ناصر کنعانی ، سخنگوی دستگاه دیپلماسی در نشست خبری هفتگی گفت: در ارتباط با مواضع اروپا نظرمان را صراحتا بیان کردیم، ما طرفهای اروپایی را به عقلانیت دعوت میکنیم و به قولهایی که خودشان میدهند پایبند باشند. ما کشورهای مدعی را کشورهایی که در زمینه امور داخلی کشورها دخالت میکنند از جمله دخالت در امور جمهوری اسلامی ایران را به عقلانیت دعوت میکنیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه در ادبیات سیاسی غرب با تقسیم اغتشاشات به اغتشاشات خوب و بد هستیم، گفت: : اگر اغتشاشات در ایران صورت بگیرد خوب است و برخوردی نباید صورت بگیرد اما اگر اغتشاشات در اروپا شکل بگیرد، بد است و باید برخورد شود.

نشست ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اصحاب رسانه دقایقی پیش آغاز شد.

کنعانی در خصوص اظهارات بورل رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: واکنش‌های زیادی به این موضوع وجود داشته است و به اندازه کافی عکس‌العمل شنیده شده و حتی در اروپا اظهارات ایشان تعجب بسیاری را برانگیخته است.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد اظهارات مقامات فرانسوی و رئیس جمهور این کشور و نوع رفتار و مواضعی که درخصوص تحولات داخلی ایران اتخاذ کرده‌اند و رویکردی که در قبال تحولات و اعتراضات داخلی در فرانسه و اعتصابات کارگری اخیر در این کشور داشتند، گفت:  قبلا هم در ادبیات اروپا و هم در حوزه عملکرد و رفتار تعداد قابل توجهی از مقامات کشورهای اروپایی شاهد تقسیم بندی تروریسم به ترویسم خوب و بد بودیم. ولی امروز با یک تقسیم بندی جدید در ادبیات سیاسی غرب مواجه هستیم تقسیم اغتشاشات به اغتشاشات خوب و بد است.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اگر اغتشاشات در ایران صورت بگیرد خوب است و برخوردی نباید صورت بگیرد اما اگر اغتشاشات در اروپا شکل بگیرد، بد است و باید برخورد شود.  مقامات و مسئولان این کشور حق دارند برخورد کنند و حتی به اعتصاب کارگری را با شدت عمل پایان ببخشند. قضاوت با کسانی که است که تحولات را دنبال می‌کنند و رفتار دوگانه‌ غرب را می بینند.

کنعانی گفت: کشورهایی که را که در امور کشورهای دیگر از جمله ایران دخالت می‌کنند را دعوت به عقلانیت می‌کنیم.

ایران دولت مسئولیت پذیری است

کنعانی اظهار داشت: من لازم می‌دانم اشاره کنم به مواضع عدیده‌ای که علاوه بر فرانسوی‌ها مقامات آمریکایی هم در قبال ایران گرفته‌اند، ایران دولت مسئولیت پذیری است و در عمل اثبات کرده است دولتی است که هم به نگاه شهروندان احترام می‌گذارد در دولت‌های چهارساله با رای مردمی انتخاب می‌شود و بر سر کار می آید و هم به امنیت شهروندان توجه دارد.

وی تصریح کرد: در کوران حوادث منطقه که کشورهای عدیده‌ای دچار آشوب شدند و در معرض حمله تروریسم و خارجی قرار گرفتند و امنیت در هم شکسته ۱۰۰ ها نفر قربانی ناامنی و بی‌ثباتی شدند ایران لنگرگاه ثبات بود و این توانایی را اثبات کرد که در اوج بحران در منطقه نسبت به امنیت شهروندان مسئول است، علاوه بر امنیت شهروندان در سالیان گذشته اثبات کرد در تامین امنیت ملت‌های منطقه هم نقش موثری داشته تحولات عراق و سوریه و افغانستان شاهد روشنی بر توانایی ایران بر تامین امنیت منطقه است.

مقاومت علیه اشغالگر می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد

کنعانی در پاسخ به سوالی در مورد نشست آشتی در میان گروه های فلسطینی برگزار شد، گفت: تحولات فلسطین این روزها بسیار حساس است و دیدگاه ایران نسبت به فلسطین دیدگاه واضح و روشنی است. معتقدیم چیزی که می‌تواند تامین کننده حقوق ملت فلسطین باشد، مقاومت علیه اشغالگر است و روند سیاسی، ایران ایده سیاسی خود را مطرح کرده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: همه ملت فلسطین باید در یک رفراندوم فراگیر شرکت کنند و نسبت به آینده خود تصمیم بگیرند.

 

انتشار نامه ایران به اتحادیه اروپا شیطنت رسانه ای بود

سخنگوی وزارت امور خارجه در مورد انتشار نامه ایران به اتحادیه اروپا و هشدار درباره تحریم های آتی گفت: این اقدام را یک شیطنت رسانه‌ای می‌دانیم و یک رفتار غیررسانه‌ای و غیرسازنده تلقی می‌کنیم و این کار غیرقابل قبول بود.

اگر مکاتبات دیپلماتیک که یک عرف رایج است از روال خودش خارج شود باعث مخدوش شدن روندهای انجام وظایف دیپلماتیک می‌شود.

بحث تهدید را تایید نمی‌کنیم. مکاتبات دیپلماتیک امر رایجی است.

 

سخنگوی وزارت خارجه: هیچ سلاحی برای طرف‌های درگیر جنگ اوکراین ارسال نکرده‌ایم

ناصر کنعانی در نشست خبری گفت: متاسفانه اخباری منتشر میشود که مبتنی بر مسائل سیاسی است. ایران بارها اعلام کرده که یک طرف جنگ میان روسیه و اوکراین نیست و هیچ سلاحی را برای هیچ کدام از طرفین ارسال نکرده است. 

 

سخنگوی وزارت خارجه: مذاکرات از دستور کار ایران خارج نشده است

ناصر کنعانی، در نشست خبری امروز خود گفت: مذاکرات رفع تحریم از دستور کار ایران خارج نشده است. مشکل تناقض رفتاری و گفتاری در مقامات دولت آمریکاست از یک سو پیام می‌دهند و دیدگاه‌های خود را منتقل می‌کنند و از سوی دیگر در رفتار و گفتارها این مواضع عملا مکمل و تکمیل کننده روند مذاکرات نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.