سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است و در ایران هم اجرایی شود.

به گزارش جماران؛ به نقل از مهر، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: یکی از تأکیدات دولت مردمی و رئیس جمهور توسعه فراگیر زیرساخت فنی و بومی کشور در حوزه فضای مجازی و دیجیتال است.

سید محمد حسینی امروز (سه شنبه) در مراسم افتتاحیه نخستین کنفرانس بین المللی رسانه، ارتباطات و حکمرانی سایبری با اشاره به اهمیت رسانه و فراگیری آن در دنیای امروز، گفت: امروز رسانه فراتر از کتاب، سخنرانی، منبر و تریبون بوده و به فرد و زمان خاصی محدود نمی‌شود و همه می‌توانند از رسانه اجتماعی استفاده کرده و اثرگذار باشند.

وی با اشاره به ضرورت توجه دولت به رسانه در کنار اقدامات و فعالیت‌های مدیریتی و اجرایی، افزود: اطلاع رسانی مستمر و دقیق و تبیین برنامه‌ها و دستاوردهای مدیریتی با زبان رسانه‌ای و با بیان اقناعی ضروری است و چه بسا بهترین برنامه‌ها بدون اطلاع رسانی مناسب توسط مخالفین تخریب شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور با بیان اینکه در رابطه با مبانی نظری فضای مجازی کمتر سخن گفته شده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه پیش از این نوع مواجهه ما با این فضا در سطح کاربری متوقف شده بود اما اراده نظام و دولت سیزدهم است که با بهره گیری از دانش سایبری دانشمندان و مهندسان جوان کشور توان مدیریت سایبری ایجاد کند.

حسینی تاکید کرد: شایسته کشور نیست که بیرون از مرزهای کشور درخصوص صفحه‌های شخصی مردم در شبکه‌های اجتماعی تصمیم بگیرند و مثلاً اگر یادی از قهرمان ملی کشور خود کنند اینستاگرام صفحه آنها را مسدود کند.

وی افزود: هیچ مانعی ندارد که اگر پلتفرم‌ها و شبکه‌های جهانی بخواهند در فضای سایبری ایران حضور داشته باشند اما باید در داخل ایران دفتر و نمایندگی داشته باشند و پاسخگو باشند تا اگر کسی بستر شبکه آنها را محل کلاهبرداری و یا تزاحم برای مردم قرار داد پاسخگو باشند، اکنون این اتفاق در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه افتاده است و در ایران هم اجرایی شود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند پلتفرم‌ها ابزارند و می‌توان از آنها استفاده خوب بکنید، اما واقعیت این است که خود پلتفرم هوشمندانه فضای فکری مردم را مدیریت می‌کنند، مثلاً اگر شما مطالب علمی و دانش روز را در موتورهای جستجو دنبال کنید با علم به موقعیت مکانی شما در ایران داده‌های لازم را در اختیار شما قرار نمی‌دهد.

حسینی خاطرنشان کرد: برخی‌ها فکر می‌کنند حُسن شبکه‌های اجتماعی حق انتخاب و آزادی بیان است اما واقعیت این است که این فضا در حال تغییر سبک زندگی و افزایش شکاف نسلی و تولید توهم و ابهام و تردید با تولید شایعه و اخبار بدون منبع و در نتیجه تشویش افکار عمومی هستند.

وی با اشاره به فواید و فرصت‌های ارزشمند فضای سایبری برای آسایش و رفاه مردم گفت: فضای مجازی باعث تسهیل‌گری در ارتباطات اجتماعی و کسب و کار است و حمایت از اقتصاد دیجیتال و کسب و کارهای مجازی یکی از برنامه‌های دولت سیزدهم است. اما نباید فضای مجازی را چهارراهی آزاد برای تردد در نظر گرفت چراکه نتیجه‌ای جز ترافیک و تصادم نخواهد بود.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور فضای سایبر را دنیایی نوپدید توصیف کرد و گفت: دنیای نوپدید باید فرصت‌های نو ایجاد کند اما واقعیت این است که دنیای واقعی در حال غرق شدن در این دنیای نوپدید است.

حسینی تصریح کرد: فضای سایبری تحت حکمرانی غرب به دنبال پیاده سازی جهانی سازی است. جهانی سازی از نوعی که جهان و افکار مردم را در خدمت مصالح کمپانی‌های چند ملیتی و ناتوی فرهنگی قرار دهد.

وی درباره اهیمت توجه به فضای مجازی، گفت: مداقه در این جمله رهبری فرزانه انقلاب که «اگر من امروز رهبر انقلاب نبودم، رئیس فضای مجازی کشور می‌شدم!» اهمیت فضای مجازی را آشکار می‌سازد. ایشان همچنین می‌فرماید: «رایانه ها و فضای مجازی و سایبری که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید می‌توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما را نمی‌شناسند برسانید! این فرصت فوق العاده ای‌ست مبادا این فرصت را ضایع کنید که اگر ضایع شد خداوند متعال از من و شما روز قیامت سوال خواهد کرد.»

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور یکی از مأموریت‌های مهم شورای عالی فضای مجازی را تنظیم آداب و سیاست‌های حکمرانی سایبری کشور دانست و گفت: البته همان طور که در اداره کشور تدبر ضروری است حکمرانی سایبری هم باید حکیمانه و عالمانه باشد.

حسینی با اشاره به توجه ویژه دولت مردمی در حمایت از فعالیت‌های جوانان نخبه در حوزه فضای سایبری، خاطرنشان کرد: دولت بر این باور است که دانشمندان جوان کشور می‌توانند از معماران فضای سایبری باشند و مرزهای این دانش خارج از دسترس مهندسان خلاق کشور نیست.

وی قدرت سایبری در دنیای امروز را یکی از نشانه‌ها و مؤلفه‌های اقتدار ملی توصیف کرد و گفت: شعار این دولت، ایران قوی است و قطعاً در مسیر اقتدار جهانی در این حوزه نیز گام برمی دارد. البته باید سیاستگذاران فرهنگی و متخصصان علم ارتباطات برای حکمرانی سایبری، مطالعات خود را توسعه بدهند، چالش‌ها را احصاء کنند و بدون ممانعت و تزاحم برای سطح کاربری عمومی مردم، بسترهای حاکمیت ملی را در این حوزه به سرعت فراهم کنند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور افزود: تروریست‌های سایبری که گاهی مثلاً در شبکه خدمات رسانی اختلال ایجاد می‌کنند که نمونه آن را در سامانه‌های سوخت رسانی و پمپ بنزین شاهد بودیم لذا ایجاد پدافند ملی در حوزه سایبری امری ضروری است. حتی کشورهای بزرگ جهان هم نگران نفوذ سایبری هستند و برای فعالیت شبکه‌های جهانی قوانین و مقرراتی وضع کرده اند.

حسینی با بیان اینکه ارائه خدمات هوشمند، فراگیر و مطمئن دولت الکترونیک یکی از فواید حاکمیت سایبری است، گفت: مدل حکمرانی سایبری باید ضمن اینکه مبتنی بر دانش روز باشد اما به لحاظ مفهومی باید برگرفته از فرهنگ ایرانی اسلامی و اقتضائات ملی باشد.

وی افزود: ظرفیت‌های علمی کشور و دانشگاه فنی ما باید تکنولوژی نوظهور در فضای سایبر را رصد و با ارائه مدل بومی بستر فنی را برای ایجاد حکمرانی سایبری ایجاد کنند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور توجه به آموزش سواد رسانه‌ای را حائز اهیمت دانست و گفت: واقعیت این است سواد رسانه‌ای حتی نزد برخی از مدیران ضعیف است. سواد رسانه عامه مردم از موانع تسلط سایبری دشمنان فرهنگ و هویت مردم است.

حسینی همچنین بر اهتمام ویژه علمای و مراجع و پژوهشگران علوم دینی را نسبت به توسعه فقه رسانه با نگاه به رسانه‌های نوپدید تاکید کرد.

وی با اشاره به اینکه برخی به دروغ حکمرانی سایبری را معادل دخالت و محدودیت در فضای مجازی می‌دانند، تصریح کرد: حاکمیت ملی در حوزه سایبری ضامن امنیت برای کسب و کار و زندگی آنلاین مردم است و البته رسانه‌ها باید برای اقناع افکار عمومی بکوشند که القائات دشمن ذهن آنان را مشوش و نگران نکند.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور اظهار کرد: قانونمداری، عدالت، شفافیت، پاسخگویی، اثربخشی، اجماع سازی، ایجاد وفاق و تأمین منافع عمومی از شاخص‌های اصلی حکمرانی شایسته است که از مبانی دینی و قانون اساسی نشأت می‌گیرند و با توجه به اشتراکات فراوانی که وجود دارد بازنویسی آن در الگوی حکمرانی در فضای سایبری می‌تواند مؤثر و مفید باشد.

حسینی با تاکید بر مدیریت، نظارت و اولویت بندی در فضای سایبری، گفت: با مدیریت عالمانه می‌توان بستر مناسب و امنی برای حضور و فعالیت‌های مردم در فضای مجازی ایجاد کرد و دولت مصمم است با تقویت زیرساخت‌های لازم، گام‌های مهمی در این زمینه بردارد و البته از حضور و مشارکت بخش خصوصی و مردم نیز در این حوزه می‌کند.

وی نتیجه حکمرانی سایبری در کشور را ایجاد امنیت اجتماعی، تضمین فعالیت اقتصادی مردم، ارتباطات سالم، توسعه و تسریع در خدمات اجتماعی و البته ناامن سازی آن برای اختلالگران، شیادان اقتصادی و مفسدان دانست و گفت: یکی از تأکیدات دولت مردمی و رئیس جمهور توسعه فراگیر زیرساخت فنی و بومی کشور در حوزه فضای مجازی و دیجیتال است و شبکه ملی اطلاعات در این دولت راه اندازی خواهد شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.