوچکی است که با این میزبانی خود را به همه دنیا معرفی کرد.قطر می خواهد سهمی از قدرت را در منطقه بدست بیاورد و بر پایه همین قدرت منطقه ای در عرصه جهانی کنشگری کند.همچنین قطر برای تعمیق وضعیت خود در منطقه کمک های سخاوتمندانه ای را به افغانستان انجام می دهد.

به گزارش جماران؛ روزنامه ستاره صبح نوشت: جام جهانی فوتبال در حالی با قهرمانی آرژانتین تمام شد که خنده های شیخ تمیم در مراسم اختتامیه و همچنین انداختن عبا بر دوش مسی نشان می داد که قطر ماموریت خود در میزبانی از جام جهانی را به خوبی به سرانجام رسانده است.اما این در حالی است که خبر بازداشت معاون رئیس پارلمان اروپا به همراه خانواده اش در بلژیک به اتهام دریافت رشوه از قطری ها و حمایت از آنها برای کسب میزبانی جام جهانی حاشیه ساز شده است.در ارتباط با این موضوع ستاره صبح آنلاین گفتگویی با علی بیگدلی تحلیلگر روابط بین الملل انجام داده که در ادامه می خوانید:

  به نظر شما پرونده رشوه قطری ها به معاون رئیس پارلمان اروپا آیا می تواند آنها را دچار مشکل کند؟

خبر پرداخت رشوه به پارلمان اروپا انعکاس وسیعی در سطح جهان داشت اما آنچه که برآیند این مسابقات بود موفقیت قطر در میزبانی از جام جهانی بود.

برگزاری این رویداد ورزشی در قطر یک نقطه عطفی در تاریخ معاصر قطر محسوب خواهد شد.شاید پرداخت رشوه به صورت مقطعی حاشیه ساز باشد اما برگزاری جام جهانی با مدیریت سخاوتمندانه قطری ها جای شبه ای باقی نمی گذارد که آنها لیاقت دریافت میزبانی را داشتند.

برگزاری این مسابقات باعث شد که یک امتیاز ویژه برای قطری ها در سطح منطقه و جهان به وجود بیاید. برای بررسی روند توسعه قطر لازم است این کشور را با امارات متحده عربی مقایسه کنیم.توسعه امارات نتیجه فعالیت های بازرگانی و تجاری انها بوده است.دولت امارات سرمایه گذاران خارجی را به کشور دعوت می کرد و با اعطای تسهیلات آنها را تشویق به ساخت و سازهای عمرانی در کشور می کرد. اما امیر قطر برخلاف بن زاید مسیر توسعه را از سیاست دنبال کرد. شیخ تمیم علاوه بر مسائل اقتصادی خود را درگیر مسائل سیاسی کرد. قطر از یک سیاست مستقل پیروی کرد که با اکثر کشورهای دنیا در ارتباط سازنده باشد. قطر زمانی با کویت و برخی کشورهای عربی دچار مشکل شد که هم پیمان خود یعنی محمد مرسی را در مصر از دست داد و علیه او کودتا شد و به زندان افتاد.البته ترکیه در این ماجرا طرف قطر بود و برای پشتیبانی از مواضع قطر نیروی نظامی به دوحه فرستاد.اما با گذشت از این واقعه به مرور زمان از یک ثبات امنیتی خوبی برخوردار شد.شرایط اقتصادی نیز در قطر مطلوب است.در سفری که رئیس جمهور چین به عربستان داشت و با کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نشست برگزار کرد قراردادی بین پکن و دوحه به ارزش 60 میلیارد دلار بسته شد تا از پارس جنوبی به چین نفت صادر شود.

شرایط اقتصادی قطر به گونه ای است که برای هر 100هزار نفر در این کشور یک بیمارستان وجود دارد.آموزش و بهداشت برای مردم رایگان است.امیر قطر به خوبی توانسته فضای داخلی،منطقه ای و بین المللی را مدیریت کند.در نهایت برگزاری شکوهمند جام جهانی در دوحه باعث خواهد شد که میل سرمایه گذاری در این کشور افزایش یابد.

قطر در رقابتی با عربستان بر سر دریافت میزبانی جام جهانی تلاش زیادی کرد و همانطور که شبهاتش مطرح است به برخی از افراد با نفوذ رشوه پرداخت کرد.اما به هر حال به نحو احسن این دوره مسابقات را برگزار کرد.

  به نظر شما اهداف قطر برای کسب میزبانی جام جهانی چه بود؟

قطر تنها به دنبال منافع اقتصادی نبود.قطر یکی از بهترین شرایط اقتصادی را در شیخ نشین های خلیج فارس دارد.دوحه به دنبال یک نقش نمایان در سیاست های منطقه ای و جهانی بود که به این هدف رسید.امروز در خاورمیانه کشورها باید اعتبار ویژه ای را برای قطر قائل باشند.دوحه می تواند به عنوان یک قدرت منطقه ای در حوزه خلیج فارس مانور بدهد. قطر توانسته میانجی خوبی بین ایران و امریکا و کشورهای عربی باشد.اساس موجودیت قطر بر فعالیت های سیاسی است برخلاف امارات که فعالیت های خود را بیشتر در حوزه بازرگانی دنبال می کند.

  به نظر شما شیخ تمیم چرا عبای خود را بر دوش مسی انداخت؟

برای اعراب عربیت اهمیت ویژه ای دارد.شیخ تمیم قصد داشت از این اقدام در دنیای عرب کسب محبوبیت کند.کار جالبی بود که بسیار هم رسانه ای شد رسانه های دنیا به آن توجه کردند.

-سفر مکرون به قطر برای دیدن بازی فینال را چگونه ارزیابی می کنید؟

وقتی تیم های فوتبال به مرحله نیم نهایی یا نهایی می رسد مسئولان ارشد آن کشورها به محل مسابقات سفر می کنند تا بازی را از نزدیک ببینند.اما نکته جالب این بود که امیر قطر جلوتر از مکرون حرکت می کرد.این کار به نوعی نمایش قدرت است که امیر قطر جلوی رئیس جمهور فرانسه حرکت می کند.در حقیقت نشان میدهد که شیخ تمیم به خواسته های خود در برگزاری جام جهانی با موفقیت دست پیدا کرده است.

  به نظر شما می توان قطر را در کنار آرژانتین قهرمان جهان معرفی کرد؟

هرچند که عرصه ورزشی را نمی توان با عرصه های سیاسی و اقتصادی مقایسه کرد اما اگر بخواهیم مقایسه کنیم قطر امتیازات بیشتری نسبت به آرژانتین از این قهرمانی کسب کرد.قطر کشور کوچکی است که با این میزبانی خود را به همه دنیا معرفی کرد.قطر می خواهد سهمی از قدرت را در منطقه بدست بیاورد و بر پایه همین قدرت منطقه ای در عرصه جهانی کنشگری کند.همچنین قطر برای تعمیق وضعیت خود در منطقه کمک های سخاوتمندانه ای را به افغانستان انجام می دهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.