«خزر ابراهیم» سفیر جمهوری آذربایجان در واشنگتن در مصاحبه با روزنامه عبری «هاآرتص» که امروز (پنجشنبه) منتشر شده است، می‌گوید علی‌رغم تعمیق روابط باکو و تل‌آویو و مصوبه پارلمان جمهوری آذربایجان مبنی بر افتتاح سفارت در تل‌آویو، جمهوری آذربایجان به اسرائیل اجازه نخواهد داد از خاک این کشور به ایران حمله کند.

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، «خزر ابراهیم» سفیر جمهوری آذربایجان در آمریکا ضمن تاکید بر «روابط راهبردی» باکو با رژیم صهیونیستی اعلام کرد که کشورش اجازه حمله این رژیم به ایران از خاک خود را نخواهد داد.

«خزر ابراهیم» سفیر جمهوری آذربایجان در واشنگتن در مصاحبه با روزنامه عبری «هاآرتص» که امروز (پنجشنبه) منتشر شده است، می‌گوید علی‌رغم تعمیق روابط باکو و تل‌آویو و مصوبه پارلمان جمهوری آذربایجان مبنی بر افتتاح سفارت در تل‌آویو، جمهوری آذربایجان به اسرائیل اجازه نخواهد داد از خاک این کشور به ایران حمله کند.

بنابر گزارش پایگاه «عرب۴۸» به نقل از هاآرتص، جمهوری آذربایجان و رژیم صهیونیستی از ۳۰ سال پیش تاکنون با یکدیگر روابط دیپلماتیک دارند. تل‌آویو ۲۹ سال پیش سفارت خود را در باکو افتتاح کرد، در حالی که پارلمان جمهوری آذربایجان، اواخر ماه گذشته، مصوبه افتتاح سفارت در تل‌آویو را تصویب کرد.

سفیر جمهوری آذربایجان با اشاره به مصوبه پارلمان این کشور، گفت: «ما کشوری هستیم که اغلب مردمش شیعه و مسلمان هستند اما ما سکولار بسیار سکولار هستیم و واقعا کسی به دین افراد توجهی ندارد و این هرگز رخ نداده است.»

خزر ابراهیم در بخش دیگری از اظهاراتش اشاره کرد: «به‌طور کلی از یک سری سازمان بین‌المللی انتقاداتی در رابطه با روابطمان با اسرائیل می‌شنویم و نمی‌توان این را پنهان کرد چراکه این یک حقیقت است.»

وی ادامه داد: «یکی از اصول سیاست ما این است که ما پذیرای همگان هستیم. ما در برابر همه تأکید کردیم که تصمیم ما یک تصمیم مستقل است و ما به روابط راهبردیمان با اسرائیل هم ادامه خواهیم داد و هم آن را گسترش خواهیم داد. روابط اسرائیل و جمهوری آذربایجان تحت‌الشعاع تغییر دولت‌ها نیست و این روابط یک کشور با کشوری دیگر است. ما شاهد تغییرات بسیاری در اسرائیل بودیم و این اصلا بر روابط ما تأثیر نگذاشته است.»

ابراهیم اضافه کرد: «دلیلی وجود ندارد که بخواهد مانع گسترش روابط امنیتی ما با اسرائیل شود.» او با اشاره به واردات سلاح از اراضی اشغالی اطهار داشت که واردات سلاح برای اهداف دفاعی است و واردات تسلیحات از تل‌آویو در برهه جنگ با ارمنستان صورت گرفته و همچنین مستند شده است که ارتش جمهوری آذربایجان پهپادهای انتحاری ساخت اسرائیل را علیه نیروهای ارمنستان استفاده کرده است.

سفیر باکو در واشنگتن گزارش رسانه‌ها درباره احتمال استفاده رژیم صهیونیستی از خاک جمهوری آذربایجان برای اقدام علیه ایران را تکذیب کرد و گفت: « از آذربایجانی‌ها علیه کشوری دیگر استفاده نخواهند کرد. اصلا و ابدا! به نظر می‌رسد افرادی می‌خواهد روابط جمهوری آذربایجان با دوستانش را خراب کنند؛ اما وضعیت به این شکل نیست.»

خزر ابراهیم اضافه کرد: «اخیرا، اقدامات، اظهارات و فعالیت‌هایی از جانب ایران صورت گرفت و من فکر می‌کنم که این باعث همسایگی خوب میان ایران و جمهوری آذربایجان نمی‌شود. این رزمایشی که در نزدیکی مرز ما انجام شد، در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه بود.»

 

photo_2022-12-15_18-26-19

 

سفیر جمهوری آذربایجان همچنین مدعی شد: «روابط ما و همکاری راهبردیمان با اسرائیل ارتباطی با کشورهای دیگر من جمله ایران ندارد و ما همچنان با اسرائیل -بدون هیچگونه ارتباطی به موضع دیگر کشورها در این خصوص- پیش خواهیم رفت. کسی تأثیری بر روابط ما یا وتویی در این خصوص انجام نخواهد داد. این روابط راهبردی و عمیق است و گسترش خواهد یافت.»

به گفته سفیر باکو، تقویت روابط جمهوری آذربایجان و تل‌آویو بیانگر این نیست که باکو در رأی‌گیری‌ها در سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی در کنار اسرائیل خواهد بود. «ما با معامله‌هایی که پشت درهای بسته منعقد می‌شود، اعتقادی نداریم و اسرائیل موضع ما را می‌داند و ما موضع آن‌ها را می‌دانیم. ما به عنوان یک دوست با یکدیگر رایزنی می‌کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.