نعمت احمدی، حقوقدان گفت: اگر بخواهیم تنها یک علت برای موفقیت در کشورهای توسعه‌یافته ذکر کنیم همین است که قانون حرف اول و آخر را می‌زند و وضعیت شخص و جایگاه مسول اهمیتی در اجرای قانون ندارد. راز موفقیت کشورها در جهان امروز حاکمیت قانون است در این کشورها قانون خودی و غیرخودی ندارد و برای همه یکسان اجرا می‌شود.

به گزارش جماران؛ روزنامه ستاره صبح نوشت: دولت انگلیس با سکان‌داری «بوریس جانسون» به سلامت از تنگه بر گزیت گذشت، امروز به خاطر برگزاری چند مهمانی در دفتر نخست‌وزیری به دلیل زیر پا گذاشتن مقررات کرونایی زمین‌گیر شده است. پلیس لندن در هفته‌های گذشته به خواسته افکار عمومی و برای اجرای قانون تحقیقاتی را در مورد مهمانی‌های نخست‌وزیر آغاز کرد. نتیجه این بررسی‌ها، بوریس جانسون را در وضعیت سیاسی شکننده‌ای قرار داده است. در این ارتباط رهبر حزب کارگر و تعدادی از هم حزبی های او خواستار استعفای این مقام خاطی شده‌اند. ماجرای مهمانی نخست‌وزیر در دوران قرنطینه کرونا آن‌چنان جدی و بدون اغماض پیگیری می‌شود که نمی‌توان تصور کرد این رسیدگی حقوقی و قضایی تنها در مورد دورهمی همکاران یک اداره است که 30 ‌نفر برای نیم ساعت در سالنی در دفتر نخست‌وزیر گردهم آمده‌اند! حاکمیت قانون در انگلیس بخش جالب این ماجرا است که در این ماجرا نمایان شده است. در این ارتباط با دکتر نعمت احمدی، حقوقدان گفت‌وگویی انجام دادیم:

 

  نخست‌وزیر انگلیس این روزها به خاطر برگزاری یک مهمانی در دوران قرنطینه کرونا زیر فشار افکار عمومی است، آیا این یک تسویه حساب سیاسی است یا برای اجرای قانون است؟

موضوع تخطی نخست‌وزیر انگلیس از قانون قرنطینه این کشور در سال 2020 و پنهان‌کاری بوریس جانسون دراین‌باره، وضعیتی به وجود آورده است که امروز تأثیرگذارترین نخست‌وزیر تاریخ انگلیس با خطر استعفا روبرو است. نخست‌وزیری که توانست تمام چالش‌های انگلستان در ماجرای برگزیت را پشت سر بگذارد و یک‌تنه در مقابل مشکلات جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا ایستاد و سرانجام با کمترین اصطکاک انگلستان را از اتحادیه اروپا جدا کرد، اکنون در تله کرونا افتاده است. برگزیت ماجرای ساده‌ای نبود و به‌اندازه‌ای در داخل انگلیس دوگانگی ایجاد کرد که حتی پدر آقای جانسون به دلیل خروج انگلستان از اتحادیه اروپا نخواست در انگلستان باقی بماند و تابعیت فرانسه را پذیرفت. امروز چنین نخست‌وزیر موفقی با این سابقه کوتاه اما خوب خود که عملکرد مثبتش را در مورداجرای برگزیت در تاریخ انگلستان ماندگار کرد به دلیل یک مورد تخطی از قانون مورد شماتت قرارگرفته و زیر فشار افکار عمومی و قانون است تا جایی که احتمالاً مجبور به استعفا خواهد شد.

  به نظر شما چطور یک مهمانی که تنها تعداد مهمان‌های آن برخلاف قوانین قرنطینه بوده است، توانسته نخست‌وزیر یک کشور را در معرض خطر استعفا قرار دهد؟

آنچه مهم است پنهان‌کاری در نگفتن این مطلب است که یک مهمانی 30 نفره که کلاً 30 دقیقه زمان برده است در دوره‌ای برخلاف قانون انگلیس بوده و ایشان در این مهمانی حضورداشته است. اینکه رعایت قانون تا این اندازه برای مردم انگلیس مهم است نکته مهم این ماجرا است.

  شما اجرای قانون در انگلستان با ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

اگر این مسئله را با وضعیت ایران مقایسه کنیم می‌بینیم در روزهای ابتدایی کرونا مسئولان کشور از وزیر بهداشت گرفته تا مسئول اداره بهداشت قم ابتدا موجودیت بیماری را کتمان کردند حال اینکه می‌دانستند این ویروس وارد کشور شده و مواردی از بستری کرونا در بیمارستان‌ها وجود داشت. بسیاری از کشورها مرزها را بستند و پروازها به چین را قطع کردند ولی ایران تا مدت‌ها با پنهان‌کاری به پروازهای هواپیماهای ایران به چین ادامه داد. همچنین در مورد اعلام آمارهای واقعی سهل‌انگاری شد تا جایی که برخی از مسئولان اعلام کردند در مورد تلفات آمارهای واقعی بیشتر از آمارهای رسمی است. اخیراً نیز قرارداد 25 ساله‌ با چین منعقد می‌شود و رئیس مجلس علی‌رغم اینکه از انعقاد قرارداد اطلاع دارد اعلام می‌کند هنوز قراردادی با چین امضا نشده است. قرارداد با چین بسته‌شده و قرار است 25 سال با ‌چین همکاری کنیم اما رئیس مجلس در میز خطابه رسمی مجلس اعلام می‌کند ما قراردادی با چین امضا نکرده‌ایم! یا یک نماینده مجلس اعلام می‌کند این قرارداد 25 ساله تنها یک تفاهم‌نامه است و لزومی ندارد در مجلس به تصویب برسد! این یعنی قانون‌شکنی، پنهان‌کاری و عدم شفافیت که در کشور ما وجود دارد. ما با چنین مواردی روبرو هستیم درحالی‌که مهمانی بوریس جانسون یک دور همی کوچک و ساده در بین همکاران بوده است. ولی یک مهمانی 30‌دقیقه‌ای در محل کار نخست‌وزیر انگلستان را تا مرحله استعفا پیش برده است.

  آیا تفاوت کشورهای جهان سوم با کشورهای توسعه‌یافته در اجرای قانون است؟

اگر بخواهیم تنها یک علت برای موفقیت در کشورهای توسعه‌یافته ذکر کنیم همین است که قانون حرف اول و آخر را می‌زند و وضعیت شخص و جایگاه مسول اهمیتی در اجرای قانون ندارد. راز موفقیت کشورها در جهان امروز حاکمیت قانون است در این کشورها قانون خودی و غیرخودی ندارد و برای همه یکسان اجرا می‌شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.