شبکه خبری سی ان ان آمریکا نوشت، ایران تحریم شده ترین کشور جهان بود اما روسیه اکنون این رکورد را در اختیار دارد و تحلیلگران معتقدند با آغاز جنگ اوکراین، روابط این کشور با ایران حتی قوی تر و نزدیک تر خواهد شد.

به گزارش جماران؛ به نقل از ایرنا، یک رسانه آمریکایی در تحلیلی نوشت: در زمانی که روسیه تقریبا در تمام بخش های اقتصاد خود با تحریم مواجه شده است، ممکن است به متحد نزدیک خود روی بیاورد که بیش از چهار دهه تجربه تحریم‌های غربی را دارد.

شبکه خبری سی ان ان آمریکا در تحلیلی نوشت، ایران تحریم شده ترین کشور جهان بود اما روسیه اکنون این رکورد را در اختیار دارد و تحلیلگران معتقدند با آغاز جنگ اوکراین، روابط این کشور با ایران حتی قوی تر و نزدیک تر خواهد شد.

"جورجیو کافایرو" مدیر عامل شرکت "گالف استیت آنالیتیکس" مستقر در واشنگتن دی سی گفت: منافع مشترک برای دور زدن تحریم‌ها، برای این پویایی در روابط روسیه و ایران مهم است.

"ویتالی ساولف" وزیر حمل و نقل روسیه اعلام کرده است که مسکو درحال مطالعه و تحقیق در مورد ایران است تا به آن در مورد تحریم ها و نگهداری تجهیزات و تعمیرات آنها کمک کند.

با گذشت چهار دهه از تحریم های غرب علیه ایران، این کشور به استاد فرار و دور زدن تحریم ها تبدیل شده است و با روش های مختلف این تحریم ها را دور می زند. امروز روسیه نیز با شرایط مشابهی مواجه شده است.

برخی از کارشناسان معتقدند روسیه هم اکنون با دنبال کردن راه ایران توانسته است تحریم های غرب را دور بزند.

آمریکا و گروه ۷ تحریم های فلج کننده ای را علیه روسیه وضع کرده اند اما شدید ترین تحریم ها می تواند ممنوع کردن خرید انرژی روسیه باشد که در سال ۲۰۲۰ نیمی از صادرات این کشور را تشکیل می داد.

آمریکا و انگلیس هم اکنون واردات نفت از روسیه را ممنوع کرده اند و اتحادیه اروپا نیز به دنبال انجام اقدام مشابهی است اگرچه کشورهای اروپایی به شدت به واردات انرژی از روسیه وابسته اند.

یکی از روش هایی که روسیه می تواند تحریم ها علیه نفت خود را دور بزند جابجا کردن کشتی و تغییر نام آنها است. ایران در گذشته میلیون ها بشکه نفت خام را در بنادر ناشناخته در آسیا مخفی کرده بود. این کشور در طول شب نفت را از یک کشتی به کشتی دیگر منتقل می کند و با این کار از پرچم های مختلف استفاده می کند و نفت خود را بدون آگاهی ناظران غربی، به مشتریان آسیایی می فروشد.

کورک مک گاری یک  تحلیلگر آمریکایی به سی‌ان‌ان گفت، ناپدید شدن، متداول ترین روش مورد استفاده است که از طریق  آن کشتی‌ها  هنگام انتقال محموله خود به کشتی دیگر، سیستم‌های شناسایی خودکار خود را خاموش می‌کنند.

«ویندوارد» یک شرکت اطلاعاتی دریایی (رژیم) اسرائیل اعلام کرده که طی ماه گذشته تجارت نفت خام روسیه را رصد کرده است.

به گفته این شرکت اسرائیلی، کشتی های روسیه پس از حرکت از بنادر این کشور، در مکانی محموله خود را به سایر کشتی ها منتقل کرده اند و سپس این کشتی ها  وارد آمریکای شمالی، آسیا، روسیه و اروپا شده اند.

در مورد ایران نیز بنادر دور افتاده مالزی برای مخلوط کردن نفت این کشور با سایر نفت ها و فروش آن به خریداران بین المللی به عنوان یک محصول غیر ایرانی مورد استفاده قرار گرفته است.

یک تحلیلگر دیگر  تصریح کرد که فرار از تحریمها و دور زن آنها  کار آسانی نیست. درسی که روسیه باید از تجربه ایران بگیرد این است که دور زدن تحریم‌ها و مقاومت در برابر آن دشوار است.

وی ادعا کرد در بهترین حالت، روسیه می تواند نشان دهد که در برابر تحریم ها مقاومت می کند، اما این فقط به تاخیر انداختن فروپاشی اقتصادی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.