امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این نشست در مورد تصویب قطعنامه آژانس و روند مذاکرات صحبت کردیم، گفت:ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است. ما گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته در مذاکراتی که آقای باقری با مورا و کشورهای ۱+۴ در وین داشتند و تبادل پیام‌ها در این مدت بین ایران و آمریکا انجام شد اثبات کردیم اهل گفت‌وگو و منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، وزیر امورخارجه کشورمان با بیان اینکه پکیج سیاسی جدید روی میز گذاشتیم،گفت: ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امورخارجه کشورمان در نشست خبری مشترک با «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان گفت: خیلی خوشحالم که امروز میزبان وزیر امور خارجه پاکستان هستم، روابط عمیق و ریشه دار ایران و پاکستان دو کشور بزرگ در دنیای اسلام در تمام طول این سال ها امید بخش بوده، ما در دولت جدید مناسبات را بر مبنای توسعه همکاری‌ها را رقم زدیم، سمت جدید وزیر خارجه پاکستان را تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: من امروز یک هدیه فوق العاده برای جناب وزیر خارجه پاکستان دارم، یک آلبوم عکس از سفر خانم شهید بی نظیر به مشهد و زیارت امام رضا(ع) دارم، این آلبوم را در اولین فرصت به ایشان در جمع شما هدیه می‌دهم.

وزیر امورخارجه کشورمان اظهار داشت: مروز در خصوص مناسبات دوجانبه و همکاری‌ها و بازارچه‌های مرزی و توسعه تجارت محلی و همکاری های استانی با اتخاذ رویکرد ها و مواضع سیاسی مشترک بین تهران و اسلام‌آباد گفتگو کردیم.

وی افزود: در خصوص همکاری‌های فرهنگی- گردشگری در عرصه بین‌المللی و همچنین در مورد موضوعات اقتصادی و تجاری گفتگو کردیم. موضوعی که از دیرباز میان دو کشور قرار دارد بحث صادرات گاز از ایران به پاکستان و افزایش میزان صادرات به این کشور است ما در این خصوص گفتگو کردیم. علیرغم تحریم‌های یکجانبه آمریکا در مسیر بین الملل مکانیسم‌هایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم همکاری‌ها را به بهترین نحو ادامه دهیم.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه موضوعات منطقه‌ای از جمله افغانستان و فلسطین نیز محور مذاکرات دوجانبه بود، گفت: مخالف جنگ در اوکراین هستیم و می‌خواهیم بین ایران و  روسیه و اوکراین تلاش کنیم تا این بحران حل شود.

وی تاکید کرد: امیدواریم ریشه های  بحران در افغانستان با  تشکیل دولت فراگیر خشک شود، راه‌حل افغانستان تشکیل دولت فراگیر است و امیدواریم افغانستان هرچه زودتر در مسیر و صلح و آرامش قرار بگیرد.

وزیرامورخارجه کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران از آتش‌بس در یمن حمایت می‌کند، خواستار رفع کامل محاصره یمن هستیم و از گفتگوهای یمنی - یمنی حمایت می‌کنیم.

وی تاکید کرد: ایران به تشکیل دولت واحد فلسطینی در فلسطین تاکید دارد و معتقد است دولت های اسلامی باید نسبت به اقدامات تهدیدآمیز و خصمانه که رژیم صهیونیستی نسبت به جهان اسلام اتخاذ می کند، وحدت داشته باشند.

امیرعبداللهیان با بیان اینکه در این نشست در مورد تصویب قطعنامه آژانس و روند مذاکرات صحبت کردیم، گفت:ایران هیچ گاه از میز مذاکره فرار نکرده و معتقدیم مذاکره و دیپلماسی بهترین راه برای رسیدن به نقطه پایانی توافق است. ما گام‌های مهمی را در ماه‌های گذشته در مذاکراتی که آقای باقری با مورا و کشورهای ۱+۴ در وین داشتند و تبادل پیام‌ها در این مدت بین ایران و آمریکا انجام شد اثبات کردیم اهل گفت‌وگو و منطق و رسیدن به توافقی خوب، قوی و پایدار هستیم.

وزیر امورخارجه کشورمان تصریح کرد: پنجشنبه گذشته علیرغم استمرار پیام‌ها ولی طرف آمریکایی برای اعمال فشار بر ایران و اخذ امتیاز در مذاکره غیرمستقیم، قطعنامه‌ای را ارائه داد و علیرغم اینکه آمریکا گفت قطعنامه خالی از محتواست. ما پکیج سیاسی جدید را روی میز گذاشتیم ولی آمریکا بر تصویب قطعنامه تأکید داشت.

امیرعبداللهیان تصریح کرد: اکنون در کنار قطعنامه اقدامات بیشتر هسته‌ای ایران قرار دارد ما از گفت‌وگو و مذاکره فرار نخواهیم کرد و در این مسیر ارتباط ما از مسیرهای دیپلماتیک از طریق مورا و بورل پیام‌های ما در حال تبادل است. ایران برای رسیدن به توافق خوب، قوی و پایدار از منطق دیپلماسی و مذاکراتی فاصله نخواهد گرفت.

جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به این اقدام، فعالیت‌های هسته ای خود را افزایش داد و از طریق سازمان انرژی اتمی به دبیرخانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین این موضوع اعلام شد.ایران از مذاکره و گفتگو فرار نخواهد کرد و مسیر گفتگو ها ادامه دارد و ارتباط ما از طریق آقای بورل و آقای مورا مسئول هماهنگ کننده برجام ادامه دارد.

 

امیرعبداللهیان در نشست خبری با وزیر خارجه پاکستان

 

 

وزیر امورخارجه پاکستان: نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم

در ادامه «بلاول بوتو زرداری» وزیر خارجه پاکستان گفت: باعث خرسندی من است که به دعوت برادرم امیرعبداللهیان در ایران  حضور دارم وقتی به ایران می‌آیم این احساس را دارم که به خانه خودم آمده‌ام. ایران و پاکستان علاوه بر همسایگی برادر و خواهر هستند و بی‌صبرانه منتظر همکاری با ایران هستیم.

وی ادامه داد: از طرف دولت و ملت پاکستان حسن نیت خود را اعلام می‌کنم و می‌گویم که ایران یک همسایه مهم برای پاکستان است و اشتراکات زیادی دارد و امیدوارم که بتوانیم روابط خود را با ایران را ارتقا دهیم و روابط را رو به جلو ببریم.

وزیر امورخارجه پاکستان گفت: امروز در مورد روابط دوجانبه صحبت کردیم، راهکارهای ارتقای روابط دوجانبه را شناسایی کردیم تا بتوانیم به میزان و سطح شایسته روابط دوجانبه را ارتقا دهیم. در مورد تبادل زائرین و موقعیت مرزها و ارتباط فرهنگی صحبت کردیم و مصمم هستیم که موانع اصلی بر سر راه تجارت و روابط را برداریم تا بتوانیم از طریق تجارت و تهاتر همکاری و تجارت بیشتری داشته باشیم و بازارچه‌های مرزی و روابط تجاری خود را گسترش دهیم.

بوتو زرداری گفت: امیدواریم بتوانیم روابط تجاری و اقتصادی خود را گسترش دهیم ، این امر به نفع مردم ایران و پاکستان است و موجب رفاه و شکوفایی ملت ایران خواهد شد، ما متعهد هستیم که همکاری‌های انرژی خود را افزایش دهیم تا بتوانیم واردات برق از ایران را افزایش دهیم.در خصوص تبادل زندانیان صحبت کردیم و از مهمان نوازی ایران و از اینکه تسهیل‌گر زیارت زوار پاکستانی سپاس گذاریم و همچنین صحبت کردیم تا بتوانیم امکانات بیشتری برای زائران فراهم کنیم.

وزیرخارجه پاکستان در مورد جامو و کشمیر گفت: همچنین در خصوص جامو و کشمیر که به صورت غیرقانونی اشغال شده است، گفت و گو کردیم. از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت بی دریغ از آرمان جامو و کشمیر سپاسگزاریم. درباره اسلام هراسی در سراسر دنیا صحبت کردیم. در هندوستان شاهد بودیم که حملاتی علیه مسلمانان صورت گرفته است لذا باید در برابر بیگانه هراسی و اسلام هراسی ایستادگی کنیم.

وی با بیان اینکه در مورد شرایط شکننده در افغانستان صحبت کردیم، اظهار داشت: نگران ثبات و امنیت در افغانستان هستیم، در مورد ۴ میلیون آواره افغانستان و  استقلال افغانستان صحبت کردیم، در این برهه حساس باید از این ملت حمایت کنیم و باید بخواهیم که منابع مسدود شده آنها آزاد شود و خود هیئت حاکمه هم باید به سمت فراگیرتر بودن، پیش برود و در خصوص مبارزه با تروریسم گام‌های جدی بر دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.