به نظر می‌رسد تصمیم نمایندگان مجلس در نهایت به ادامه روند بررسی طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی است. در حالی که اعلام شد نمایندگان مجلس با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کردند، در ادامه نیز مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد که «با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح موسوم به صیانت، جهت بررسی به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد.»

به گزارش جماران؛ به نقل از ایسنا، در حالی که دبیر شورای عالی فضای مجازی پیش از این اعلام کرده بود، ادامه طرح صیانت به صلاح نیست، در نهایت این طرح برای بررسی، با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی به شورا ارجاع شد.

طرح صیانت در ابتدا با عنوان طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» در مجلس شورای اسلامی مطرح شد و پس از آن بارها تغییر نام یافت و حتی یکی از جلسات مجلس، عنوان آن «نظام تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی» شد، با وجود این همچنان در بین کاربران اینترنتی و کارشناسان، از آن تحت عنوان طرح صیانت یاد می‌کنند.

در این مدت، بسیاری از کارشناسان فضای مجازی و فعالان حوزه فناوری اطلاعات نسبت به این طرح انتقاد کرده بودند؛ از جمله سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران که طرح «حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» را نه صیانت از کاربران، بلکه مخدوش کردن فضا برای کاربران و کسب‌وکارهای فضای مجازی دانستند که نتیجه عدم درک درست مختصات فنی و اقتصادی زیست‌­بوم دیجیتال بوده است.

همچنین در حالی که مقرر شده بود بررسی طرح صیانت در یک کمیسیون ویژه بررسی شود، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به رئیس کمیسیون ویژه بررسی طرح حمایت از حقوق کاربران در فضای مجازی، ضمن بر شمردن اشکالات عدیده متن طرح خواستار تخصیص زمان بیشتر برای اصلاح آن شد. در این نامه ذکر شده بود که این طرح مغایر با قانون اساسی است و تبعات مختلفی همچون مهاجرت را به دنبال خواهد داشت.

در عین حال، سید ابوالحسن فیروزآبادی -رئیس مرکز ملی فضای مجازی- با بیان اینکه طرح حمایت از حقوق کاربران فضای مجازی پختگی لازم را ندارد، گفته بود که «با توجه به مخالفت وسیع اجتماعی و سایر اشکالات، صلاح نمی‌دانم که این طرح ادامه پیدا کند»، اعضای شورای عالی فضای مجازی تاکید کردند با توجه به اینکه وظیفه قانون‌گذاری بر عهده مجلس شورای اسلامی است، طرح صیانت نیز در مجلس به سرانجام برسد، اتفاقی که منجر به تصویب کلیات طرح صیانت شده، اما با مخالفت نمایندگان، کان‌ لم یکن تلقی شد.

پس از پایان یافتن تعطیلات رسمی فروردین‌ماه ۱۴۰۱، مناقشاتی درباره ادامه روند بررسی طرح صیانت در کمیسیون ویژه و یا صحن مجلس شورای اسلامی، بین نمایندگان برقرار شد. البته در جلسه ۲۲ فروردین‌ماه، مقرر شد این طرح با وجود مخالفت نمایندگان و اصرار به بررسی در کمیسیون ویژه، به صحن علنی ارجاع شود. 

با وجود این، به نظر می‌رسد تصمیم نمایندگان مجلس در نهایت به ادامه روند بررسی طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی است. در حالی که اعلام شد نمایندگان مجلس با ادامه کار کمیسیون مشترک مخالفت کردند، در ادامه نیز مهدی سالم، مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، اعلام کرد که «با نامه رئیس مجلس شورای اسلامی، طرح موسوم به صیانت، جهت بررسی به شورای عالی فضای مجازی ارجاع شد.»

اکنون که توپ بررسی صیانت از زمین مجلسی‌ها خارج شده و به شورای عالی فضای مجازی رسیده است، باید دید این شورا به دبیری فیروزآبادی که ادامه این طرح را به صلاح ندانسته بود، صیانت را به کجا می‌رساند و آن را با تغییراتی اساسی به مجلس بازمی‌گرداند، یا روند قبلی بدون تغییرات چشمگیر، دنبال می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.