روزنامه کیهان نوشت: تأکید وزیر خارجه آمریکا بر این مطلب که وجود برجام برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بهتر از نبود آن است، در حالی است که آمریکایی‌ها قبل از انعقاد آن توافق تأکید داشتند عدم توافق بهتر از توافق بد است. در عین حال اظهار نیاز آمریکا به برجام و تأکید بر بحرانی شدن شرایط چه در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و چه افزایش حملات به نیرو‌های آمریکایی پس از خروج آمریکا از برجام، نشان می‌دهد.

به گزارش جماران؛ روزنامه کیهان نوشت: وزیر خارجه آمریکا گفت: از زاویه منافع و امنیت آمریکا، واضح است که وجود توافق هسته‌ای با ایران، بهتر از نبود آن است.

آنتونی بلینکن که برای سومین روز در کنگره حاضر شده و درباره بودجه وزارت متبوع خود، سیاست خارجی و توافق برجام، به رایزنی با اعضای کنگره پرداخته بود، بار دیگر با پرسش‌های اعضای کنگره در ارتباط با نگرانی‌های آن‌ها در مورد جزئیات و محتوای مذاکرات هسته‌ای آمریکا با ایران روبه‌رو شد. هَل راجرز، نماینده ارشد جمهوری‌خواه، نیز پرسید آمریکا متحدان را در مقابل تهدید‌های موشک‌های بالستیک و گروه‌های تروریست نیابتی تهران چگونه کمک خواهد کرد.

بلینکن در بخشی از پاسخ خود بار دیگر با تأکید بر اولویت وجود توافق در مقایسه با نبود آن کرد و گفت: «ابتدا در مورد توافق هسته‌ای با ایران، این مسئله‌ای است که ما هنوز منتظریم ببینیم آیا می‌توان به یک توافق دوجانبه دست یافت یا خیر؛ و این را هم بگویم که این مسئله دیگر یک تمرین فرضی نیست، چون دیده‌ایم که شرایط تحت وجود توافق و یا بدون آن چگونه بوده؛ و می‌توانم بگویم که از زاویه منافع آمریکا و امنیت آمریکا، واضح است که وجود توافق بهتر از نبود آن است.»

وی اضافه کرد: این مسئله نه تنها در ارتباط با برنامه اتمی ایران، بلکه در ارتباط با اقدامات بی‌ثبات‌کننده و خطرناک تهران صدق می‌کند، زیرا از تاریخ شروع مذاکرات اتمی در ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۸ که دولت پیشین از برجام خارج شد، هیچ حمله‌ای علیه آمریکا در منطقه نبود، اما از تاریخ خروج آمریکا از برجام و قراردادن سپاه در لیست تروریستی این حملات آغاز شد؛ بنابراین سؤال این است که مؤثرترین شیوه برای ما با هم برای مقابله با برنامه هسته‌ای و تهدید‌های دیگر ایران چیست؟

یادآور می‌شود بلینکن روز سه‌شنبه گذشته هم در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا تأکید کرده بود: فشار حداکثری علیه ایران، نتایج مطلوب ما را نداشت. بدون اینکه بخواهم نیش و کنایه بزنم باید بگویم ما موقعیت بسیار چالش‌انگیزی را به ارث بردیم: برنامه هسته‌ای ایران که در حال تاخت‌وتاز بود و فعالیت‌های مخربی که در سراسر منطقه تشدید شده بود.

بلینکن خاطرنشان کرده بود: تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و برعکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود. زمان‌گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید. این‌ها مسائلی هستند که باید به آن‌ها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود. از این طریق همچنین می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم ایران که همین حالا به ستیزه‌جویی‌های باورنکردنی روی آورده به سلاح هسته‌ای یا توانایی دستیابی به آن در مدت‌زمان کوتاه دست پیدا نخواهد کرد.

وی همچنین گفته بود: برای مدت قابل توجهی حمله‌ای به نیروی‌های ما نشده بود، برای سلیمانی‌اشک نمی‌ریزیم، اما از زمانی که از توافق خارج شدیم، او را کشتیم و برچسب تروریستی به سپاه زدیم حملات به ما تا ۴۰۰ درصد افزایش داشته است.

تأکید وزیر خارجه آمریکا بر این مطلب که وجود برجام برای مهار برنامه هسته‌ای ایران بهتر از نبود آن است، در حالی است که آمریکایی‌ها قبل از انعقاد آن توافق تأکید داشتند عدم توافق بهتر از توافق بد است. در عین حال اظهار نیاز آمریکا به برجام و تأکید بر بحرانی شدن شرایط چه در زمینه پیشرفت‌های هسته‌ای ایران و چه افزایش حملات به نیرو‌های آمریکایی پس از خروج آمریکا از برجام، نشان می‌دهد که واشنگتن برای احیای مجدد برجام باید شرط‌های ایران در زمینه لغو موثر تحریم‌ها و راستی‌آزمایی و ارائه تضمین معتبر را بپذیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.