جمعی از داوطلبان دستیاری تخصصی پزشکی به رئیس جمهور برای تسهیل ورود به بازار و یا ادامه تحصیل نامه نوشتند که در بخشی از آن آمده است: اخبار و شواهد نشان از این دارد که سیاست‌گذاران وزارت بهداشت و ذی‌نفعان کلان بخش خصوصی تمایلی به پیشرفت کشور و جوانان این سرزمین ندارند.

به گزارش جماران، به نقل از خبرآنلاین؛ جمعی از داوطلبان دستیاری تخصصی پزشکی به رئیس جمهور برای تسهیل ورود به بازار و یا ادامه تحصیل نامه نوشتند. در متن این نامه آمده است:

«بسمه‌تعالی

جناب آقای دکتر رئیسی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام‌علیکم

با روی کار آمدن دولت حضرتعالی و بیانات شما در مقاطع زمانی مختلف در خصوص افزایش ظرفیت تخصص پزشکی، از جمله گفتگوی مستقیم با مردم در آذر ۱۴۰۰ مبنی بر آماده‌سازی زمینه تربیت و جذب پزشکان متخصص با استفاده از دانشجویان جوان و مستعدی که آماده تحصیل در مقطع تخصص هستند، موج امید در پزشکان عمومی جوان که آماده خدمت به مردم در کسوت پزشک متخصص بودند، ایجاد شد.

جناب آقای رئیسی؛ ما پزشکان جوانی هستیم که با هدف خدمت به مردم سرزمینمان قدم در مسیر طبابت گذاشتیم و بزرگانی همچون مرحوم دکتر قریب و شهید دکتر فیاض‌بخش را سرلوحه زندگانی خود قرار دادیم و در پیشگاه قرآن کریم قسم یادکردیم تا تأمین سلامت مردم را مسئولیت اساسی خود بدانیم. اما اخبار و شواهد نشان از این دارد که سیاست‌گذاران وزارت بهداشت و ذی‌نفعان کلان بخش خصوصی تمایلی به پیشرفت کشور و جوانان این سرزمین ندارند.

جناب آقای رئیس‌جمهور؛ آینده پزشکان جوان سال‌هاست بازیچه قشر اندکی از پزشکانی شده است که به نام توجه به پزشکان جوان، اما به کام منافع خود در بخش خصوصی در حال پیش برد اهداف خود هستند. موارد زیر تنها بخشی از ظلم به پزشکان جوان در سیستم بهداشت و درمان کشور است.

۱. محدودیت شرکت در آزمون تخصص

درحالی‌که دانشجویان رشته‌های وزارت علوم و حتی بسیاری از رشته‌های وزارت بهداشت از این حق برخوردارند که بلافاصله پس از اتمام تحصیل در یک مقطع، در آزمون مقاطع بالاتر شرکت کنند، بخش زیادی از پزشکان عمومی تازه فارغ‌التحصیل توسط وزارت بهداشت با دلایلی غیرمنطقی از حق خود یعنی شرکت در آزمون تخصص منع می‌شوند.

۲. محدودیت ظرفیت رشته‌های مهم آزمون تخصص

معدود فارغ‌التحصیلانی که موفق به شرکت در این آزمون می‌شوند با رفتار سلیقه‌ای مسئولین وزارت بهداشت در فرایند آزمون دستیاری روبرو می‌شوند. تمامی آمارهای رسمی نشان‌دهنده کمبود پزشک متخصص به‌خصوص در بسیاری رشته‌های مهم و پرمتقاضی آزمون تخصص است. علی‌رغم تأکیدات حضرتعالی و مصوبه صریح شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در خصوص افزایش ظرفیت آزمون تخصص، متأسفانه وزارت بهداشت در اقدامی ناگهانی اقدام به کاهش ظرفیت پذیرش رشته‌های تخصصی به‌خصوص در رشته‌های پرطرف‌دار در سهمیه آزاد نمود. همچنین طرح نامعلوم بومی گزینی برای مناطق محروم هیچ‌گاه در دفترچه انتخاب رشته نیامد و محدود به مصاحبه‌های برخی مسئولین وزارت بهداشت شد.

۳. محدودیت ورود به بازار کار پزشکی

درحالی‌که یکی از اولویت‌های دولت و مجلس انقلابی تسهیل مجوزهای کسب‌وکار است بسیاری از پزشکان عمومی و متخصص جوان که متقاضی فعالیت در بازار کار هستند برای کسب پروانه طبابت باید از هفت‌خوان سازمان نظام‌پزشکی و وزارت بهداشت بگذرند یا به فعالیت غیرقانونی در مراکز درمانی با حقوق بسیار پایین بپردازند.

جناب آقای رئیس‌جمهور، حال شما قضاوت کنید در شرایطی که نه امکان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر و نه امکان ورود به بازار کار فراهم است آیا راهی به‌جز مهاجرت برای پزشکان جوان باقی خواهد ماند؟ جالب‌توجه آن است که در این میان برخی از پزشکانی که همواره دارای منافع در نظام سلامت بوده‌اند، دائماً آمار مهاجرت پزشکان را منتشر می‌کنند تا کسی نداند خودشان بزرگ‌ترین عامل این اتفاق هستند.

ما پزشکان جوان؛ با اعتماد و امید به شعارهای دولت حضرتعالی در آزمون تخصص پزشکی شرکت کردیم تا در آینده معضلی از مشکلات کشور را حل کنیم؛ اما متأسفانه عده‌ای قلیل در وزارت بهداشت که یا دارای منافع هستند یا در تعارف با همکارانشان هستند نمی‌خواهند گشایشی در کار مردم رخ دهد. گویا آن‌چنان قدرتمند هستند که برخلاف اراده رئیس‌جمهور، مجلس شورای اسلامی و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی عمل می‌کنند، قانون را زیر پا گذاشته و مطمئن هستند که هیچ برخوردی در انتظارشان نیست.

جناب آقای رئیس‌جمهور؛ ما داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۴۹ از حضرتعالی در قبال تحولات اخیر، این بود که به شعار دولت صادق الوعد که پیش‌تر مطرح کرده بودید عمل کنید. اما متأسفانه گویا عده‌ای کمر همت به ناامید سازی پزشکان جوان از ادامه تحصیل بستند و منافعشان آن‌چنان مهم است که حتی مهم‌ترین شعارهای دولت را به بازیچه بگیرند و صدایشان آن‌چنان بلند است که صدای نارضایتی پزشکان جوان را به نفع خویش مصادره کرده و امید و انگیزه این جوانان را قربانی منافع خود کنند. حال این انتخاب با شماست که آینده جوانان این سرزمین را نجات دهید یا نظاره‌گر ترک وطن از بهترین جوانان این سرزمین باشید.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.