حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی تاکید کرد: انسان باید در عقیده خود اعتدال داشته باشد. عده ای گفتند ما در همه کارهای خود مجبوریم و عده ای گفتند خدا هیچ کاره است. ما را مانند ساعتی که کار می کند خلق کرده و الان همه کاره هستیم. اما ائمه ما گفتند «لا جبر و لا تفویض، بل امر بین امرین». ما در تاریخ دو جریان داریم، یکی مرجئه و یکی خوارج. خوارج مظهر خشونت بودند و افراد را با یک گناه کافر می دانستند. مرجئه برعکس اینها بودند و می گفتند دلت پاک باشد و مهم نیست چه کاری می کنی. الان هم برخی می گویند همه ادیان حق است. همه خدا را می خوانند. کسانی که می گویند همه ادیان حق هستند یعنی دین تعطیل است. اولین اعتدال، اعتدال عقیدتی است.

حجت الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی اعتدال سیاسی را یکی از ویژگی‌های «عبادالرحمن» دانست و گفت انقلاب اسلامی ایران در این سالها به دلیل افراط‌ها و تفریط‌ها هزینه‌های زیادی داده است.

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی در مراسم شبهای ماه مبارک رمضان بیت آیت الله علوی بروجردی با استناد به آیات سوره فرقان عبدالرحمن را دارای دوازده ویژگی دانست و گفت: اولین ویژگی عبادالرحمن تواضع است که خداوند می‌فرماید: «وَ عِبادُ الرَّحْمنِ الَّذِینَ یَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْناً». دومین ویژگی بندگان خدا حلم است که سوره در اینباره می‌فرماید: «وَ إِذا خاطَبَهُمُ الْجاهِلُونَ قالُوا سَلاماً». ویژگی سوم این گروه عبادت شبانه است؛ «وَالَّذِینَ یَبِیتُونَ لِرَبِّهِمْ سُجَّدًا وَقِیَامًا». ویژگی چهارم، یاد معاد است؛ که خداوند در قرآن درباره این ویژگی می‌فرماید: «وَالَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا اصْرِفْ عَنَّا عَذَابَ جَهَنَّمَ إِنَّ عَذَابَهَا کَانَ غَرَامًا».

وی پنجمین ویژگی عبادالرحمن را «اعتدال» دانست و تصریح کرد: این گروه نه اهل تندروی هستند و نه بی تفاوت عمل می کنند. قرآن درباره آنها می فرماید: وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا؛ یعنی وقتی که انفاق می کنند نه اسراف می کنند و نه بخیل هستند. اعتدال و اقتصاد و میانه روی از شاخصه های یک مسلمان است. قرآن می فرماید ما شما را امت میانه قرار دادیم. در برخی از روایات این امت وسط به ائمه تفسیر شده است. درست هم همین است ولی این آیه پیشانی یک مسلمان است. مسلمان اهل میانه روی است. رسول خدا سه مرتبه به اصحاب خود فرمودند: یا ایها الناس علیکم بالقصد. برشما باد اعتدال.

تندروی و کندروی خطرناک است

رفیعی ادامه داد: امیرالمومنین علیه السلام در معرفی پیامبر صلی الله علیه و آله می فرماید: سِیرَتُهُ القَصدُ، و سُنَّتُهُ الرُّشدُ. اعتدال روش پیامبر بود. تند و کند بودن هر دو خطرناک است. حضرت علی علیه السلام می فرماید: لا تَرَى الجاهِلَ إلاّ مُفرِطا أو مُفَرِّطا. جاهل اهل افراط و تفریط است. ما در انقلاب بیشترین ضربه را از این افراد خوردیم.

این استاد حوزه علمیه افزود: میانه روی هشت قسم دارد؛ اول اعتدال در عقیده است. مسیحیان تند رفتند و گفتند حضرت پسر خدا است. برخی امیرالمومنین را خدا و برخی کافر خواندند. حضرت فرمود محبی که در حق من غلو کرد و مبغضی که در حق من کوتاهی کرد مرا از بین بردند. ما نباید امام را به گونه ای معرفی کنیم که بین او و خدا فرقی نباشد. امام اگر علم دارد آن علم از خداوند است. اگر کرامتی دارد آن کرامت از خداوند است. امام، وجیها عندالله است.

شیعه موحدترین مذهب است

رفیعی با انتقاد از برخی از سخنانی که درباره توسل بیان می‌شود گفت: یکی از ائمه جمعه اهل سنت گفته بود کسانی که غیرخدا را می خوانند مشرکان عصر جدید هستند. ما ائمه را «عند الله» می خوانیم. شیعه موحدترین مذاهب است و بنیان‌گذار توحید، امیرالمومنین علیه السلام است.

وی تصریح کرد: گاهی ذهن جوانان ما را خراب می کنند. چه اشکالی دارد که شما از امام رضا علیه السلام برای شفای فرزند خود طلب شفاعت داشته باشید؟ مگر شما گاهی نمی گویید عزرائیل بیا و جان مرا بگیر؟ مگر عزرائیل جان شما را می گیرد؟ عزرائیل یک واسطه است. چطور حضرت عیسی می گوید «من خلق می کنم» اشکالی ندارد؟ از بس این حرفها را در فضای مجازی مطرح می کنند و پاسخ داده نمی شود گسترش می یابد. تمام تاریخ پر از توسل است. به قبر ابوایوب مردم توسل پیدا می کردند. همین امروز سر قبر بخاری چه می کنند؟ بغداد سر قبر ابوحنیفه جمع بشوند شرک نیست، اما اگر سر قبر امام رضا علیه السلام جمع شوند شرک است؟ با این بیانات ذهن یک جوان را خراب می کنند و چاقو به دست بگیرد. قرآن می فرماید ان الذین یدعون من دون الله. توسل طلب شفاعت «من دون الله» نیست.

حق دانستن همه ادیان به معنای تعطیلی دین است

رفیعی تاکید کرد: انسان باید در عقیده خود اعتدال داشته باشد. عده ای گفتند ما در همه کارهای خود مجبوریم و عده ای گفتند خدا هیچ کاره است. ما را مانند ساعتی که کار می کند خلق کرده و الان همه کاره هستیم. اما ائمه ما گفتند «لا جبر و لا تفویض، بل امر بین امرین». ما در تاریخ دو جریان داریم، یکی مرجئه و یکی خوارج. خوارج مظهر خشونت بودند و افراد را با یک گناه کافر می دانستند. مرجئه برعکس اینها بودند و می گفتند دلت پاک باشد و مهم نیست چه کاری می کنی. الان هم برخی می گویند همه ادیان حق است. همه خدا را می خوانند. کسانی که می گویند همه ادیان حق هستند یعنی دین تعطیل است. اولین اعتدال، اعتدال عقیدتی است.

وی اعتدال در عبادت را قسم دوم اعتدال نامید و گفت: ده نفر در مدینه جمع شدند و تصمیم گرفتند دیگر گناه نکنند. آنها گفتند عوامل گناه را شناسایی کنیم. یکی گفت عامل گناه زن است، یکی گفت عامل گناه حرف زدن با مردم است. یکی گفت عامل گناه غذای خوب است. سرانجام تصمیم گرفتند نه با مردم حرف بزنند، نه زن بگیرند و نه غذای خوب بخورند. این آیه شریفه نازل شد که چرا آنچه را که بر شما حلال است بر خود حرام می کنید؟ انسان نباید آنقدر عبادت کند که از عبادت خسته شود. پیامبر فرمود دین محکم است اما شما طوری دین را معرفی نکنید که جوان از دین زده شود.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: ابودرداء اهل نماز و روزه و عبادت زیاد بود. البته این فرد از نظر ما اهل تایید نیست. او اموی شد و با معاویه همراه شد. خبر به پیامبر صلی الله رسید و گفتند ابودرداء خیلی عبادت می کند و زن و بچه اش را اذیت می کند. پیامبر به سلمان گفت به منزلش برو نگذار خیلی عبادت کند.

نباید در انفاق هم اسراف کرد

رفیعی اعتدال در اقتصاد را سومین قسم اعتدال دانست و گفت: فردی خدمت رسول خدا رسید و گفت مادرم خواسته پیراهن خود را برای تبرک به من بدهید. حضرت گفت همین یک لباس را بیشتر ندارم و باید به مسجد بروم. پسر گفت مادرم مرا فرستاده است. حضرت ناچار شد لباس را در آورد. اصحاب در مسجد منتظر حضرت نشسته بودند و حضرت نمی توانست به مسجد برود. جبرائیل نازل شد که «وَ لاتَجْعَلْ یَدَکَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِکَ وَ لاتَبْسُطْها». نه سفت باش و نه اینگونه.

وی ادامه داد: شخصی به نام ثابت بن قیس ۵۰۰ درخت خرما داشت. همه را به فقراء داد و یک خرما هم برای خود نگه نداشت. همسرش به او گفت سهم خودمان چه شد؟ گفت همه را به فقراء دادم. زنش گفت نزد رسول خدا برو و موضوع را با او مطرح کن. آیه نازل شد که  «وَ آتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصادِهِ وَ لا تُسْرِفُوا». چه کسی گفت همه را بدهی؟ به اندازه حقشان به فقراء بده. انسان نباید در انفاق هم اسراف کند.

اعتدال در رفتار، نشانه عبادالرحمن است

رفیعی گفت: انسان در رفتار خود نیز باید با اعتدال رفتار کند. رفتار افراطی و تفریطی نیکو نیست. خداوند می فرماید: قُلْ یَا عِبَادِیَ الَّذِینَ أَسْرَفُوا عَلَى أَنْفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ یَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِیعًا. امید زیاد داشتن و ناامیدی هردو غلط است.

وی افزود: امیرالمومنین بعد از جنگ جمل وارد بصره شد. گفتند علاء بن زیاد بیمار است. حضرت به عیادت ایشان رفتند و دیدند خانه ای مجلل و بزرگ وجود دارد. حضرت فرمودند خانه ای به این بزرگی به کار تو نمی آید، مگر در مسیر خدمت به مردم قرار دهید. علاء گفت برادری به نام عاصم دارم که عکس من ترک دنیا را کرده است. حضرت به او گفت ای دشمن نفس خود، چه کسی به تو گفته اینگونه زندگی کنی؟ انسان در رفتار خود باید اعتدال داشته باشد.

حادثه حمله با مهر به سخنران حرم حضرت معصومه، توهین به حرم بود

رفیعی اعتدال در مسائل سیاسی را یکی دیگر از مصادیق مهم اعتدال دانست و گفت: انسان نه باید تند برود و نه باید کند باشد. یعنی باید به گونه ای باشد که حق را بپذیرد. ما از اول انقلاب از کندروها و تندروها ضربه خوردیم. یک عده مقابل نظام بودند و یک عده نیز با حرکات خود برای نظام هزینه درست کردند.

وی تصریح کرد: اگر مصداق بگویم ممکن است در فضای مجازی منتشر و برایم دردسر می شود. بالاخره اگر قرار است جایی را بگیرید هماهنگ کنید. گاهی حتی ما داشته ایم که افراد ناشیانه به بیت یک مرجع تعرض کرده اند. باید حریم‌ها و حرمت‌ها و جایگاه‌ها و واژه ها حفظ شود.  مقام معظم رهبری به برخی از موارد اشاره کردند و اگر ایشان اشاره نمی کردند ما نمی توانستیم دفاع کنیم. به یکی از افراد گفتم کار شما در حرم حضرت معصومه سلام الله علیها توهین به حرم بود. گفت «شما حالیت نمی شود». بعد که آقا گفت اشتباه بود، قبول کردند. در یک مراسم ملی مهر به کسی پرت کنید توهین نیست؟ نقد دارید مطرح کنید. اما مهر پرت کردن و سخنرانی به هم زدن هزینه ایجاد می کند.

این استاد حوزه علمیه ادامه داد: حضرت امیرالمومنین علیه السلام می فرمایند: «کُنْ فِی الْفِتْنَهِ کَابْنِ اللَّبُونِ لاَ ظَهْرٌ فَیُرْکَبَ وَ لاَ ضَرْعٌ فَیُحْلَبَ»؛ لبن به شتری که خیلی شیر دارد می گویند. اما بچه این شتر که حدود دو سال دارد نه شیر دارد و نه می توان از او سواری گرفت. لذا گفته می شود که به ابن البن کاری نداشته باشید. این حدیث نمی گوید بین حق و باطل سکوت کنید. نمی شود در جنگ ایران و عراق سکوت کرد. اگر عده ای مقابل رهبری یا مرجعیت ایستادند نباید سکوت کرد. اما وقتی دو جریان هست که هردو ضربه می زند، در این جریانهای خاکستری نباید خود را وارد کرد.

پیامبر در منزل با اعتدال برنامه ریزی می کرد

رفیعی اعتدال در اداره خانواده را یکی دیگر از مصادیق اعتدال دانست و گفت: امام حسین(ع) از امیرالمومنین(ع) پرسید جد ما حضرت رسول عیلهم السلام چگونه خانواده خود را اداره می کردند؟ حضرت در بخشی از روایت می فرمایند جد شما وقتی وارد منزل می شدند، وقت خود را به سه قسمت تقسیم می کردند. خدا، خودش و خانواده. الان برخی فقط خودشان شده اند. باید برای همسر وقت گذاشت.

وی افزود: هفتمین اعتدال اعتدال در سکوت و سخن است. باید به جا سخن گفت و به جا سکوت کرد. باید در مسائل شخصی مانند خوراک و پوشاک نیز مراعات داشت. سیره مومن، قصد و ملبس او، اقتصاد است. البته داستان ایثار حضرت زهرا حرف دیگری است. موضوع ایثار را باید جداگانه مورد بحث قرار داد. تعارض انفاق و ایثار توسط صاحب عروه بحث شده و گفته شده که ایثار برای جایی است که فقدان امکانات وجود دارد. مثلا یک ماسک هست و اگر من بزنم شما کشته می شوید.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.