«سائولی نیینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند گفت اگر سوئد در مسیر الحاق به ناتو با بن‌بست مواجه شود، فنلاند بدون سوئد به این ائتلاف نظامی غربی تحت هدایت آمریکا نخواهد پیوست.

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، رئیس‌جمهور فنلاند با اشاره به فشارهای ترکیه علیه عضویت این کشور و سوئد در ناتو، تاکید کرد، هلسینکی و استکهلم همگام با هم روند عضویت را طی خواهند کرد.

«سائولی نیینیستو» رئیس‌جمهور فنلاند گفت اگر سوئد در مسیر الحاق به ناتو با بن‌بست مواجه شود، فنلاند بدون سوئد به این ائتلاف نظامی غربی تحت هدایت آمریکا نخواهد پیوست.

وی در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در هلسینکی در روز یکشنبه (۱۲ ژوئن) اظهار داشت: می‌گویم که پرونده سوئد، پرونده ما هم هست. این بدان معناست که ما دست در دست هم جلوتر خواهیم رفت.

به گزارش شبکه روسی «راشا تودی»، دبیرکل ناتو هم به نوبه خود نشان داد که ائتلاف هیچ ضرب‌الاجلی برای پذیرش پیشنهادهای فنلاند و سوئد تعیین نکرده، اما به دنبال رفع اختلافات بین آن‌ها و ترکیه است. استولتنبرگ گفت که نشست آتی سران ناتو که برای اواخر ژوئن (ماه میلادی جاری) برنامه‌ریزی شده، هرگز به عنوان آخرین مهلت برای پذیرش دو عضو احتمالی تلقی نشده است.

استولتنبرگ گفت: نشست سران در مادرید هرگز ضرب‌الاجل نبود. در عین حال دوست دارم هر چه زودتر این مشکل حل شود؛ بنابراین ما با ترکیه متحد خود در ناتو و همچنین با فنلاند و سوئد سخت کار می‌کنیم تا به مسائلی که ترکیه مطرح کرده، رسیدگی کنیم.

طبق این گزارش، اظهارات استولتنبرگ حاکی از تغییر آشکار موضع ناتو درباره چارچوب زمانی الحاق احتمالی فنلاند و سوئد بود. پیش‌تر، «کامیل گراند» معاون دبیرکل این ائتلاف ابراز امیدواری کرد که اختلافات بین ترکیه و فنلاند و سوئد قبل از نشست سران ناتو حل و فصل شود.

این مقام ناتو در مصاحبه با یک شبکه سوئیسی گفت: امیدواریم که اختلافات به موقع برای نشست سران حل و فصل شود. مهم است که نگرانی‌های ترکیه را در نظر بگیریم.

فنلاند و سوئد برای پیوستن به ناتو در بحبوحه درگیری بین روسیه و اوکراین تلاش کرده‌اند. با این حال، پیوستن بالقوه دو کشور به بن‌بست خورده زیرا ترکیه به‌ عنوان یکی از اعضای ناتو اعلام کرده به‌ دلیل حمایت این دو کشور از گروه‌های تروریستی نظیر «پ‌ک‌ک» با عضویت آن‌ها در این ائتلاف نظامی غربی مخالفت است. 

دبیرکل ناتو روز یکشنبه در سخنانی گفت که «نگرانی‌های ترکیه درباره تروریسم مشروع بوده و برای حل موضوعاتی که آنکارا در خصوص پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو مطرح کرده، تلاش خواهیم کرد».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.