امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست خبری با همتای آذربایجانی گفت: خرسندیم در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم و امیدواریم با گفت‌وگوهای امروز بخش‌های تجاری و اقتصادی در بخش‌های خصوصی و دولتی نسبت به گسترش روابط اقدام کنند. در بهار گذشته از مرحله سوء تفاهمات عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفت فزاینده مناسبات همه جانبه در راستای منافع دو کشور هستیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر امورخارجه کشورمان با تاکید بر اینکه از مرحله سو تفاهمات عبور کردیم، گفت:نشست سه جانبه وزرای خارجه ایران، آذربایجان و ترکیه در تهران برگزار می‌شود.

جیحون بایرام‌اف وزیرخارجه آذربایجان دقایقی پیش با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان دیدار و گفتگو کرد.

وزرای خارجی ایران و آذربایجان در ادامه با حضور در نشست خبری مشترک به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ابتدای این نشست خبری امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان گفت: در چارچوب مذاکرات امروز طیف گسترده‌ای از موضوعات دوجانبه را به طور ویژه مورد بحث و تبادل نظر قرار دادیم. مطلع هستید که روسای جمهور دو کشور طی ۱۰ ماه گذشته دو دیدار با یکدیگر داشتند در جریان این دو دیدار به ویژه دیدار هفته گذشته آقای الهام علی‌اوف و آیت‌الله رئیسی درخصوص مرحله جدید توسعه مناسبات دو کشور گفت و گوهای سازنده و رو به جلویی را داشتیم. ما بر تعمیق مناسبات دو کشور براساس حسن تفاهم، اعتماد، ومنافع متقابل دو کشور تاکید کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: در گفت و گوهای امروز بار دیگر موضوع تمامیت ارضی کشورها از جمله جمهوری آذربایجان مورد تاکید ما قرار گرفت. همچنین حمایت خودمان را از روند حل و فصل مسالمت آمیز ادامه مناقشه قره‌باغ بر پایه اصول شناخته شده حقوق بین‌الملل مورد تاکید قرار دادیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: جمهوری اسلامی از ابتدای مناقشه قره‌باغ همواره آمادگی خود را برای کمک به حل و فصل بحران از طریق گفت‌ و گو اعلام کرد. ما همچنان آماده تداوم حمایت ها و مساعدتمان در این زمینه هستیم تا مسائل باقی‌مانده نیز بر مبنای احترام به تمامیت ارضی و حاکمیت طرفین و از مسیر گفت‌وگو های سیاسی حل و فصل شود.

نشست سه جانبه ایران، آذربایجان و  ترکیه در تهران برگزار می‌شود

وی عنوان کرد: معتقد هستیم که در شرایط جدید فرمت‌های منطقه‌ای که میان دو کشور و یا با دیگر کشورها وجود دارد باید مورد تاکید و توجه قرار گیرد. در سفر هفته گذشته‌ام به آنکارا با برادرم آقای چاووش اغلو توافق کردیم به زودی نشست سه جانبه جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و جمهوری ترکیه را در تهران در سطح وزرای امور خارجه برگزار کنیم و امروز با برادرم جیحون درخصوص بازه زمانی و تاریخ آن توافق خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: فرمت دیگری در سطح کارشناسان ارشد موسوم به اجلاس ۳+۳ در منطقه قفقاز وجود دارد. این اجلاس میان کارشناسان ارشد و در گام بعدی وزرای خارجه آذربایجان، ارمنستان، گرجستان و روسیه و ایران و ترکیه برگزار خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران در تاریخی که نسبت به آن توافق خواهیم کرد میزبان این اجلاس در تهران و یا یکی از شهرهای کشورمان خواهد بود.

اعلام آمادگی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای سفر به تهران

امیرعبداللهیان گفت: ما یادداشت رسمی را همزمان با سفر آقای جیحون بایراموف مبنی بر آمادگی رئیس جمهور جمهوری آذربایجان برای سفر به تهران دریافت کردیم. درخصوص نهایی شدن و توافق بر سر تاریخ سفر رسمی رییس جمهور آذربایجان در ادامه نشست امروز پیشنهادات را مورد بررسی قرار خواهیم داد و از همینجا به آقای الهام علی‌اف برای سفرشان به جمهوری اسلامی ایران خوش آمد می‌گوییم. 

انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است

وی افزود: همانطور که می‌دانید انرژی و ترانزیت دو موضوع مهم در همکاری‌های اقتصادی دو کشور است. وزیر نیروی کشورمان در سفری که در هفته جاری به آذربایجان خواهند داشت و برنامه‌ریزی سفر ایشان انجام شده است درخصوص بهره‌برداری از سد خداآفرین و قیزقلعه سی اقدام خواهند کرد گفت‌وگوهای مهمی در این رابطه میان روسای جمهور دو کشور هفته گذشته انجام شد.

وزیر امور خارجه بیان کرد: ما معتقد هستیم با توجه به ورود به گرمای تابستان هرچه سریعتر این دو پروژه‌ای که میان دو کشور وجود دارد و به مرحله نهایی رسیده است، باید مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: بحث‌ سنکرون سازی شبکه برق و تبادل برق میان دو کشور در فصول پرمصرف و با هدف تقویت امنیت انرژی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان مورد توافق دو کشور قرار گرفته است که در جریان سفر وزیر نیروی کشورمان نهایی خواهد شد.

وی افزود: همچنین درخصوص مسائل زیست محیطی پیرامون رود ارس با همکارم آقای جیحون گفت‌وگو داشتیم یکی از نگرانی‌های استان‌های مرزی ما آلوده شدن رودخانه مرزی و نگرانی‌های زیست محیطی که در بحث رود ارس ایجاد شده است، می باشد . بخشی از این آلودگی‌ها مورد بحث در حوزه تخصصی محیط زیست قرار گرفته و ریشه‌های آن هم در داخل ایران و هم در جمهوری آذربایجان مورد شناسایی قرار گرفته که امیدواریم در این مسیر هم بتوانیم اقدامات موثری را انجام دهیم.

شاهد جهش در حجم تجارت بین دو کشور هستیم/از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کردیم

وزیر امور خارجه گفت: خرسندیم که در ماه‌های گذشته شاهد جهش در حجم تبادل تجاری دو کشور بودیم و امیدوار هستیم با گفت‌وگوهایی که امروز انجام گرفت بخش‌های اقتصادی و تجاری هم در بخش خصوصی و هم در بخش دولتی دو کشور نسبت به افزایش هر چه بیشتر حجم تبادل تجاری اقدام کنند.

امیرعبداللهیان افزود: توافق کردیم اقداماتی را انجام دهیم که از این رفت و آمدها و امضای اسناد، مردم دو کشور هم به طور ملموس و عینی احساس پیشرفت کنند. این احساس پیشرفت زمانی حاصل می‌شود که رفت و آمد اتباع دو کشور با توجه به مهار کرونا در هر دو طرف به صورت عادی از سر گرفته شود و تجار بازرگانان همه بخش‌هایی که در تعامل و همکاری بین دو کشور در حرکت هستند به راحتی بتوانند ماموریت‌های خود را در راستای منافع متقابل انجام دهند.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه همکاری‌های فرهنگی هم با یکدیگر گفت‌وگو کردیم در هفته‌های گذشته وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان سفری به تهران داشتند و با همتای خود گفت‌وگوهای سازنده، مثبت و رو به جلویی را انجام دادند.

وزیر امور خارجه اظهار کرد: من یکبار دیگر به برادرم آقای جیحون بایراموف در تهران خوشامد می‌گویم و خرسند هستم که در جمع شما اصحاب رسانه اعلام کنم که ما در ۱۰ ماه گذشته از مرحله سوءتفاهمات به خوبی عبور کردیم و اکنون در مرحله پیشرفته فزاینده مناسبات همه‌جانبه تهران و باکو در راستای منافع دو ملت هستیم.

 

امیرعبداللهیان و وزیر خارجه جمهوری آذربایجان (2)

 

توافق دو کشور برای تولید مشترک خودرو و تراکتور/ خواستار عادی سازی روابط با جمهوری ارمنستان هستیم

وزیر خارجه آذربایجان با تاکید بر اینکه آذربایجان خواستار عادی سازی روابط با جمهوری ارمنستان است، گفت: آمادگی خود را برای بازگشایی حمل و نقلی و ارتباطات بین المللی بین آذربایجان و ارمنستان اعلام کردیم.

در ادامه وزرای خارجه ایران و آذربایجان، جیحون بایرام‌اف وزیر خارجه جمهوری آذربایجان با بیان اینکه درخصوص تولید مشترک خودرو و تراکتور به توافقاتی با ایران دست یافتیم گفت:تاسیس و بهره برداری از سد و نیروگاه برق و آبی یکی از پروژه های مهم و دارای اولویت دو کشور است.

وی ادامه داد: وزیر خارجه آذربایجان با تاکید بر اینکه ساخت راه آهن رشت به آستارا آمادگی داریم تعهدات خود را اجرا کنیم.

وزیر خارجه آذربایجان تصریح کرد: امروز بعد از جنگ ۴۴ روزه که به اشغال ۳۰ ساله اراضی جمهوری آذربایجان پایان داد و در چارچوب حقوق بین الملل به عدالت تاریخ تحقق بخشید موضع جمهوری آذربایجان تکرار کردیم که از این قرار است، آذربایجان خواهان عادی سازی روابط با جمهوری ارمنستان بعد از دوران جنگ است.

وی با بیان اینکه  بعد از سی سال اشغال اولویت اصلی بازسازی و آبادانی عمرانی مناطق آزاد شده از اشغال است، گفت: آذربایجان قدم‌هایی را در این خصوص برداشته است و پنج ماده اصلی را برای امضای سند صلح بین دو کشور کمک می‌کند، را تقدیم ارمنستان کردیم. همچنین آمادگی خود را برای بازگشایی حمل و نقل جاده‌ای و ارتباط بین منطقه‌ای در آذربایجان و ارمنستان و تحدید حدود مرزی بین ارمنستان و آذربایجان را اعلام کردیم و پیشنهادهایی را ارائه دادیم.

بایرام‌اف افزود:  همکاری‌های منطقه‌ای با اجرای پروژه های مشترک با کشورهای منطقه از جمله ایران،چارچوب همکاری ما را تشکیل می دهد.به عنوان آغاز با ساخت یک بیمارستان و یک مدرسه را به شرکت‌های ایرانی واگذار کردیم ولی غیر از این ورود شرکتهای ایرانی در شهرک‌های صنعتی و مناطق آزاد تجاری جمهوری آذربایجان پیش‌بینی شده است که معافیت هایی را برای شرکت های فعال در نظر گرفته شده است و به توسعه و رشد مناطق حاشیه خواهد انجامید.

وی ادامه داد: وزیر خارجه ایران به بحث محیط زیست و رود ارس اشاره کردند که دارای اهمیت زیادی برای من است

وی اظهار داشت: در راستای این سفر با جناب آقای قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ملاقاتی داشتیم و تبادل نظر با ایشان انجام شد همچنین بعد از این دیدار خدمت آقای رئیسی خواهیم رفت و ملاقات با ایشان خواهیم داشت، روابط بین دو کشور مبتنی بر اشتراکات تاریخی و فرهنگی و مبتنی بر همسایگی و برادری مردمان دو کشور است.

وی ادامه داد: دو هفته قبل وزیر فرهنگ جمهوری آذربایجان به تهران سفر کرده بود و امروز وزیر نیروی ایران به جمهوری آذربایجان سفر کرده است.

وزیر خارجه آذربایجان افزود: در گفتگوهای امروز مذاکرات در خصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای انجام شد. علی رغم اینکه ۳۰ درصد افزایش مبادلات تجاری ۲۰۲۱ در بین دو کشور داشتیم و همچنین ۱۸ درصد در ۸ ماهه نخست سال ۲۰۲۲ نسبت به مدت مشابه سال گذشته حجم تجارت بین دو کشور رشد یافته است، اما ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی  دو کشور بالاتر از این ارقام است همچنین توافق کردیم که تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های مشترک نیمه‌تمام را پیگیری کنیم و پروژه‌های جدید را تعریف و اجرایی کنیم.

بایرام اف گفت: در خصوص تولید مشترک خودرو و لوازم یدکی خودرو، تولید تراکتور و ادوات کشاورزی توافقات خوبی انجام شد که بین دو کشور انجام خواهد گرفت.

وی ادامه داد: همچنین تکمیل فاز دوم سد و نیروگاه های برق آبی و بهره برداری و مشترک از آن یکی از پروژه‌های مهم و دارای اولویت است و از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است. پروژه کریدور شمال جنوب اهمیت خود را تاکنون بسیار ثابت کرده است و از اهمیت به ویژه در وضعیت سیاسی موجود برخوردار است .

بایرام اف تاکید کرد: جمهوری آذربایجان آمادگی دارد در بالا بردن ظرفیت کریدور شمال-جنوب و ساخت و تکمیل راه آهن رشت- آستارا -جمهوری آذربایجان و تکمیل بارانداز ریلی در آستارا- جمهوری آذربایجان تعهدات خود را اجرا کند.

وزیر خارجه آذربایجان گفت: همچنین در ماه مارس ۲۰۲۲ که در جلسه کمیسیون مشترک اقتصادی بین آذربایجان و ایران پروژه اتصال زنگزور به نخجوان از خاک ایران تصویب شده بود که بحث‌های فنی آن و مکان یابی آن انجام شده است، انشاالله در آینده نزدیک ساخت اولین پل در آن منطقه شروع خواهد شد و هماهنگ کننده های لازم نیز معرفی خواهد شد.

وی تاکید کرد:  از موضع گیری سازنده ایران در مشارکت و همکاری در پلت فرم‌های منطقه‌ای از جمله پلت فرم ۳+۳ استقبال می‌کنیم و در آینده نزدیک ایران میزبان این پلت فرم خواهد بود. این مذاکرات و سفرهای متقابل ما در اجرا و تحقق اسناد و پروژه‌های مشترک موثر خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.