کرمپور نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها گفت: بیش از 50 درصد کولبران دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند. کولبری که فوق لیسانس ریاضی بود به خاطر حمل تلویزیون ال.سی.دی در مرز کشته شد. آیا اگر این افراد مشکل معیشتی نداشته باشند حاضرند جان شان را به خطر بیندازند؟

به گزارش جماران؛ ایلنا نوشت: نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها با اشاره به اینکه دیدن زنان و مردان کهنسالی که برای هزینه‌های زندگی‌شان مجبور به کولبری می‌شوند، دردناک است، گفت: 10 درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبرند که تازه بیشترشان نیز سرپرست خانوارند. این شغل حتی برای مردان هم طاقت فرسا است چه رسد به زنان.

قباد کرمپور اظهار داشت: قرار بود برای شرایط سخت و نابسامان کولبران در مجلس تصمیمانی گرفته شود که متاسفانه این اتفاق نیفتاد و ما هر روز شاهد اتفاقات تلخی برای این قشر زحمت کش در این راه پر از خطر هستیم که در مواردی منجر به کشته شدن آنها می‌شود.

کرمپور عنوان کرد: برای در امان بودن جان کولبران به نظرم باید مرز را کامل ببندند و تمام منطقه مرزی را سیم خاردار بکشند و در عوض یک بازارچه مرزی مانند مرز قصرشیرین ایجاد کنند تا جوانان وقتی برای حمل تلویزیون یا کولری به آن سوی مرز می روند کشته نشوند. تعدادی از کولبرانی که در مناطق مرزی کشته شده‌اند به خاطر حمل تلویزیون بوده است.

نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان ها ادامه داد: بیشترین کولبری در شهرستان مرزی پاوه انجام می شود آن هم به دلیل بیکاری مردم منطقه است. در این شهرستان مرزی هیچگونه شغل و منبع درآمدی وجود ندارد. اهالی آنجا از روی ناچاری در کوه‌ها و تپه های سخت گذر انگور کاشته‌اند. عده‌ای نیز روی پشت بام خانه‌های‌شان در تایر تراکتور خاک ریخته و گوجه و توت فرنگی کاشته‌اند که بتوانند تا مدتی مخارج زندگی‌شان را با این کار تامین کنند.

وی گفت: بارها از آنها سئوال کرده ام که کاشت انگور در مناطق سخت گذر چقدر برایتان درآمد دارد که مردم دیگر مناطق کرمانشاه با وجود باغداری هم سود چندانی عایدشان نمی‌شود؟ گفتند  سالی 10 میلیون تومان، واقعا با سالی 10 میلیون تومان با پنج سر عائله می‌توان زندگی کرد؟

عضو شورای عالی استان‌ها مدعی شد: بیش از 50 درصد کولبران دارای مدارک لیسانس و فوق لیسانس هستند. کولبری که فوق لیسانس ریاضی بود به خاطر حمل تلویزیون ال.سی.دی در مرز کشته شد. آیا اگر این افراد مشکل معیشتی نداشته باشند حاضرند جان شان را به خطر بیندازند؟ 

نماینده کرمانشاه در شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه 10 درصد زنان مناطق پاوه، اورامان و مریوان کولبرند، افزود: چندی پیش یکی از مسئولان شهر پاوه گفت  این شغل برای بانوان ناپسند است ، بله ناپسند است اما آیا برایشان اشتغالزایی کرده‌اید یا  ماهانه  تنها 100  هزار تومان به حسابشان واریز کرده‌اید  تا از کولبری دست بکشند. کولبران در این شرایط سخت اقتصادی مردم چه کار  کنند.

وی تصریح کرد: بارها زنان کولبر مناطق مرزی پاوه با من درد دل کرده و گفته‌اند اگر ماهی فقط 2 میلیون تومان درآمد داشته باشند خوشبخت زندگی می کنند.

عضو شورای عالی استان ها ادامه داد: اگر مسئولان کولبری را شغل نمی دانند چرا می گویند این افراد بیمه شوند. بیمه کردن این افراد یعنی اینکه به کارشان ادامه بدهند و نماینده پاوه در مجلس و امام جمعه این شهرستان بارها با بیمه شدن کولبران مخالفت کرده‌اند. زیرا با بیمه کردن این افراد یعنی اینکه کولبری شغل است. اگر شغل است پس چرا به سمت آنها شلیک می‌شود. همین سال گذشته چندین کولبر بر اثر سرما کشته شدند و یک هفته طول کشید که پیکر بی جان آنها را از کوه پایین آوردند.

کرمپور افزود: نباید افرادی که اسلحه و مشروبات الکلی از مرز وارد می‌کنند و قاچاق‌برند را  با کولبرانی که لوازم برقی از مرز وارد می‌کنند، اشتباه گرفت.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.