سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین، در پی انتشار دو گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه تا زمانیکه توافق احیای برجام صورت نپذیرد، آژانس به اطلاعات حافظه دوربین های مستقر خود و سایر اطلاعات دیگر در این زمینه دسترسی نخواهد داشت، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ضرورت پرهیز آژانس از درج اطلاعات جزیی فعالیت‌های هسته‌ای خود بر اساس اهمیت رعایت اصل محرمانگی بر اساس مقررات آژانس، به مسئولین این سازمان هشدار داده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده اما متاسفانه مورد توجه جدی آژانس قرار نگرفته است.

به گزارش جماران؛ محمدرضا غائبی گفت: ایران بارها نسبت به ضرورت پرهیز آژانس از درج اطلاعات فعالیت‌های هسته‌ای خود اعتراض کرده اما جدی گرفته نشده است.

سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین، در پی انتشار دو گزارش جدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد راستی آزمایی اجرای برجام و اجرای پادمان در جمهوری اسلامی ایران گفت: اولین گزارش مربوط به اجرای موافقتنامه پادمان در جمهوری اسلامی ایران است که به روند انجام مذاکرات مربوط به موضوعات باقی مانده پادمانی بین جمهوری اسلامی و آژانس بر اساس نقشه راه مورد توافق در بیانیه مشترک توافق شده بین مدیرکل آژانس و معاون رییس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در  ۵ مارس ۲۰۲۲ (۱۴ اسفند ۱۴۰۰) می‌پردازد.

به گفته محمدرضا غائبی، جمهوری اسلامی ایران به‌رغم اینکه از همان ابتدا معتقد بود طرح ادعاهای مطروحه علیه کشورمان بر اساس اطلاعات ساختگی است که توسط رژیم صهیونیستی و کشورهای معاند در اختیار آژانس قرار گرفته است، برای نشان دادن حسن نیت خود و رد ادعاها و اتهامات مطرح شده از طریق اعلام آمادگی برای تعامل مستدل و فنی با آژانس تلاش کرد تا ضمن توافق با آژانس برای وارد شدن به یک روند مذاکراتی، با هدف حل و فصل نهایی این ادعاها، با شرکت در سه نشست فنی تفصیلی جداگانه با مسئولین ذیربط آژانس طی دو ماه گذشته، توضیحات و مستندات فنی  لازم را در خصوص ادعاهای مطروحه شده در اختیار آژانس قرار دهد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که میزان ذخیره اورانیوم غنی شده ایران بیش از ۱۸ برابر حد مجازی است که به موجب توافق هسته‌ای اجازه داده شده بود.

طبق گزارش الجزیره، آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شده ذخیره اورانیوم غنی شده ایران از آخرین گزارش سه ماهه ما به میزان ۶۱۲ کیلوگرم افزایش یافته است.

در این گزارش همچنین ادعا شده که ایران توصیحات صحیحی در خصوص یافتن ذرات اورانیوم در ۳ مکان اعلام نشده ارائه نکرده است.

بر اساس اعلام آژانس بین المللی انرژی اتمی، در آخرین گزارش این سازمان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران تخمین زده شده تا ۱۵ مه ۲۰۲۲، کل ذخایر اورانیوم غنی شده ایران ۳۸۰۹.۳ کیلوگرم بوده است.

در این گزارش همچنین آمده است میزان ذخیره اورانیوم غنی شده تا میزان ۲۰ درصد، اکنون ۲۳۸.۴ کیلوگرم تخمین زده می‌شود که ۵۶.۳ کیلوگرم از زمان آخرین گزارش در ماه مارس بالاتر رفته است. این در حالی است که میزان اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد با افزایش ۹.۹ کیلوگرمی، به ۴۳.۱ کیلوگرم رسیده است.

ادعای مقامات آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه کشورمان در حالی مطرح شده است که ایران همیشه اعلام کرده برنامه هسته‌ای اش، صلح آمیز است. همچنین جدیدترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی در حالی منتشر شده است که مذاکرات برای احیای توافق هسته ای، سال ۲۰۱۵ میان ایران و قدرت‌های جهانی پس از توقف در ماه مارس، همچنان در بن بست مانده است.

سرپرست نمایندگی دائم ایران در وین همچنین گفت که گزارش مدیرکل آژانس منعکس کننده همکاری‌های گسترده ایران با آژانس نیست. جمع‌بندی گزارش عینا همان مطالبی است که مدیرکل حتی پیش از پایان مراحل پیش بینی شده در بیانیه مشترک، در پارلمان اروپا  قبل از برگزاری دور سوم مذاکرات فنی ارائه کرد. این گزارش متاسفانه با کنار گذاشتن استدلالات مبسوط، مستدل و فنی مطرح شده از سوی طرف ایرانی  و نامعتبر خواندن غیر منصفانه آنها، همچنان بر مفروضات از پیش تعیین شده آژانس تکیه کرده و بر این اساس جمع بندی یکطرفه خود را ارائه می‌دهد.

به گفته محمدرضا غائبی، جمهوری اسلامی ایران این رویکرد را غیر سازنده و مخرب نسبت به روابط و همکاریهای جاری و نزدیک ایران و آژانس ارزیابی کرده و معتقد است آژانس بایستی متوجه عواقب مخرب انتشار چنین گزارش های  یک سویه‌ای که میتواند بهانه لازم را  به دست مخالفین روابط ایران و آژانس و مخالفین قسم خورده احیای برجام  بدهد باشد.   

بیش از یک سال از آغاز مذاکرات لغو تحریم ها می گذرد و به گفته طرفین بسیاری از اختلافات حل شده اما با این حال در پی بروز برخی اختلافات این مذاکرات از اسفند پارسال بدین سو متوقف شده است.

رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران و عضو تیم مذاکره کننده وین، پیشتر روز چهارشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که چشم انداز رسیدن به یک توافق با ایران «در بهترین حالت بسیار ضعیف است.»

سرپرست نمایندگی کشورمان در ادامه گفت: گزارش دوم یک گزارش به روز رسانی فنی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در زمینه نظارت بر اجرای برجام وفق قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است که حاوی آخرین تحولات و همچنین اطلاعات فنی جدید در ارتباط با فعالیت های هسته‌ای ایران است. تمامی فعالیتهای هسته‌ای صلح آمیز جمهوری اسلامی ایران در چارچوب معاهده NPT و بر اساس اقدامات جبرانی قانونی پیش بینی شده در قانون مصوب مجلس شورای اسلامی متعاقب توقف اجرای تعهدات هسته ای کشورمان ناشی از عدم اجرای تعهدات طرفهای دیگر برجام، انجام شده است.

غائبی با بیان اینکه تا زمانیکه توافق احیای برجام صورت نپذیرد، آژانس به اطلاعات حافظه دوربین های مستقر خود و سایر اطلاعات دیگر در این زمینه دسترسی نخواهد داشت، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها نسبت به ضرورت پرهیز آژانس از درج اطلاعات جزیی فعالیت‌های هسته‌ای خود بر اساس اهمیت رعایت اصل محرمانگی بر اساس مقررات آژانس، به مسئولین این سازمان هشدار داده و مراتب اعتراض خود را اعلام کرده اما متاسفانه مورد توجه جدی آژانس قرار نگرفته است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.