نیکلاس مادورو رئیس‌جمهور ونزوئلا گفت که تهران و کاراکاس قصد دارند روابطشان را به سطح بالاتری از همکاری‌ها ارتقا دهند. او گفت ایران و ونزوئلا هر دو پیشینه انقلابی دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از فارس، نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که به ایران سفر کرده در مصاحبه‌ای گفت: «ما روز شنبه نقشه‌ای برای همکاری میان دو کشور به مدت ۲۰ سال امضا خواهیم کرد که به منزله شروعی جدید در روابط میان مردمان ایران و آمریکای جنوبی خواهد بود.»

نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا که به ایران سفر کرده در مصاحبه‌ای با تلویزیون «هیسپان تی‌وی» گفت که رابطه ونزوئلا با ایران رابطه‌ای مبتنی بر یادگیری و حمایت دوجانبه است.

وی در این مصاحبه همچنین گفت: «برادری و همبستگی میان ایران و ونزوئلا مستحکم است چون ما یکدیگر را در این نبرد شریک هم می‌دانیم.»

مادورو همچنین درباره اقدام ایران در ارسال نفت به ونزوئلا گفت: «ورود کشتی ایران به ونزوئلا فوق‌العاده بود. در آن زمان، ما چهار پالایشگاه خودمان را به دلیل تروریسم اقتصادی تحمیل‌شده از سوی ایالات متحده تعطیل کرده‌ بودیم. هیچ سوختی نداشتیم.» او تأکید کرد اقدام ایران در تحویل نفت به ونزوئلا در بحبوحه تحریم‌ها کمک بزرگی به مردم کشورش بوده است.

جمهوری اسلامی ایران، ماه مه سال ۲۰۲۰ پنج نفت‌کش به نام‌های «فورست»، «فورچون»، «پتونیا»، «فاکسون» و «کلاول» که همگی تحت پرچم ایران حرکت می‌کردند را در میانه تهدیدهای آمریکا به ونزوئلا ارسال کرد. ایران، بعد از آن در ژوئیه ۲۰۲۰ هم نفت‌کش دیگری به نام «گلسان» را به این کشور فرستاد.

اقدام ایران در شرایطی انجام می‌شد که صنایع پالایشگاهی نفت ونزوئلا به دلیل تحریم‌های اقتصادی شدید دولت «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۹ دچار فروپاشی شده بود و عرضه‌کنندگان سوخت هم امکان ارسال بنزین به این کشور را نداشتند.

گزارش رسانه‌ها در آن زمان حاکی از آن بود که ایران در ماه مه ۱.۵۳ میلیون بشکه بنزین روانه ونزوئلا کرد. علاوه بر این، نفت‌کش گلسان هم حاوی ۱۹۰ هزار تا ۳۴۵ هزار بشکه سوخت بود.

دولت آمریکا در آن زمان بارها اعلام کرد نحوه پاسخ به اقدام ایران در شکستن تحریم‌ها را بررسی می‌کند، اما در نهایت نتوانست هیچ اقدامی انجام دهد. روسای جمهور ایران و ونزوئلا درباره هر گونه اقدام آمریکا برای توقیف نفت‌کش‌ها هشدار دادند.

نیکلاس مادورو هنگام رسیدن اولین محموله نفتی به ونزوئلا در توییتی نوشته بود: «ممنون ایران. تنها برادری مردمان آزاد است که ما را نجات می‌دهد.»

رئیس‌جمهور ونزوئلا در مصاحبه با هیسپان‌تی‌وی ادامه داد: «ایران و ونزوئلا پیش‌قراولان ظهور نظم جدید جهانی عاری از استعمار و سلطه در دنیا هستند.» او تأکید کرد ایران و ونزوئلا اهداف مشترکی در مبارزه با استعمار، امپریالیسم و نژادپرستی دارند.»

نیکلاس مادورو همچنین گفت که تهران و کاراکاس قصد دارند روابطشان را به سطح بالاتری از همکاری‌ها ارتقا دهند. او گفت ایران و ونزوئلا هر دو پیشینه انقلابی دارند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت که دو کشور قصد دارند پروازهای مستقیمی بین کاراکاس و تهران راه‌اندازی کنند.

رئیس‌جمهور ونزوئلا همچنین گفت که ایران و ونزوئلا در زمان‌های سخت از یکدیگر حمایت کرده‌اند. او تصریح کرد عصر جدیدی در روابط میان ایران و ونزوئلا ایجاد خواهد شد.

وی اضافه کرد: «ما روز شنبه نقشه‌ای برای همکاری میان دو کشور به مدت ۲۰ سال امضا خواهیم کرد که به منزله شروعی جدید در روابط میان مردمان ایران و آمریکای جنوبی خواهد بود.»

«نیکلاس مادورو» امروز جمعه (۱۰ ژوئیه/ ۲۰ خرداد) در راس هیات بلند پایه سیاسی و اقتصادی وارد تهران شد. دیدار و گفت‌وگو با رئیس جمهور و برگزاری نشست مشترک هیأت‌های عالی‌رتبه دو کشور، از جمله برنامه‌های سفر رئیس جمهور ونزوئلا به تهران است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.