آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: در دوره ما یک انقلاب بزرگ و سخن جدیدی به جامعه ارایه شد که اولین نیاز آن تولید فکر و نظرپردازی است و از این رو حوزه های علمیه پیشگام در سیاست و دفاع از انقلاب باشند و در عین حال به نیازهای فکری و نظریه پردازی انقلاب هم جواب دهد.

به گزارش جماران؛ مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور گفت: امروز دانشگاههای ما و دستگاههای مختلف حاکمیتی از جمله دستگاهها قضا نیازمند نیروهای برآمده ای از حوزه علمیه هستند و حوزه های علمیه هم توانایی لازم برای ایفای نقش در این موارد را دارند .

آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز دردوازدهمین اجلاسیه جامعه مدرسین و علمای بلاد که با شعار رسالت حوزه های علمیه در تحقق و دفاع از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در سالن همایش های پژوهشکده علامه طباطبایی قم برگزار شد اظهار داشت: پدیده شکوهمند انقللاب اسلامی با ابعادو زوایای نهفته ای که دارد پدیده بزرگ در تاریخ بشریت است که فقط به یک ساحت خاص نگاه نداشت بلکه زوایای گوناگونی را مد نظر قرار می داد.

وی افزود: حرکت انقلابی ملت ایران برآمده دین بود و همه زاوایای زندگی افراد جامعه نگاه می کرد و همه ساحت های زندگی فردی و اجتماعی را در بر می گرفت؛ و همچنین فراتر از مرزهای ایران را مورد توجه داشت و بشریت را مورد خطاب قرار می دهد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان اینکه نماینده تفکر چند بعدی و وسیع انقلاب امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب هستند گفت: هر قشر و نهادی در قبال انقلاب اسلامی که یک پدیده نجات بخش برای انسان ها رسالت دارد.

اعرافی با بیان اینکه حوزه و روحانیت در قبال انقلاب اسلامی وظایفی عام و وظایفی خاص دارد گفت: اولین ساحتی که به حوزه علمیه و نهاد دین وابسته است تولید علم و دانش است؛ تجربه انقلاب اسلامی در گره گشایی دین از سیاست و جامعه تجربه جدیدی است و حوزه های ما هم همیشه نوآور ، نقش آفرین و موثر در این بخش است.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور افزود: در دوره ما یک انقلاب بزرگ و سخن جدیدی به جامعه ارایه شد که اولین نیاز آن تولید فکر و نظرپردازی است و از این رو حوزه های علمیه پیشگام در سیاست و دفاع از انقلاب باشند و در عین حال به نیازهای فکری و نظریه پردازی انقلاب هم جواب دهد.

وی افزود: وقتی که خورشیدانقلاب در ایران تابیدن گرفت ما باید بدانیم که همزمان با آن صدها پرسش مطرح می شد که با روش درست اجتهادی و تفسیری باید به آن نیازها پاسخ بدهیم .

وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران با تولید همین اندیشه های معرفتی شکل گرفت و امروز هم برای تداوم خود به تولید این اندیشه نیاز دارد.

اعرافی با بیان اینکه رسالت دوره های عالی حوزه های علمیه و مرکز مدیریت حوزه های علمیه رسالت بسیار سنگینی است گفت: گسترش مرزهای علوم انسانی به سمت پرسش های نو با همان روش های اجتهادی امری مهمی است که باید به آن توجه کنیم البته در این میان کسانی را می بینیم که خود را جدای از این نیازها می بینند و گاهی حرف های سبک می زنند .

وی اضافه کرد : ما باید به نظامات گوناگون معرفتی ورود کنیم و ورودمان هم یک ورود قوی و در قلمرو زندگی فردی و اجتماعی باشد.

اعرافی ادامه داد: عرصه دومی که ما باید به آن ورود کنیم عرصه کادر سازی برای انقلاب اسلامی؛ حوزه های علمیه نمی تواند در گوشه ای نشسته و چشم به نیازهای نظام اسلامی ببندد.

وی با بیان اینکه ما باید چه در سطح استانی و چه در سطح ملی و در چه در سطح بین المللی کارویژه هایی برای نظام جمهوری اسلامی داشته باشیم گفت: امروز دانشگاههای ما و دستگاههای مختلف حاکمیتی از جمله دستگاهها قضا نیازمند نیروهای برآمده ای از حوزه علمیه هستند و حوزه های علمیه هم توانایی لازم برای ایفای نقش در این موارد را دارند .

وی اضافه کرد: نگاه سیاست گذاران و برنامه ریزان حوزه باید خروجی هدفمند برای تامین نیازهای نظام و جمهوری اسلامی باشد؛ و سیاست دیگر ما تاکید بر صیانت و حفظ استعدادهای حوزه باشد چرا که اینان معماران آینده حوزه و انقلاب اسلامی خواهند بود.

وی با بیان اینکه اقداماتی از سوی حوزه علمیه برای نظام جمهوری اسلامی و مردم انجام شده که کافی نیست و باید بیشتر انجام شود گفت: در حال حاضر چند ده هزار کتاب و چند صد هزار مقاله علمی ناظر به مسایل مبتلابه جامعه توسط حوزه علمیه و قم تولید شده که البته این تعداد کم است و نیاز به کار بیشتری وجود دارد.

اعرافی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه گفتمان سازی و تبیین هم باید در دستور کار حوزه های علمیه قرار گیرد گفت: ما ضمن کادر سازی و کار علمی کردن در حوزه های علمیه نیازمند اتصال این مباحث ارزشمند به مردم برای تبیین موضوعات هستیم.

وی افزود: نسبت ما به نظام اسلامی نسبت اطاعت و حمایت و پاسداری از اندیشه ولایت فقیه است و البته جایی هم که لازم است نقد و اصلاح انجام می شود اما وظیفه ما در قبال داشتن مواضع روشن و حضور در اندیشه های سیاسی نباید فراموش شود.

امام جمعه قم اضافه کرد: ما باید ضمن کادر پروری و حمایت از نقادی علمی در موارد نیاز سخن قوی و آگاهی بخش در حمایت از نظام اسلامی داشته باشیم.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه به سیاست مدیریت حوزه ها در بلاد و استان ها دادن اختیارات بیشتر به آنهاست گفت: استان ها باید در ارتقای کیفیت در مباحث دانش ، اخلاق و معرفت تلاش کنند؛ همچین سطوح عالی را تقویت کنیم تا در نهایت اعلامی را تربیت کنیم که کارایی لازم را داشته باشند ؛ همچنین هدایت به سمت درس های خارج متقن باید در دستور کار حوزه های بلاد قرار گیرد؛ در حال حاضر حدود ۵۰ هزار درس خارج رسمیت پیدا کرده که کم است که باید براساس نیازهای مردم و نظام توسعه پیدا کند.

وی در پایان سخنان خود با بیان اینکه گفتمان تمدنی و انقلاب وصلابت در مواضع حمایتی از نظام باید ملاک حوزه های کار علمیه قرار گیرد گفت: جریان شناسی و رویکرد بین المللی داشتن باید در کارهای ما نمود داشته باشد.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.