جواد امام دبیرکل مجمع ایثارگران در سومین کنگره سراسری این حزب گفت: به باور حزب ما، اینکه عده ای قلیل با حضور در قدرت، خود را قیم مردم دانسته و برای آنان تصمیم بگیرند نه تنها با اندیشه و سیره امام و دیگر شخصیت های برجسته انقلاب نظیر آیت الله طالقانی، شهید مطهری، شهید دکتر بهشتی و…فاصله زیادی دارد، بلکه نتیجه ای جز یاس و سرخوردگی ملت نخواهد داشت و علاوه بر اینکه مقبولیت و مشروعیت نظام را با خطری جدی مواجه می کند، کشور را نیز در معرض فروپاشی قرار خواهد داد و ما نسبت به این موضوع به شدت احساس خطر می کنیم.

به گزارش جماران؛ به نقل از صبح ماه، جواد امام، دبیرکل مجمع ایثارگران در سخنرانی خود در سومین کنگره سالانه مجمع ایثارگران اظهار داشت: تقارن آغاز قرن جدید شمسی با کنگره حزب مجمع ایثارگران، ما را بر آن داشت تا مروری بر مطالبات تاریخی ملت ایران و وضعیت موجود داشته باشیم که چرا چنین شد و برای خروج از این وضعیت چه می‌توان کرد؟

وی افزود: استبداد و فقدان قانون، ظلم و فساد هیئت حاکمه از اصلی ترین عوامل انقلاب مشروطه ایران بود. با پیروزی انقلاب مشروطه و در پی آن نگارش قانون، برگزاری انتخابات و شکل گیری پارلمان نیز از حقوق ملت صیانت نکرد و در نهایت همه آن دستاوردها زیر چکمه نظامیان به ریاست رضاخان قرار گرفت. سال ها بعد و پس از اشغال ایران توسط قوای متجاوز، خواسته های تاریخی ملت در تحقق یک حکومت دموکراتیک و ملی به رهبری دکتر مصدق با کوتاهی نخبگان و دخالت بیگانگان به شکست انجامید و تجربه تلخ دیگری بر اندوخته های مردم ایران افزود.

دبیرکل مجمع ایثارگران ادامه داد: بی توجهی به نظر کارشناسان، وابستگی و دیکتاتوری شاه، در نهایت، پایان ۲۵۰۰ سال سلطنت را در کشور رقم زد و نتیجه‌ی قیام تاریخی ملت ایران به رهبری امام خمینی برای شکل گیری حکومت قانون و حق تعیین سرنوشت به حکومتی تازه تاسیس با عنوان «جمهوری اسلامی ایران» انجامید. اما مع الاسف انقلابی که با رشادت های فراوان، ایثار و خلوص مردم و رهبرانش، قرار بود به خواسته های تاریخی و مشروع ملت پاسخ دهد، امروز در شرایطی قرار گرفته است که با سرمنزل مقصود بسیار فاصله دارد.

امام با بیان اینکه حکمرانی و اداره مطلوب هر کشور نیاز به عواملی دارد، گفت: مهم‌ترین این عوامل ۱-اهداف ۲- قانون ۳-روش ها ۴- مجریان قانون هستند. از این رو، با نگاهی اجمالی به این چهار عامل و بررسی آسیب شناسانه حکمرانی جمهوری اسلامی بالاخص در در دو دهه اخیر در می یابیم که حکمرانی ما در حوزه های مختلف سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و… با ضعف های بسیاری مواجه بوده است که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

وی بیان داشت: در حوزه اهداف، نقدی به انقلاب اسلامی وارد نیست زیرا آنچه انقلاب به دنبال آن بود، آرمان های مشروع هر ملت بیدار و آگاه است، بنابراین عموم مردم فارغ از مذهب، قومیت، جنسیت و صنف در کنار هم آن حماسه را رقم زدند و در رفراندوم تاریخی به جمهوری اسلامی ایران رای دادند.

جواد امام گفت: به گواه تاریخ، هر زمان که کشور در شرایط بحرانی قرار گرفته است با حضور و مشارکت مردم، توانسته از آن مرحله‌ سخت به خوبی عبور کند که بهترین مثال آن در سال های اخیر، «جنگ تحمیلی» است و هر کجا که مردم، غریبه انگاشته شده و از حلقه تصمیم‌گیری حذف شده‌اند، شکست و خسران ملی به بار آمده است.

او با اشاره به اینکه«با همراهی مردم انجام هیچ کاری دشوار نیست»، گفت: امروز نیز توجه به خواست عمومی، بازگشت به رای مردم و احترام به اراده جمهور، تنها رمز عبور از بحران ها است.

دبیرکل مجمع ایثارگران در ادامه گفت: به باور حزب ما، اینکه عده ای قلیل با حضور در قدرت، خود را قیم مردم دانسته و برای آنان تصمیم بگیرند نه تنها با اندیشه و سیره امام و دیگر شخصیت های برجسته انقلاب نظیر آیت الله طالقانی، شهید مطهری، شهید دکتر بهشتی و…فاصله زیادی دارد، بلکه نتیجه ای جز یاس و سرخوردگی ملت نخواهد داشت و علاوه بر اینکه مقبولیت و مشروعیت نظام را با خطری جدی مواجه می کند، کشور را نیز در معرض فروپاشی قرار خواهد داد و ما نسبت به این موضوع به شدت احساس خطر می کنیم.

جواد امام با بیان اینکه باید هر تفسیری از قانون اساسی را که نتیجه آن حذف نگاه های مختلف در کشور و ایجاد تک صدایی است، کنار گذاشت، گفت: باید نهادهای غیر انتخابی را محدود و به قدرت و مسئولیت ریاست جمهوری و مجلس در تصمیم گیری برای آینده کشور افزود، همچنین بسیار ضروری است که نهادهای مدنی، احزاب و نهادهای صنفی را ارج نهاد و از برخورد قهر آمیز با آنها به شدت پرهیز کرد و در یک کلام، قطار حکومت را به ریل جمهور بازگرداند. زیرا توجه به اراده و افکار عمومی است که جمهوریت و اسلامیت نظام را تضمین خواهد کرد.

وی افزود: چالش بعدی در حکمرانی جمهوری اسلامی، مسئله نفوذ است، هر چند امروز نفوذ به کلید‌واژه رسانه های خاص برای برخورد با دانشگاهیان، فعالان مدنی و محیط زیست تبدیل شده است اما به باور مجمع ایثارگران که اکثریت اعضای آن سال های متمادی در راه دفاع از کشور و عدم تسلط بیگانگان بر وجب به وجب خاک این سرزمین کوشیده‌اند، نفوذ را باید نه در میان نخبگان و فعالان مدنی که در نهادهای تصمیم گیر و مجری کشور جست و جو کرد.

دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: وضعیت کنونی که با آرمان های انقلاب اسلامی فاصله معناداری دارد، نمی تواند به تنهایی محصول ناکارآمدی مجریان باشد. بنابراین آشکار است که نفوذ، لباس یک منتقد، روشنفکر و دگر اندیش را بر تن نمی کند بلکه برای ضربه زدن به کشور به اشکال مختلف و در هیبت یک انقلابی تندرو، مومن و هماهنگ با سیستم خود را نشان می دهد.

جواد امام گفت: بدیهی است که نباید به بهانه حفظ اعتبار نظام برای کسانی که ضعف‌ها و نواقص را بیان می‌کنند، پرونده سازی کرد بلکه باید با کسانی برخورد کرد که دامن انقلاب و نظام را آلوده ساخته و با هر کوششی برای رفع و اصلاح مشکلات با شدیدترین شکل ممکن برخورد می‌کنند.

وی ادامه داد: راهکار سوم برای حل بحران فعلی کشور، اجرای بی‌تنازل قانون اساسی برای آحاد ملت است که مجریان و مسئولین و سیاست‌گذاران را نیز شامل می‌شود. بدون شک عدم پای‌بندی به قانون، ریشه بسیاری از مفاسد اداری، اقتصادی و قضایی کشور است. لذا مجمع ایثارگران به‌عنوان قطره‌ای از دریای بی‌کران ملت ایران با صدای رسا تاکید می‌کند که بازگشت به آرمان‌های انقلاب اسلامی که آرمان‌های فطری و بر حق ملت ایران است، می‌تواند راهگشا باشد و روش های غلط نتایج نامطلوب را حاصل کرده و وضع موجود را به بار آورده است.

دبیرکل مجمع ایثارگران با بیان اینکه آرمان های انقلاب را می توان در سه اصل آزادی، عدالت و استقلال خلاصه کرد، گفت: آزادی با همه حوزه های خود نظیر آزادی بیان، آزادی اندیشه، آزادی تجمعات، آزادی انتخاب و یا به تعبیر دیگر حق تعیین سرنوشت، یکی از آرزوهای ملت ایران بود که از زمان انقلاب مشروطه برای تحقق آن بارها جانفشانی کرد و با انقلاب اسلامی در قالب جمهوریت متبلور شد.

او در ادامه بیان کرد: خط تضعیف جمهوریت نظام که پس از رحلت بنیانگذار انقلاب با ردصلاحیت های مجلس چهارم آغاز و تبدیل به رویه‌ای نامیمون شد، نشان می دهد که جریانی از همان ابتدا به دنبال حذف مردم از تصمیم‌گیری بوده و نظارت استصوابی هم که نتیجه‌ای جز حذف نخبگان از حاکمیت و تقلیل شأن مجلس نداشته است، محصول عملکرد این جریان است.

امام با بیان اینکه مسئله اصلاح طلبان و بالطبع، مجمع ایثارگران در نقد نظارت استصوابی و تضعیف جمهوریت، دغدغه جناحی برای کنار گذاشته شدن از قدرت نیست، گفت: مساله، از دست رفتن آرمانی است که ملت برای تحقق آن مجاهدت کرده و قرار بوده نتیجه‌ خون شهدای جمهوری اسلامی باشد نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد!

دبیرکل مجمع ایثارگران تاکید کرد: بازهم می گویم که مساله تنها حذف جریان‌های رقیب و منتقد در بزنگاه انتخابات نیست؛ چرا که امروز عده ای قلیل که از همان ابتدای انقلاب به مردمسالاری دینی اعتقادی نداشتند و به دنبال حکومت اسلامی بودند، خود را قیم و سرپرست مردم می دانند و با نادیده‌گرفتن کلام امام راحل که فرمود: «شما وکیل مردم هستید ولی مردم نیستید»، نقض آزادی های سیاسی و اجتماعی و تضعیف جمهوریت را رقم زدند.

وی با اشاره به طرم مجلس اصولگرا برای محدود سازی اینترنت و سایر مسایل گفت: مواردی از قبیل طرح صیانت، دادگاه های غیر علنی و بدون هیئت منصفه، تضعیف نهادهای مدنی و صنفی نظیر کانون وکلا، انجمن صنفی روزنامه نگاران و نظام پزشکی و نظام مهندسی، محدود ساختن زنان، قدرت بخشیدن به نهاد های غیر انتخابی و غیر پاسخگو و… محصول و آفریده‌ نگاه قیم مآبانه است.

جواد امام افزود: انتظار می رفت که در گام دوم، با باز‌اندیشی عملکردها و چاره اندیشی برای بحران ها مسیر سنگلاخ گذشته هموار شود تا برای عقب‌ماندگی در اجرای آرمان های انقلاب چاره‌جویی گردد، اما متاسفانه باید گفت که برداشتی که از گام دوم شکل گرفته و با ارجاع به آن عمل می شود بعضا تقویت و تکرار همان اقداماتی است که باید در آنها بازنگری می شد. امروز به اسم گام دوم شاهد برخورد با نهادهای صنفی، اساتید مستقل و حذف اساتید دانشگاه‌ها هستیم. در حالی که این برداشت و رویه که تحت عنوان گام دوم در حال شکل‌گیری است، نه تنها گامی به جلو نیست بلکه یک گام بزرگ انحرافی برای نظام محسوب می‌شود.

دبیرکل مجمع ایثارگران با بیان اینکه بحث مهم دیگر در نقض آزادی‌ها، مسئله‌ حصر غیرقانونی‌ست، گفت: مسئله اعتراضات ۸۸ باوجود گذشت بیش از ۱۲ سال همچنان لاینحل باقی مانده است، درحالیکه در طول این ۱۲ سال عرصه سیاسی ایران با تغییرات بسیاری مواجه بوده است، ظهور یک جریان جدید به نام اعتدال و تغییر صف‌کشی‌ها، نمونه ای از این تغییرات در سال های اخیر است اما در طول این مدت تنها امری که ثابت مانده است مسئله «حصر» است و به نظر می رسد جریان انحصارگرا به هیچ وجه قصد حل آن را ندارد.

وی افزود: متاسفانه تمامی مسائل اجتماعی و سیاسی نظیر اعتراض به نتیجه انتخابات که در کشورهای دموکراتیک امری طبیعی و قابل مدیریت است به دست این جریان به بحران و گرهی کور تبدیل می شود و تدابیر ریش‌سفیدان و زعمای قوم را بی اثر می کند.

امام بیان کرد: مسئله حصر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ بدون برگزاری دادگاه و ادامه آن به هیچ وجه قابل توجیه نیست و مشخص نیست با چه هدف و نتیجه‌ای در حال ادامه و پیگیری است. همچنین پاسخی برای این سوال وجود ندارد که قرار است تا چه روزی ادامه یابد؟! فلذا به اعتقاد مجمع ایثارگران این حصر غیر قانونی هرچه سریعتر باید پایان یافته و مدیریت مسائل مشابه به افرادی با تدبیر و روشن‌بین واگذار شود.

او با ذکر دومین اصل از آرمان های انقلاب اسلامی گفت: عدالت اجتماعی به عنوان یک اصل در انگیزه‌ها و اهداف انقلاب آشکار و برجسته بود. به همین منظور، در اصل چهل و سوم قانون اساسی به صراحت قید شده است اما آنچه امروز پیش روی ماست، فاصله معنی‌دار عملکرد نظام با اهداف مربوط این اصل است و پیامد فاصله میان شعارها و واقعیت زندگی مردم، گسست اجتماعی، إحساس محرومیت نسبی و نارضایتی عمومی است.

دبیرکل مجمع ایثارگران افزود: مسئله دیگر در کشوری با تنوع قومی مانند ایران، عدالت قومیتی است، با وجود اینکه اقوام ایرانی در طول تاریخ خود را متعلق به یک کشور و وابسته به یک جغرافیا می دانند، اما روش ها و سیاست های غلط در سال های اخیر باعث افزایش شدید شکاف‌های قومیتی شده است. متاسفانه توسعه نامتوازن و توزیع ناعادلانه ثروت و قدرت باعث شده تا اقوام ایرانی که اغلب مرز نشین بوده و بارها از آب و خاک این سرزمین دفاع کرده اند، در زمره محروم ترین مردم کشور باشند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی با وجود تاکید امام راحل و اصول مصرح در قانون اساسی، هیچ‌گاه برنامه ریزی و سیاست گذاری کلان با رویکرد افزایش انسجام میان اقوام، وجود نداشته و به منافع و حقوق اولیه‌ اقلیت‌های قومی، از آموزش زبان مادری تا جایگاه و پست‌های مدیریتی، توجه جدی نشده است.

جواد امام گفت: اگر روش های غلط در طول این سال ها اقوام کشور را در زمره محرومین قرار نمی داد آیا گروه های تروریستی هرگز می توانستند برخی از جوانان دهک های پایین جامعه را با وعده حقوق ماهیانه جذب و اقدام به ناامنی در استان های مرزی کنند؟!

نگاه و برخورد امنیتی، عدم مشارکت اقوام در برنامه ریزی و توزیع ناعادلانه منابع نتیجه ای جز افزایش شکاف اجتماعی و کاهش همبستگی ملی نخواهد داشت. به باور مجمع ایثارگران ادامه این روند جز افزایش خشونت و ناامنی در استان های مرزی، سواستفاده بیگانگان، نزاع قومیتی و در یک کلام تبدیل تکثر قومی به بحران قومی حاصلی به بار نخواهد آورد.

وی ادامه داد: بازگشت به قانون و اندیشه امام که در آن اقوام محترم و برابر شمرده شده‌اند، به رسمیت شناختن تکثر فرهنگی- قومیتی، برخورداری برابر از موقعیت و امکانات و توزیع عادلانه ثروت و قدرت می تواند تنوع فرهنگی را در کشور به فرصتی برای همزیستی و شکل‌گیری جامعه چند صدایی بدل کند همان‌طور که در طول تاریخ ایران چنین بوده و اقوام با حفظ فرهنگ قومی در کنار یکدیگر به سربلندی و آبادی ایران می اندیشیدند.

دبیرکل مجمع ایثارگران با اشاره به عدالت مذهبی نیز گفت: عدالت مذهبی از مواردی است که باید بیشتر به آن توجه شود. زیرا یکی از جدی ترین آرمان های انقلاب مسئله اخوت و برادری میان پیروان مذاهب اسلامی و ادیان آسمانی بود که بارها از سوی بنیانگذار انقلاب مطرح شد. برادری و وحدت میان مسلمانان به عنوان یک سیاست کلان در جمهوری اسلامی در منطقه بحرانی خاورمیانه که همواره در آن نزاع های مذهبی و گروه های بنیاد گرا حضور دارند می توانست زمینه خلع سلاح، کاهش خشونت و افراط گرایی دینی را فراهم کند اما با روش های غلط چنین نشد و نه تنها منطقه در آتش بنیادگرایی دینی سوخت که اهل سنت و پیروان دیگر ادیان آسمانی هم در کشور جز در کلام مقامات، وحدت و برابری را در جامعه احساس نکردند.

او افزود: محرومیت اهل سنت تنها محدود به حضور در قدرت نظیر ریاست جمهوری، وزارت و یا استانداری نیست بلکه حتی برای انتصاب یک مدیرکل و مقام محلی در مناطق اهل سنت هم توسط جریان انحصار گرا مقاومت و کارشکنی وجود دارد.

امام به سومین اصل از آرمان های انقلاب اسلامی پرداخت و گفت: در حوزه استقلال هم، باوجود تلاش بسیار برای حفظ استقلال کشور، عملکرد نامطلوب برخی از مسئولین باعث شده‌است که گروهی از مردم بالاخص جوانان تصور کنند که ایران در بلوک چین و روسیه قرار گرفته است، برخی بی‌تدبیری‌ها نظیر فرستادن نماینده روسیه برای مذاکره با نماینده امریکا و یا عدم محکومیت حمله نظامی روسیه به اوکراین، چنین سوء‌ظنی را افزایش می‌دهد و تبلیغات دشمنان را موثر می‌سازد.

وی ادامه داد: نظیر این بی تدبیری که باعث سوء‌ظن بخشی از مردم به استقلال کشور شده موارد دیگر هم می توان ذکر کرد، به‌طور مثال در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین شاهد بودیم که چگونه بدون اینکه افکار عمومی در این رابطه توجیه شود و نسبت به مفاد و منافع احتمالی این قرارداد توضیحی داده شود یا در برنامه‌های تلویزیونی کارشناسان در این رابطه گفت و گو کنند، چنین قرارداد مهمی را پشت درهای بسته منعقد کردند و پس از تبلیغات سوء دشمنان و افزایش شایعات در میان مردم تلاش می‌شود که آب رفته به جوی بازگردد.

جواد امام گفت: حزب ما با صراحت اعلام می‌کند که استقلال کشور که مرهون خون شهدا و جانبازی ایثارگران است بازیچه بی تدبیری مسئولین ناکارآمد نیست تا پس از تقدیم بیش از ۲۰۰ هزار شهید به واسطه عملکرد ضعیف و خام عده‌ای قلیل اما تصمیم‌گیر، ذهن جوانان کشور آشفته گردد که جمهوری اسلامی ایران استقلال‌اش را از دست داده است.

او همچنین به موضوع سیاست خارجی نیز اشاره کرد و اظهار داشت: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران،بر اساس اصل” نه شرقی-نه غربی” در جهان شناخته و استقلال در تصمیم گیری سیاسی رکن اصلی این رویکرد بود. هر گونه وابستگی به بلوک‌های قدرت شرق( چین و روسیه)همانند وابستگی به غرب (آمریکا) انحراف از اصول انقلاب و مغایر با منافع ملی و مخالف با خواست و اراده مردم است. شعار نه شرقی نه غربی که مبتنی بر ارزش های دینی و اسلامی شکل گرفت حافظ منافع ملی جمهوری اسلامی هم بوده زیرا به اعتقاد ما وابستگی به یکی از قدرت های جهانی دستاوردی برای ملت در بر نخواهد داشت.

دبیرکل مجمع ایثارگران گفت: روابط بین الملل و در هم تنیدگی آن با امنیت ملی و توسعه کشور بر کسی پوشیده نیست، به دلیل اهمیت این حوزه و پیوند آن با استقلال و حاکمیت ملی است که کشورهای توسعه یافته در حوزه دیپلماسی غیر جناحی عمل می کنند. لذا منافع ملی همواره بر مصالح و اختلافات گروهی و جناحی ارجحیت داشته و در برابر زیاده خواهی قدرت های جهانی و مصالح ملت همه گروه های سیاسی باید در کنار هم و یکصدا عمل کنند.

وی با اشاره به بیانیه مجمع ایثارگران در حمایت از مذاکرات هسته ای گفت: حزب ما با وجود اختلافات جدی با دولت سیزدهم و انتقاد به ترکیب و روش تیم مذاکره کننده، پیش از این در بیانیه ای مستقل در حمایت از مذاکرات هسته ای اعلام کرد: ما تیم کنونی مذاکره کننده را با وجود برخی ملاحظات، نمایندگان کشور می دانیم و از آنان دعوت می کنیم از مشاوره‌های کارشناسی و تجربه تیم مذاکره کننده قبلی استفاده کنند. بنابراین از همه جریان ها و احزاب و گروه‌های سیاسی هم می خواهیم در مسائل ملی از برخورد جناحی و سیاسی پرهیز کنند.

جواد امام گفت: شوربختانه جریان انحصارگرا و محافظه کار، چه در زمان دولت اصلاحات و چه در زمان دولت اعتدال با تخریب و تهمت به تیم مذاکره کننده، وقت منافع ملی را پای منافع جناحی ذبح کرد. همچنین اظهار نظرهای نسجیده و غیر کارشناسی برخی روحانیون، فرماندهان نظامی و… در حوزه مسائل دیپلماتیک و آن هم در حین حساس ترین مذاکرات نه تنها سودی برای ملت نداشته که در آینده هم نخواهد داشت.

دبیرکل مجمع ایثارگران در پایان سخنان خود اظهار داشت: ما برای حفظ منافع ملی کشور یکبار دیگر از همه گروه های سیاسی دعوت می کنیم که بی توجه به دوگانه سازی های داخلی و اختلافات جناحی، تنها منافع ملی را در نظر گرفته و از تخریب وزارت امورخارجه به شدت پرهیز کرده و نسبت به دلجویی از تیم مذاکره کننده قبلی هر چه سریعتر اقدام کنند. بی تردید کاهش حوزه اختیارات وزارت خارجه در منطقه، بی اعتمادی به دیپلمات های ایرانی و ممانعت از گفت و گوی مستقیم با امریکا هیچ سودی برای کشور نخواهد داشت. باید به تجربیات دستگاه دیپلماسی اعتماد کرد و اجازه داد توافقی که حافظ منافع مردم ایران است شکل بگیرد و با همه توان از آن صیانت کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.