محمودرضا سجادی، سفیر اسبق ایران در روسیه گفت: سخنان ظریف در مورد نقش روسیه در سوریه، حتی می‌تواند پیگیری حقوقی داشته باشد! ما 5 سال قبل از روسیه، به سوریه رفتیم و ایران بود که روسیه را متقاعد کرد وارد میدان شود.

به گزارش جماران؛ محمودرضا سجادی، سفیر اسبق ایران در روسیه که مهمان برنامه جهان آرا در تلویزیون شده بود، گفت: به خاطر کارهایی که سال‌ها پیش و در رژیم‌هایی متفاوت، توسط روسیه در ایران انجام شده، نباید الان منافع و همکاری راهبردی خود را تحت تاثیر قرار دهیم.

*اینکه می‌گویند ایران، نیروی زمینی روسیه در سوریه شد، از آن جنگ رسانه‌ای های غربی - عربی - عبری بود، خب ما هم می‌توانیم بگوییم روسیه نیروی هوایی ما در سوریه شد. آنچه مهم است، نتیجه‌ای است که حاصل شد.

*روابط بین دو یا چند کشور، روابط دو دوست نیست، هر کشور منافع خودش را در نظر می‌گیرد مگر استثنائی باشد مثل روابط ایران و حزب‌الله، ولی ما با روسیه هیچ پیوند استراتژیکی نداریم ولی می‌توانیم ایجاد کنیم.

*تصور روسیه این بود که قضیه سوریه هم مثل تونس و دیگر کشورهای عربی و اعتراضی مردمی است و به زودی دولت بشاراسد سقوط می‌کند، چندین سال طول کشید تا روسیه را متقاعد کنیم مسئله متفاوت است.

*به روس‌ها گفتم اگر الان در سوریه با داعش نجنگید، فردا در مسکو باید با آنها نبرد کنید.

* در نمایشگاهی نفتی، مسئولان ایرانی به غرفه روسیه سر نمی‌زدند ولی در غرفه کشورهای غربی و آمریکا حضور داشتند در عین حال می‌گفتند آنها کارت ویزیتشان را هم به ما نمی‌دهند!

*روس‌ها اگر جدیت ما را در برقراری روابط راهبردی ببینند، جلو می‌آیند البته می‌توانم بگویم تاکنون جدیت آنها بیشتر بوده است. 

*مسئول FATF بانک مرکزی روسیه گفت می‌بینم چه ماجرایی برای شما در نظر گرفته‌اند، هیئتی بفرستید تا آموزش‌های لازم را به آنها بدهم.قضیه را به تهران منتقل کردم و بعد از 6 ماه چند جوان تازه‌کار اعزام شدند که جرأت نکردم با آنها بروم؛ رفته بودند برای آن مسئول روسی FATF را تعریف کنند!

*سخنان ظریف در مورد نقش روسیه در سوریه، حتی می‌تواند پیگیری حقوقی داشته باشد! ما 5 سال قبل از روسیه، به سوریه رفتیم و ایران بود که روسیه را متقاعد کرد وارد میدان شود.

*به رئیس دفتر پوتین گفتم چرا قطعنامه‌های ضد ایرانی را وتو نمی‌کنید؟ گفت مسلح شدن هسته‌ای شما به ضرر ما و مورد اعتراض مردم روسیه است! احساس می‌کنم گروهی از ایران، این پالس را به آنها داده بودند.

*در پروژه نیروگاه بوشهر، ما به تعهداتمان در قبال روسیه عمل نکردیم!

*گاهی حتی با هماهنگی، کاری می‌کردند بانک مرکزی پول روس‌ها را ندهد، انگار مسئله حیثیتی بود که نباید پول آنها را به موقع بدهیم.

*روس‌ها مایل نیستند از ترکیه خرید کنند ولی فعلا مجبورند 30 میلیارد دلار تجارت با این کشور داشته باشند؛ روسیه مجبور است با واردات حتی از آمریکا، رفاه مردمش را تامین کند ولی اولویتشان، خرید از کشورهای دوست است.

*در آستاراخان، بیشتر ماشین‌های پلیس، سمند بود!

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.