رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ما همچنان امیدواریم که بر اساس یک جدول زمانی مناسب با ایران به توافق برسیم. ایران اطلاعاتی در مورد فعالیت های هسته‌ای خود ارائه نکرده است.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، همزمان با برنامه سفر انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا به تهران، رافائل گروسی مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز سه شنبه با ایراد سخنانی در پارلمان اروپا گفت که همچنان امید به دستیابی به توافق در روند مذاکرات وین وجود دارد.

گروسی که از طریق ویدئو کنفرانس با قانون‌گذاران اروپایی سخن می‌گفت افزود: ما هنوز امیدواریم که توافقی در یک بازه زمانی معقول حاصل شود، اگرچه باید این واقعیت را بپذیریم که پنجره فرصت هر زمان ممکن است بسته شود.

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها که از ششم دی‌ماه سال گذشته آغاز شد، از ۲۰ اسفند ۱۴۰۰ به پیشنهاد مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا وارد یک دوره تنفس شده و مذاکره کنندگان برای مشورت‌های سیاسی به پایتخت‌های خود بازگشته اند.

قریب به اتفاق کشورهای مشارکت کننده در گفت‌ وگوها، خواهان جمع‌بندی سریع‌تر مذاکرات هستند اما دستیابی به توافق نهایی در انتظار تصمیمات سیاسی ایالات متحده آمریکا در خصوص چند موضوع باقی‌مانده مهم و کلیدی است.

انریکه مورا معاون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌ کننده مذاکرات وین امروز (۲۰ اردیبهشت) به منظور پیگیری مذاکرات وین وارد تهران می شود و تا روز جمعه (۲۳ اردیبهشت) در تهران خواهد ماند. انتظار می‌رود که او با ارائه پیشنهادهای منطقی که نگرانی‌های مشروع ایران را تامین کند به دیدار مقام‌های کشور برود.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان دیروز گفت: حضور مورا نشان می‌دهد گفت‌وگوها را در مسیری که باید انجام شود، انجام می‌دهیم، اگر همین امروز ایالات متحده تصمیم خود را بگیرد و آنچه که از جیب مردم ایران برداشته برگرداند، بعد از سفر مورا می‌توانیم توافق کنیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی در بخش دیگری از اظهاراتش ادعا کرد: در چند ماه گذشته توانستیم آثار اورانیوم غنی شده را در مکان‌هایی شناسایی کنیم که هرگز از سوی ایران به‌عنوان مکان‌هایی که هیچ گونه فعالیتی در آن صورت می‌گرفت اعلام نشده بود. وی بر همین اساس مدعی شد که ایران به اندازه کافی در مورد فعالیت های هسته ای خود شفاف نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.