نظامیان صهیونیستی سابقه طولانی در هدف قرار دادن خبرنگاران و دیگر اعضای رسانه‌ها دارند. اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی آمار تلفات فعالان رسانه و خبرنگار در فلسطین توسط نظامیان صهیونیست را 55نفر اعلام کرده است.

به گزارش جماران؛ روزنامه همشهری نوشت: ​از سال 2000تاکنون حداقل 46روزنامه نگار فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری و نوار غزه اشغالی شهید شده‌اند.

حدود 4 ماه پس از آنکه اردوگاه جنین در شمال کرانه باختری فلسطین شاهد شلیک گلوله به سر «شیرین ابوعاقله» خبرنگار فلسطینی بود حال به تازگی مقام‌های رژیم‌صهیونیستی اعتراف کرده‌اند که آن گلوله را نظامیان این رژیم شلیک کرده بودند. شیرین ابوعاقله، خبرنگار شبکه الجزیره بود که تحولات فلسطین به‌ویژه حملات روزانه نظامیان صهیونیستی به اردوگاه جنین را پوشش می‌داد. ابوعاقله در اواخر اردیبهشت ماه امسال مشغول تهیه گزارش در مورد حمله به شهر جنین بود که بر اثر اصابت گلوله به سرش شهید شد. شبکه خبری الجزیره و وزارت بهداشت فلسطین قتل او توسط نظامیان صهیونیستی را تأیید کردند و حتی یک عکاس خبری خبرگزاری فرانسه که در صحنه حاضر بود، قتل او توسط نیروهای رژیم‌صهیونیستی را تأیید کرد، اما در آن زمان مقامات تل‌آویو حاضر به پذیرش مسئولیت قتل این خبرنگار نشدند.

ترور ابوعاقله از سوی نظامیان صهیونیستی با واکنش‌های گسترده جهانی همراه شد و این حادثه به برپایی تظاهرات علیه مقامات تل‌آویو منجر شد اما صهیونیست‌ها تا 4 ماه پس از این حادثه هیچ‌گاه حاضر نشدند مسئولیت آن را برعهده بگیرند و در مواردی حتی این ترور را به فلسطینی‌ها نسبت دادند. اکنون به‌نظر می‌رسد که فشار افکارعمومی جهانی و محکومیت‌های گسترده باعث شده تا صهیونیست‌ها اذعان کنند که ترور خبرنگار فلسطینی بر اثر شلیک گلوله نظامیان صهیونیست صورت گرفته، هرچند آنها همچنان مدعی هستند که این ترور به‌طور تصادفی صورت گرفته است.

در شرایطی که شاهدان عینی و تحقیقات متعدد سازمان ملل به همراه گروه‌های حقوق بشری و سازمان‌های رسانه‌ای اعلام کرده‌اند که یک سرباز اسرائیلی به ابوعاقله شلیک کرده است، اما در گزارش جانبدارانه تل‌آویو آمده است که نمی‌توان به‌طور صریح منبع تیراندازی را مشخص کرد.

 

photo_2022-09-08_01-43-17

 

مصونیت آهنین

ماجرای قتل ابوعاقله، نخستین حادثه از این دست نیست که رژیم‌صهیونیستی مرتکب می‌شود. همان زمان که ابوعاقله در اردوگاه جنین هدف شلیک نظامیان صهیونیستی واقع شد، یکی دیگر از خبرنگاران الجزیره و همکار ابوعاقله به نام «علی الصمودی» در همان محل از پشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد.

شلیک گلوله به ابوعاقله و همکارش در حالی صورت گرفته بود که آنها جلیقه مطبوعاتی و کلاه ایمنی خبرنگاری به سر داشتند و همراه با خبرنگاران دیگر و در لباس مطبوعاتی کنار همکاران‌شان ایستاده بودند. اینکه از میان جمعی از روزنامه‌نگاران، ابوعاقله هدف شلیک گلوله قرار گرفته است، شاید چندان هم تصادفی و غیرعمد نباشد و ترور او بی‌ارتباط با گزارش‌های روزانه‌اش نباشد که همواره در شبکه تلویزیونی الجزیره پخش می‌شد و در آن تصاویر متعددی از حمله به فلسطینی‌ها در اردوگاه جنین نمایش داده می‌شد. ابوعاقله اما تنها خبرنگاری نیست که از سوی نظامیان صهیونستی هدف ترور واقع می‌شود. به‌گفته سندیکای روزنامه‌نگاران فلسطینی (PJS)، از سال 2000میلادی تاکنون حداقل 46روزنامه‌نگار فلسطینی توسط نیروهای اسرائیلی در کرانه باختری و نوار غزه اشغالی شهید شده‌اند. اما این آمار تنها مربوط به خبرنگاران فلسطینی است. با نگاهی به فهرست گزارشگران بدون مرز (RSF) درباره خبرنگاران به‌قتل رسیده در فلسطین، به نام خبرنگارانی از انگلیس، 2 ایتالیایی و یک ترکیه‌ای نیز برخورد می‌کنیم که این موضوع سختی کار برای خبرنگاران بین‌المللی در مناطق اشغالی فلسطین را نشان می‌دهد.

تاکنون هیچ فرد نظامی ارتش رژیم‌صهیونیستی به‌دلیل شلیک یا قتل خبرنگاران متهم نشده و خبرگزاری فرانسه در این ارتباط نوشته است که مقام‌های نظامی ارتش صهیونیستی در پاسخ به سؤالی برای معرفی موردی که در آن یک سرباز پس از مرگ یک روزنامه‌نگار با اتهام مواجه شده باشد، هیچ نمونه‌ای ارائه نکرده‌اند. «شیرین خطیب» از «مرکز فلسطینی توسعه و آزادی رسانه‌ها» نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأیید کرده که از سال 2000میلادی تاکنون هیچ نظامی صهیونیست مسئول قتل یک روزنامه نگار شناخته نشده است.

همین 2 سال پیش «یاسر مرتجی» عکاس فلسطینی 30ساله در آوریل 2018میلادی درحالی‌که خبر مربوط به تظاهرات در نزدیکی مرز غزه را گزارش می‌داد، بر اثر شلیک نظامیان صهیونیستی شهید شد، اما نه‌تنها تحقیقی درباره ترور این خبرنگار صورت نگرفت، بلکه مقام‌های تل‌آویو بعدا ادعا کردند که این خبرنگار عضو گروه حماس بوده است. همچنین یک هفته پس از شهادت مرتجی، خبرنگار فلسطینی دیگری به نام «احمد ابوحسین»، روزنامه‌نگار 25ساله، درحالی‌که تظاهرات فلسطینی‌ها را پوشش خبری می‌داد، توسط نیروهای صهیونیستی مورد اصابت گلوله قرار گرفت.

رژیم خبرنگارکش

نظامیان صهیونیستی سابقه طولانی در هدف قرار دادن خبرنگاران و دیگر اعضای رسانه‌ها دارند. اتحادیه روزنامه نگاران فلسطینی آمار تلفات فعالان رسانه و خبرنگار در فلسطین توسط نظامیان صهیونیست را 55نفر اعلام کرده است. سال گذشته، در جریان حمله صهیونیست‌ها به غزه در ماه می‌2021میلادی، «یوسف ابوحسین»، مجری ایستگاه رادیویی محلی صدای الاقصی، در حمله هوایی به شهادت رسید و خانواده و همکارانش گفتند که این حمله هوایی خانه او را در نوار تحت محاصره غزه هدف قرار داد.

سال 2014میلادی نیز شاهد حمله نظامی گسترده صهیونیست‌ها به غزه بود و حدود 2220فلسطینی به شهادت رسیدند. در این سال همچنین بیشترین تعداد روزنامه‌نگاران و خبرنگاران توسط صهیونیست‌ها به شهادت رسیدند. پایگاه العربی نام شهدای خبری و رسانه‌ای در جنگ سال 2014میلادی علیه نوار غزه را بدین شرح اعلام کرده است: عبدالله فاضل مرتجا، علی شحطه ابوافاش، حماده خالد مقات، سیمون کاملی، شادی حمدی ایاد و عبدالله نصر خلیل فجان، محمد ماجد دهر، محمد نورالدین مصطفی الدری، رامی فتحی حسین رایان، سامه محمد العریان، احد عفیف زقوت، عزت سلامه دهیر، بهاءالدین الغریب، عبدالرحمن زیاد ابوحین، خالد ریاض محمد حمد، نقاله محمود الحاج و حامد عبدالله شهاب.

علاوه بر آمار شهدای رسانه، همچنین رژیم‌صهیونیستی خبرنگارانی را که تحولات فلسطین پوشش می‌دهند، به‌شدت مورد آزار و اذیت قرار می‌دهد و به‌گفته وزارت اطلاعات فلسطین، هم‌اکنون 11روزنامه‌نگار در شرایط سختی در زندان‌های صهیونیست‌ها به‌سرمی‌برند و از ابتدایی‌ترین حقوق بشر مورد تأیید کنوانسیون‌های بین‌المللی محروم هستند. همچنین خبرنگاران فلسطینی به‌طور مرتب در معرض دستگیری، خشونت و محاکمه قرار می‌گیرند و تجهیزات آنها اغلب نابود و کارت حرفه‌ای آنها مصادره می‌شود. همه این شرایط توسط رژیمی صورت می‌گیرد که غرب آن را نمونه موفق دمکراسی مورد نظر خود می‌داند و همزمان با مصونیتی آهنین به هیچ‌کسی پاسخگو نیست.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.