طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان گفت: اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری با ایراد هیئت عالی نظارت مواجه شد. شورای نگهبان بر اساس صلاحیت قانونی‌اش ابلاغیه ساماندهی ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را انجام داد؛ اگرچه آن ابلاغیه لازم الاجرا بود اما وزارت کشور در دولت قبل همه را ثبت نام کرد.

به گزارش جماران؛ هادی طحان‌نظیف در نشست خبری گفت: شورای نگهبان در خصوص انتزاع یا ادغام وزارتخانه‌ها ورود محتوایی ندارد.

وی افزود: اگر انتزاع یا ادغام وزارتخانه‌ها در قالب طرح ارائه شود، شورای نگهبان از نظر بار مالی بررسی خواهد کرد. بحث انتزاع یا ادغام وزارتخانه‌ها در صلاحیت مجلس و دولت است.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: ارزیابی عملکرد شورای نگهبان بر عهده مردم و نخبگان است؛ البته ما هم ارزیابی داریم.

وی افزود: اقدامات زیادی انجام می دهیم و جلسات متعددی برای انجام وظایفمان داریم؛ فکر می‌کنم باید تلاش بیشتری در اطلاع رسانی این فرآیندهای کارشناسی شورای نگهبان داشته باشیم. 

طحان نظیف گفت: اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری با ایراد هیئت عالی نظارت مواجه شد. شورای نگهبان بر اساس صلاحیت قانونی‌اش ابلاغیه ساماندهی ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری را انجام داد؛ اگرچه آن ابلاغیه لازم الاجرا بود اما وزارت کشور در دولت قبل همه را ثبت نام کرد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: با این حال شرایط ثبت نام های انتخابات سال ۱۴۰۰ نسبت به سال های گذشته بهتر شد. بر اساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبری است؛ این موضوع به زودی اعلام می شود و رسانه ها بهتر است از گمانه زنی خودداری کنند، شاید بهتر باشد.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: این شورا در مورد موضوع ادغام وزارتخانه ها ورود محتوایی و کارشناسی نمی کند، بلکه مجلس و دولت باید کار کارشناسی آن را انجام دهند.

هادی طحان نظیف روز شنبه در نشست خبری در مورد موضوع ادغام وزارتخانه ها گفت: درباره ماهیت ادغام یا تفکیک وزراتخانه‌ها ورود نمی‌کنیم چون اساسا در صلاحیت ما نیست؛ شورا صرفا مصوبات ارسالی را بر اساس موازین شرع و قانون بررسی می‌کند.

وی افزود: شورا باید مصوبات و تطبیق آن با قانون را بررسی کند، نخبگان و کارشناسان باید این موضوع را بررسی کنند

طحان نظیف درباره عملکرد شورای نگهبان در یکسال گذشته گفت: این شورا در طول یکسال گذشته ۶۰ مصوبه ارسالی مجلس را بررسی کرده که ۱۴ مصوبه در مرحله اول تایید شد، ۲۱ مصوبه در مراحل بعد و ۲۵ مصوبه هم در حال اصلاح است.

وی ادامه داد: در این مدت ۱۱ اساسنامه هم به شورای نگهبان ارسال شده که ۹ اساسنامه تایید و ۲ اساسنامه مورد ایراد قرار گرفت.

طحان نظیف با بیان این که شورای نگهبان از ۲۶ تیر سال ۱۴۰۰ تا امروز، ۱۳۷ جلسه برای بررسی مصوبات داشت، گفت: ما ۱۷۴ نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای شورای نگهبان بررسی شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت کارگروه اصلاح قانون انتخابات گفت: آخرین وضعیت را باید از مجلس سوال کنید اما آخرین باری که شورای نگهبان در خصوص اصلاح قانون انتخابات اعلام نظر کرده سال ٩٨ بوده و از آن زمان مجلس اصلاحی صورت نداده است.

طحان نظیف درباره دخالت برخی نمایندگان در انتصابات گفت: تاکنون نسبت به این موضوع چندین بار صحبت شده و رهبر معظم انقلاب هم تاکیداتی داشتند.

وی ادامه داد: صلاحیت و وظایف مجلس براساس قانون مشخص است، این وجهه را هم باید مورد توجه قرار دهیم که نظارت و پیگیری قوانین، دخالت در انتصابات نیست.

وی تصریح کرد: مجلس این حق را دارد که قوانین وضع شده را پیگیری کند که در این مورد هم پیش‌بینی در قانون صورت گرفته است،  ما همینطور که بر عدم دخالت تاکید می‌کنیم باید بر بحث نظارت هم توجه داشته باشیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره انتخاب مجدد آیت الله جنتی به عنوان فقیه شورای نگهبان با توجه به اتمام دوره وی بیان کرد: بر اساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان با رهبر معظم انقلاب است؛ رسانه‌ها در این باره گمانه‌زنی نکنند، انشالله نتیجه به زودی مشخص خواهد شد

طحان نظیف درباره علت عدم حضور برخی فقهای شورای نگهبان در جلسات این شورا گفت: علت عدم این حضور همزمانی برگزاری جلسات مجمع با جلسات شورای نگهبان است، جلسات شورا با حضور همه‌ی اعضا برگزار می‌شود و به ندرت پیش می‌آید که حتی یک نفر از اعضا هم در جلسات غیبت داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.