سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: غافلگیری در ظهور بدایع و نوآوری‌هایی است که دشمن پیش از آن دیده است. باید فراتر از اندیشه دشمن عمل کرد. دفاع مقدس نبردی بود که این موارد رخ داد. دفاع مقدس در هیچ یک از بخش‌های ظاهری و ابزاری با دشمن یکسان نبود. همچنین صحنه جهانی هم موازنه را به نفع دشمن تغییر داده بودند. جنگ ترکیب ایمان، بینش دانش و فناوری است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در همایش ملی جایگاه علم و فناوری در دفاع مقدس بیان کرد: می‌توانیم بگوییم که تقریبا همه فناوری‌های تسلیحاتی دنیا بر پایه دانش بومی، بینش و ایمان توسط جوانان با ایمان در یگان‌ها و نیروهای ما توسعه یافته است. ما نه برای شکست نخوردن، بلکه برای شکست دادن قدرت انباشته کرده‌ایم.

سرلشکر حسین سلامی که در موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سخن می‌گفت، ادامه داد: آگاهی از آرایش سیاسی صحنه جنگ و شرایط جغرافیایی یک کشور برای طراحان جنگ بسیار مهم است. اداره یک جنگ بدون آگاهی علمی امکان پذیر نیست.

وی ادامه داد: خلیج فارس همواره در طول تاریخ برای ما و دیگران مهم بوده است. آسیب پذیری اجتماعی، روانشناسی اجتماعی، حقوق، جامعه شناسی و اقتصاد و سایر بخش‌های علمی همواره در طول جنگ مهم هستند. یک واقعیت وجود دارد که جنگ را نمیتوان به تنهایی با علوم از قبل آموخته شده اداره کرد. بخشی از علوم جنگ در خود جنگ متولد می‌شود. برخی از نظریه پردازان معتقد هستند جنگ مانند فوتبال تاکتیک مشخص است اما باید بدانیم که جنگ محلی برای تکرار خلاقیت‌ها ، دانش‌ها و پیروزی‌ها نیست چرا که دشمن تاکتیک‌ها را رصد می‌کند.

فرمانده کل سپاه با این پرسش که چه چیزی باعث می‌شود عنصر غلبه و غافلگیری تکرار شود؟ پاسخ داد: غافلگیری در ظهور بدایع و نوآوری‌هایی است که دشمن پیش از آن دیده است. باید فراتر از اندیشه دشمن عمل کرد. دفاع مقدس نبردی بود که این موارد رخ داد. دفاع مقدس در هیچ یک از بخش‌های ظاهری و ابزاری با دشمن یکسان نبود. همچنین صحنه جهانی هم موازنه را به نفع دشمن تغییر داده بودند. جنگ ترکیب ایمان، بینش دانش و فناوری است. مثلا در عملیات طریق‌القدس توانستیم مسیری را برای دور زدن دشمن طراحی و اجرا کنیم که خطوط مختلف دشمن بهم بریزد که این نشان از فناوری و دانش است. زمانی فرماندهان به خود اجازه می‌دهند که طرح‌های شجاعانه داشته باشند که در مسیر جهاد با ایمان قدم بزنند. این طرح‌ها در محاسبات دشمن دیده نمی‌شود.

سرلشکر سلامی اظهار کرد: اگر قلب‌ها نلرزند و دل‌ها مستحکم باشند گام‌ها ثابت خواهند شد و ذهن‌ها افق پیدا خواهند کرد. مهندسی جنگ بی‌نظیر بود. کسانی صبر دارند و نماز می‌خوانند و خداوند به ذهن آنها کمک می‌کند. جنگ بخش حقیقی یک زندگی است که می‌تواند نقطه ارتقاع یا فرونشست یک ملت شود. جنگ دقیق‌ترین و علمی‌ترین رخداد زندگی بشر است. جنگ پیچیده است و تمام علوم در آن نقش دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.