محمد اسلامی رئیس‌‌ سازمان‌‌ انرژی‌‌ اتمی کشورمان روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی همه فعالیت‌های خود در حوزه هسته‌ای را برابر موازین و ضوابط آژانس بین المللی انجام داد و در هیچ فرایندی از این پروسه غافل نبوده و تحت نظارت آژانس بوده و هست.

به گزارش جماران؛ محمد اسلامی گفت: هیچ عدم انطباقی در فعالیت‌های هسته‌ای ما با استانداردهای آژانس وجود ندارد و گزارشات و بیانات مقامات آژانس شاهد این موضوع است.

محمد اسلامی روز چهارشنبه در حاشیه نشست هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت: جمهوری اسلامی همه فعالیت‌های خود در حوزه هسته‌ای را برابر موازین و ضوابط آژانس بین المللی انجام داد و در هیچ فرایندی از این پروسه غافل نبوده و تحت نظارت آژانس بوده و هست.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: جمهوری اسلامی ایران متعهد به ان پی تی و آژانس بوده و آژانس نمی‌تواند ادعا کند در بازرسی‌هایش با عدم انطباق برخورده است. هیچ عدم انطباقی وجود ندارد و همواره شاهدِ تایید این موضوع بوده است.  

وی خاطرنشان کرد: موارد ادعایی و اتهامات ادعایی ساخته و پرداخته رژیم صهیونیستی است و در این ۲۰ سال مسلسل‌وار اتهام می‌زنند.

رییس سازمان انرژی اتمی گفت: رژیم صهیونیستی برای از بین بردن فعالیت هسته ای ایران برنامه روانی و تروریستی داشته و در چند روز گذشته هم این موارد را تکرار کردند.

به گفته اسلامی معنای این مذاکرات و تفاهم نهایی که در قالب برجام صورت گرفته است، پشت سر گذاشتن این اتهامات است. یعنی جمهوری اسلامی ایران و طرف مقابل بعد از مذاکرات مفصل در سال ۲۰۱۵ به این جمع‌بندی رسیدند که موارد ادعایی و اتهامات را کنار می‌گذارند و با شرح و بسطی که در قالب سند تحت عنوان PMD آورده شده است، بسته می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه داد: در مقابل نیز جمهوری اسلامی ایران پذیرفت که برنامه هسته‌ای خود را محدود کند، سرعت حرکت خود را کاهش دهد و ظرفیت خود را محدود کند و همچنین پذیرفت که نظارت‌های آنها وسیع‌تر باشد تا اعتماد سازی صورت بگیرد و همزمان نیز تمام تحریم‌هایی که بر جمهوری اسلامی ایران به بهانه اتهامات هسته‌ای وضع شده است نیز لغو شود.

اسلامی به اینکه سند برجام در قالب سند شورای امنیت سازمان ملل، جایگزین قطعنامه‌های قبلی شد و به موضوع خاتمه داد،توضیح داد که اما شرارت و پیگیری‌های یک رژیم جنایتکار که خود به عنوان یک سازمان تروریستی فعالیت‌های هسته‌ای غیر مجاز دارد و اجازه و دسترسی آژانس را به هیچ کدام از فعالیت‌های هسته‌ای خود صادر نکرده است، پرچمدار تشدید عملیات روانی و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران شده است. د رحالیکه ما از مدیرکل آژانس انتظار نداریم جملاتی را مطرح کند که خواسته رژیم صهیونیستی است. این پذیرفته نیست و خلاف شرح وظایف مدیر کل آژانس اتمی است. اعتراض خود را کتبی از سوی نماینده دائم ما در آژانس به اطلاع وی رساندیم و انتظار داریم که این رویه خاتمه یابد.

وی ادامه می‌دهد: آنچه در مذاکرات صورت گرفته اینکه تا قبل از روز «باز اجرا» موارد ادعایی بسته شود، یعنی تبادلات صورت بگیرد و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این موضوع را تعیین تکلیف کند و خاتمه دهد تا این بهانه تاریخی مشمئز کننده‌ای که سراسر اتهامات ناروا به کشور است، یک بار برای همیشه کنار گذاشته شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد که توسعه برنامه هسته‌ای ایران همواره مورد تاکید مقام عالی ریاست جمهوری و دولت سیزدهم بوده است. ما در این یکسال توسعه سیستم‌ها و سامانه‌هایی که می‌تواند تأثیرات فناوری هسته‌ای را در زندگی مردم روز افزون کند، در دستور کار قرار دادیم  و در هفته دولت چند نوع دستگاه و سامانه‌هایی که در حوزه کاربرد پرتوهای هسته‌ای در صنعت، کشاورزی، مواد غذایی و سلامت وجود دارد، رونمایی خواهیم کرد.

اسلامی گفت: پیام مشخص این اقدامات این است که مردم ایران تأثیرات آن را در فرآیندهای حوزه صنعتی و پزشکی مشاهده کنند و بهره مند شوند. فناوری هسته‌ای تنها محدود به غنی سازی نیست وکاربردهای گسترده‌ای در حوزه‌های مختلف دارد.

اسلامی این را هم متذکر شد که ما هیچ سایت هسته‌ای اعلام نشده‌ای نداریم و موارد و مکان‌های ادعایی، ساخته و پرداخته منافقان و صهیونیست‌ها است که ۲۰ سال است آن را مطرح می‌کنند و چیز جدیدی نیست. آنها عملیات تروریستی و ترور دانشمندان ما را انجام دادند. ما به نظارت در چارچوب توافق برجام برای فرایندهایی که جهت محدودیت‌های هسته‌ای پیشتر آنها را پذیرفته بودیم، پایبند هستیم. اگر آنها به برجام برگردند آنچه تفاهم شده و توافق طرفین بوده را انجام می‌دهیم و به آن پایبندیم؛ نه یک کلمه بیشتر نه یک کلمه کمتر./ ایلنا

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.