ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی در تهران گفت: در جنگ اخیر میان جنبش جهاد اسلامی و صهیونیستها به نوشته روزنامه‌هاآرتص و یا براساس آنچه در کنست اسرائیل مطرح شده، خسارت مستقیم مادی این رژیم بالغ بر 300 میلیون شکل یا حدود 100 میلیون دلار بود که به ساختمان‌ها و خودروها و اموال خصوصی وارد شده است. این گزارش ادعای این رژیم مبنی بر‌اندک بودن خسارات وارده را رد می‌کند.

به گزارش جماران؛ روزنامه کیهان نوشت: به دنبال جنگ 3 روزه اخیر بین جنبش جهاد اسلامی و رژیم صهیونیستی در نوار غزه با جناب آقای «ناصر ابوشریف» نماینده محترم جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران به گفت‌و‌گو نشستیم.

ایشان در این مصاحبه تاکید کرد بین جنبش جهاد اسلامی و جنبش جهاد در اهداف و عملکرد در نوار غزه و کرانه باختری هماهنگی کاملی وجود دارد و این هماهنگی در جنگ 3 روزه اخیر نیز خود را نشان داد. اهمیت این نکته آنجاست که صهیونیست‌ها در ایام این جنگ و پس از آن، تبلیغات گسترده‌ای را آغاز کرده بودند که بگویند، بین این دو جنبش مقاومت اختلاف هست و حماس در این جنگ، کمکی به جهاد نکرد! به گفته ابوشریف جهاد اسلامی در این 3 روز 222 هدف را در اسرائیل هدف قرار داده است. در ادامه مشروح این مصاحبه را که به صورت مجازی انجام شده می‌خوانید؛

آقای ابو شریف! به اعتقاد شما مهم‌ترین دستاورد جنگ 3روزه غزه برای مقاومت و مردم فلسطین چه بود؟

ابوشریف: ما یک جنبش مقاومت فلسطینی هستیم و وظیفه داریم در برابر اشغالگر مقاومت کنیم. ما در این جنبش وظیفه اصلی خود را مقاومت در برابر تجاوزات اسرائیل در هر شرایط و به هر قیمتی می‌دانیم. پس از عملیات سیف‌القدس فعالیت‌های جنبش جهاد اسلامی در کرانه باختری افزایش یافت و توانست تشکیلاتی به نام «گردان جنین» ایجاد کند که به شهرهای دیگر هم توسعه یافت. مطمئناً رژیم صهیونیستی جنبش جهاد اسلامی را یک خطر بزرگ حتی بر علیه موجودیت خود می‌داند و آن را تهدیدی بزرگ و خطرناک قلمداد می‌کند، از این رو حملات خود را به این جنبش از سال 1995 ادامه داده است تا آن را از ریشه برکند اما بحمدلله این جنبش روز به روز قوی‌تر و بزرگ‌تر می‌شود و به یاوران و هواداران آن افزوده می‌گردد. این جنبش در کرانه باختری از محبوبیت مردمی بالایی برخوردار است که این محبوبیت ضرورتاً به معنی گرایش و پیوستن آنان به جنبش نیست. همچنین محبوبیت جنبش در نوار غزه روز به‌روز گسترش می‌یابد چون مردم همه این مناطق پی برده‌اند که جنبش جهاد اسلامی به دنبال اهداف مادی و به دست آوردن پست و جایگاه و موقعیت برای خود نیست بلکه هدف آن آزادی مردم فلسطین از خطر تهدید‌کننده این مردم یعنی از یوغ رژیم صهیونیستی است.

تنها دشمن جنبش جهاد اسلامی رژیم اشغالگر است که به عنوان خطرناک‌ترین رژیم نژادپرست در جهان شناخته می‌شود و انواع روش‌ها و سیاست‌ها را به کار می‌برد. جنبش جهاد اسلامی در تمام رویارویی‌های خود با این رژیم در تلاش است که حقیقت این رژیم در فلسطین اشغالی را آشکار سازد. قطعاً این خدمتی است که به مردم فلسطین می‌کنیم.

عملیات اخیر که میان جنبش و رژیم اشغالگر به طور محدود در گرفت،‌ قدرت جنبش جهاد اسلامی به‌طور گسترده آشکار شد و همگان فهمیدند که این جنبش می‌تواند وارد جنگ متمرکز با این رژیم شود. رژیم صهیونیستی اعلام کرده که دشمن اصلی او در این نبرد جنبش جهاد اسلامی و هدف اصلی او نابودی این جنبش بود اما 24 ساعت پس از شروع این نبرد، اقدام به برقراری تماس با شرکاء و واسطه‌ها کرد تا آتش این جنگ خاموش شود. این خود دلیل آن است که جنبش جهاد اسلامی جنبشی قوی است، اگر ضعیف بود این رژیم از میانجی‌ها درخواست آتش‌بس نمی‌کرد.

در جنگ اخیر میان جنبش جهاد اسلامی و صهیونیستها به نوشته روزنامه‌هاآرتص و یا براساس آنچه در کنست اسرائیل مطرح شده، خسارت مستقیم مادی این رژیم بالغ بر 300 میلیون شکل یا حدود 100 میلیون دلار بود که به ساختمان‌ها و خودروها و اموال خصوصی وارد شده است. این گزارش ادعای این رژیم مبنی بر‌اندک بودن خسارات وارده را رد می‌کند. اینکه در طی 3 روز 100 میلیون دلار زیان به این رژیم وارد شود دلیل بر گستردگی حجم خسارت‌ها و آسیب‌ها و حجم ضربات وارده است. در این جنگ 222 هدف مورد اصابت قرار گرفت و این یعنی اینکه حدود 20 درصد از موشک‌ها و بمب‌های جهاد اسلامی به هدف برخورد کرده و این برخلاف ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر کم بودن حجم ضربات جهاد اسلامی است. تلاش دولت صهیونیستی این بوده که به ساکنان سرزمین‌های اشغالی وانمود کنند که دوستی نیرومند دارند که قادر است دشمن را با کمترین خسارت سرکوب کند اما روزنامه‌هاآرتص اعلام کرد که 222 هدف در داخل سرزمین‌های اشغالی مورد اصابت قرار گرفته که حدود 177 مورد آن آسیب دیدن ساختمان‌ها و خودروهای صهیونیست‌ها بوده است.

با توجه به جنگ 3 روزه اخیر، آیا می توانیم بگوییم که موقعیت جنبش جهاد اسلامی در فلسطین در قبل و بعد از جنگ تغییر کرده است؟

جنبش جهاد اسلامی حرکتی شناخته شده است و جنبشی تازه تأسیس نیست. ایده‌های بزرگی در این جنبش خصوصا در کرانه باختری وجود دارد و قدرت آن روز به روز بیشتر می‌شود. چنان‌که بیان شد روزانه ده‌ها اقدامات مقاومتی انجام می‌شود جنبش جهاد اسلامی با همکاری سایر رزمندگان و اعضای مقاومت، گردان‌هایی را تأسیس کرده و از آنها پشتیبانی و حمایت می‌کند.

موج بیداری در کرانه باختری گسترده است و نبرد اخیر تأثیر فراوانی بر روحیات مقاومت‌کنندگان در کرانه باختری بر جای گذاشت و ثابت کرد که جنبش جهاد اسلامی جنبشی وحدت‌آفرین است و نگاهش به کرانه باختری و یا قدس یا غزه یکسان است. در غزه نیز پایگاه جنبش، مستحکم است و از وضعیت قدرتمندی برخوردار است و با سایر نیروها متحد و هم‌پیمان است. رژیم صهیونیستی متوجه شد که جنبش جهاد اسلامی به تنهایی می‌تواند با شجاعت و سلحشوری و فرماندهی منسجم و منضبط، مدت طولانی در برابر این رژیم مقاومت کند و دستاوردهایی کسب کند و خواسته‌هایش را بر آن تحمیل نماید.

آیا جنبش جهاد اسلامی توانایی تحت تاثیر قرار دادن تحولات داخلی تل آویو را دارد؟ این جنبش چگونه و با چه ابزارهایی تحولات داخلی مناطق اشغالی را تحت تاثیر قرار می دهد؟

بدون تردید جنبش جهاد اسلامی به عنوان یک حرکت ریشه‌دار و نیرومند، فعالیت‌های جهادی گسترده‌ای در کرانه غربی و قدس انجام می‌دهد و این فعالیت‌ها تأثیرات خود را بر هم‌وطنان و جوانان به جا می‌گذارد که نمونه آن عملیات اخیر در قدس بود که به نام «ده گلوله» نامیده شد و طی آن در اثر حمله یک جوان فلسطینی به عده‌ای از شهرک‌نشینان، تعدادی از صهیونیست‌ها مجروح شدند و یک تهدید استراتژیک برای رژیم صهیونیستی به‌وجود آمد. اینها بیانگر نقش بزرگ و فعال جنبش جهاد اسلامی است. اکنون در تمام ادارات و نهادهای رژیم صهیونیستی بحث جنبش جهاد اسلامی مطرح است و فکر می‌کنم در راس موضوعات مورد بحث در جلسات مسئولان سیاسی یا نظامی این موضوع است که چگونه به مقابله با این جنبش بپردازند. هر روز در روزنامه‌ها و مقالات منتشره و گفت‌وگوهایی که انجام می‌شود، پیشنهادهایی درباره تضعیف و خنثی کردن تاثیرات بزرگ جنبش در عرصه فلسطین و منطقه و بین‌الملل و نیز درخصوص خود رژیم صهیونیستی مطرح می‌شود. رژیم صهیونیستی مستقیما وارد جنگ با جهاد اسلامی شد و اعلام کرد هدف اصلی او نابودی این جنبش است. در کرانه باختری نیز هدف صهیونیست‌ها سرکوب جنبش جهاد اسلامی اعلام شده است. همه این اقدامات نشانگر آن است که این رژیم چه مقدار از این جنبش احساس خطر می‌کند و آن را دشمن شماره یک خود می‌شمارد و این امر مسلما بر اوضاع داخلی و روحیات صهیونیست‌ها و سیاستمداران این رژیم تاثیرگذار خواهد بود.

رابطه جنبش جهاد اسلامی با حماس در جنگ اخیر چگونه بود؟آیا این دو گروه دارای اتاق عملیاتی مشترکند؟ آیا دو گروه در جنگ اخیر به صورت مشترک و همسو عمل می‌کردند؟

ساختار قدرت جنبش جهاد اسلامی نه فقط جوانان و اعضای آن (که آنها هم هسته مرکزی و سنگ بنای قدرت این جنبش به‌شمار می‌روند)، بلکه رکن اصلی این جنبش همان حمایت مردم فلسطین است. این حمایت برای ما مهم است و منبع قدرت بزرگی برای ما محسوب می‌شود.

ما با جنبش حماس نیز پیوندهای مشترکی داریم. اولین عامل پیوند ما اینکه همگی فرزندان مردم فلسطین هستیم و نگاه و هدف مشترکی داریم. ما دو جنبش اسلامی هستیم که روابط برادری اسلامی و اهداف مشترک در زمینه وطن و اسلام ما را به هم پیوند می‌دهد. از این رو حماس برای ما یکی از ارکان بزرگ قدرت به‌شمار می‌رود و بر ارتباط دائمی با آنها در عرصه نظامی و عرصه‌های دیگر اصرار می‌ورزیم. جنبش حماس در غزه یک حکومت و یک جنبش است و پشتیبان مردم فلسطین و مقاومت جنبش جهاد اسلامی است. هرچند جنگ اخیر بر ضد جنبش جهاد اسلامی به راه افتاد اما اگر این حمایت مردمی نبود و اگر پشتیبانی حماس به عنوان یک حکومت و یک قدرت نبود شرایط به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد. اکنون روابط خوب و هماهنگی کامل میان ما و حماس برقرار است و در آینده هم چنین خواهد بود و بر تقویت مصالح جهاد و حماس و مصلحت مردم فلسطین و آرمان فلسطین و اسلام تاکید و اصرار داریم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.