گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری پس از جلسه شورای حکام ادعا کرد که در فقدان دوربین‌های برجامی دچار شکاف اطلاعاتی شده‌ایم و فشارهای سیاسی برایم اهمیت ندارد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایلنا، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در نشست خبری خود توضیحاتی را در خصوص آخرین وضعیت نظارت‌های این نهاد بر برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد.

رافائل گروسی در نشست خبری آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: نشست شورای حکام آغاز شده است و مباحثی در رابطه با اوکراین و ایران در این نشست مطرح شده است.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و ارتباط آن با مذاکرات برجام گفت: بخش‌های زیادی در این سوال وجود دارد؛ پروسه تحقیقات ما همچنان ادامه دارد و در کنار آن نظارت‌های برجامی وجود دارد که تصمیم‌گیری برای آن تنها به عهده کشورهای طرف مذاکره با ایران نیست و همه کشورهای عضو آژانس باید در خصوص آن نظر دهند.

وی افزود: این‌ها با هم مرتبط هستند و یک نکته این است که ما چالش‌هایی داریم و ما امروز نمی‌دانیم چه اتفاقی در حال وقوع است و ما بعضی دوربین‌های خود را امروز نداریم. صادقانه بگویم دچار شکاف اطلاعاتی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران هستیم و این شکاف هر روز بزرگ‌تر می‌شود. در صورت احیای برجام با مشکلات زیادی مواجه هستیم. ما نمی‌خواهیم دراماتیک به نظر برسیم، اما واقعیت این است که بسیار دشوار است و ما باید خیلی سخت کار کنیم و ایران باید در دسترسی ما به اطلاعات بسیار شفاف عمل کند تا بتوانیم تصویری را جمع آوری کنیم که تقریبی و نه دقیق باشد.

وی ادامه داد: من فکر می‌کنم برای رسیدن به یک نتیجه کلی باید تکالیف زیادی انجام دهیم.

گروسی در خصوص ادعای یک خبرنگار مبنی بر عدم همکاری ایران با آژانس برای بسته شدن پرونده پادمانی نیز مدعی شد: از این موضوع (عدم همکاری ایران) متاسفم. این تازه نیست، وقتی آژانس چیزهایی را مطالبه می‌کند و ایران نمی‌خواهد یا به روشی که انتظار نمی‌رود وارد می‌شود، آنها ما را متهم به سیاسی‌کاری می‌کنند. 

وی مدعی شد: ما نشانه‌هایی از اورانیوم از مناطقی پیدا کردیم که قرار نبود در این مکان‌ها فعالیت‌های هسته‌ای انجام شود و سوال کردیم. چرا فکر می‌کنید این سوال‌ها سیاسی و استفاده سیاسی از جایگاه من است؟ امیدوارم ایران سریع‌تر همکاری خود را با ما آغاز کند ما دنبال جوسازی نیستیم. می‌خواهیم شرایط را شفاف کنیم امیدواریم آنها (ایران) به این موضوعات رسیدگی کنند و ایران همکاری خود با ما را هر چه سریع‌تر آغاز کند. بدون گفت‌وگوهای سخت قادر به حل مساله پادمانی نیستیم. ما تنها می‌خواهیم این موضوع روشن شود. آن‌ها منافع ملی خود را از دید خودشان پیش می‌برند اما باید به آژانس احترام بگذارند. من اینجا کارهایی که موظف هستم را انجام می‌دهم و نه کارهایی که می‌خواهم.

گروسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چقدر فشارهای سیاسی روی آژانس و شخص خود را می‌پذیرد، گفت: من زیر فشار سیاسی زندگی می‌کنم این فشارها همیشه بوده مساله این است که من در پاسخ به این فشارها چه می‌کنم. باید بگویم برای من این فشارها اهمیت ندارد. کشورها دنبال منافع ملی خود هستند اما در همه بحران‌ها باید با آژانس همکاری کنند. همه باید آژانس را محترم بشمارند من ماموریت جهانی دارم.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد ادعاهای اخیر اسرائیل در خصوص زمان گریز هسته‌ای ایران گفت: ما سراغ حدس و گمان‌ها نمی‌رویم همه سازمان‌ها و اندیشکده‌ها دوست دارند محاسبات خود را داشته باشند. ما بازرسی و رصد می‌کنیم و اطلاعات واقعی را در اختیار می‌گذاریم، گمانه‌زنی نمی‌کنیم من هم این کار را نمی‌کنم.

وی ادامه داد: در این لحظه دوست داریم با ایران همکاری کنیم و به این ماموریت خود ادامه می‌دهیم این ماموریت دائمی است بنابراین بهتر است که تلاش کنیم با گفت‌وگو شرایط بهتری داشته باشیم. آنها مجراهای ارتباطی لازم را دارند و امیدواریم گفت‌وگوها از سر گرفته شود. ما باید بتوانیم با هم کار کنیم و امیدوارم سریع‌تر این اتفاق بیفتد.

گروسی در پاسخ به این سوال که اگر برجام احیا نشود و ایران از ان پی تی خارج شود دنبال چه راهکاری هستید، گفت: ما نشانه‌ای مبنی بر خروج ایران از ان‌پی‌تی ندیدیم سال‌های قبل دیدیم کشورهای دیگر دنبال اشاعه بودند و از این پیمان خارج شدند اما ایران بارها گفته در این مورد تعهد دارد و امیدوارم این تعهد ادامه پیدا کند. آژانس در یکسال و نیم گذشته همیشه درها را باز نگه داشته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.