آیا رژیم صهیونیستی توانایی مقابله با برنامه هسته ای ایران را دارد؟ کارشناسان و مقامات نظامی اسرائیل نگاهی بدبینانه به این ‌پرسش دارند.

به گزارش جماران؛ به نقل از شفقنا، روزنامه نیویورک‌تایمز در گزارشی درباره «تهدیدهای اسرائیل مبنی بر اقدام نظامی و نابودی برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران»؛ از قول شماری از مقامات نظامی اسرائیل نوشته که رژیم صهیونیستی «از قدرت و توانایی حمله نظامی حداقل در حال حاضر برخوردار نیست». این در حقیقت تکرار صحبت‌های خبرساز و جنجالی کارشناسان شبکه العربیه عربستان سعودی است که در روزهای اخیر گفته بودند که «اسرائیل قدرت حمله نظامی به ایران را ندارد و تهدید اقدام نظامی بیشتر شبیه یک بلوف سیاسی به نظر می‌رسد».

گزارش نیویورک‌تایمز که به قلم دو روزنامه‌نگار به نام‌های رونن برگمن، ستون‌نویس سیاسی و نویسنده کتاب «تاریخ سری ترورهای هدفمند اسرائیل» و پاتریک کینگزلی، گزارش‌نویس سابق گاردین نوشته شده؛ با اشاره به «تهدیدهای نظامی اسرائیل مبنی بر حمله نظامی به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی»- هم‌زمان با پیشرفت روند تلاش‌های دیپلماتیک جهان برای احیای توافق هسته‌ای ایران- آغاز می‌شود. تهدیدی که به دنیا هشدار می‌دهد «اسرائیل اگر احساس کند که توافق هسته‌ای جدید به اندازه کافی ایران را محدود نمی‌کند، به تنهایی دست به حملات هوایی به تاسیسات هسته‌ای ایران خواهد زد«.

در ادامه اما بلافاصله از چندین و چند مقام رسمی و کارشناسان ارشد نظامی نقل قول شده که «اسرائیل توانایی انجام حمله‌‌ای را که بتواند برنامه هسته‌ای ایران را نابود کرده یا حتی به تاخیر بیاندازد، حداقل در حال حاضر ندارد». یکی از مقامات بلندپایه امنیتی رژیم صهیونیستی هم در این زمینه گفته که «آماده‌سازی چنین حمله‌ای حداقل به دو سال زمان نیاز دارد».

در ادامه گزارش می‌خوانیم:

البته به باور شماری از کارشناسان و مقامات اسرائیل یک حمله محدودتر و در مقیاس کوچک‌تر- که بتواند به بخش‌هایی از برنامه اتمی ایران آسیب‌های جزئی برساند- شاید زودتر هم امکان‌پذیر باشد اما تلاش برای نابودی ده‌ها سایت هسته‌ای در مناطق مختلف کشور وسیع ایران- که اسرائیل تهدید به چنین حمله‌ای کرده- بسیار فراتر از امکانات و توانایی نیروهای نظامی اسرائیل خواهد بود.

رلیک شفیر، ژنرال بازنشسته نیروی هوایی اسرائیل که یکی از خلبانان حمله هوایی سال ۱۹۸۱ به تأسیسات هسته‌ای عراق بوده، در این زمینه عقیده دارد که «انجام چنین عملیاتی علیه سایت‌های اتمی ایران نه فقط بسیار دشوار- که حتی می‌توان گفت غیرممکن است». به گفته این خلبان قدیمی «چنین کاری تنها و تنها توسط پول و امکانات سرشار نیروی هوایی ایالات متحده انجام‌شدنی است- که آن‌ها هم ریسک ورود به برخورد نظامی با نیروهای نظامی قدرتمند ایران را گردن نمی‌گیرند».

گفته می‌شود که اسرائیل بحث حمله نظامی به ایران را‌- به عنوان بخشی از کارزار فشار علیه ایران- با این هدف راه انداخته که کشورهای مذاکره‌کننده را در وین از توافق با ایران بازدارد. این البته تنها تلاش اسرائیل برای جلوگیری از این توافق نبوده- و رژیم صهیونیستی تاکنون از طریق جاسوسی، ترورهای هدفمند، خرابکاری و حملات سایبری علیه این توافق- که می‌تواند در رسیدن خاورمیانه به آرامش نقش زیادی داشته باشد- اقدامات زیادی به انجام رسانده است.

با این حال برنامه هسته‌ای ایران مدام در حال پیشرفت بوده و این موجب ترس بیشتر اسرائیل شده- که از نزدیک شدن برنامه غنی‌سازی هسته‌ای ایران به سطح لازم برای تولید سلاح اتمی احساس نگرانی می‌کند و همین هم موجب تهدیدهای پشت سر هم مقامات رژیم صهیونیستی، از سپتامبر به این سو شده. از جمله صحبت‌های آویو کوچاوی، رئیس نیروهای مسلح اسرائیل که گفته یک بودجه قابل توجه نظامی جهت آماده‌سازی برای حمله به ایران اختصاص یافته؛ و البته دیوید بارنیا، رئیس موساد و بنی گانتز، وزیر دفاع، که گفته‌اند اسرائیل برای جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران هر کاری که لازم باشد انجام خواهد داد.

اما آیا اسرائیل توانایی مقابله با برنامه هسته ای ایران را دارد؟ کارشناسان و مقامات نظامی اسرائیل نگاهی بدبینانه به این ‌پرسش دارند.

رلیک شفیر می‌گوید که ایران ده‌ها سایت هسته‌ای دارد که برخی از آن‌ها در اعماق زمین ساخته شده‌اند- و نابود کردن آن‌ها برای نیروی هوایی اسرائیل که ناوگان هوایی بزرگ برای حمل بمب‌های سنگرشکن ندارد، بسیار دشوار است. بنابراین رژیم صهیونیستی چاره‌ای ندارد مگر حملات موشکی به تاسیسات حفاظت‌شده هسته‌ای- که این هم نیازمند روندی است که ممکن است روزها یا حتی هفته‌ها طول بکشد.

یکی دیگر از مقامات ارشد امنیتی اسرائیل نیز می‌گوید که رژیم صهیونیستی در حال حاضر فاقد توانایی لازم برای وارد کردن خسارات قابل توجه به تاسیسات زیرزمینی نطنز و فردو است. به خصوص که گذشته از ناتوانی اسرائیل در هدف قرار دادن دقیق تاسیسات هسته‌ای ایران، صهیونیست‌ها باید بتوانند از پس جت‌های جنگنده و سامانه‌های پدافند هوایی ایران نیز برآیند- که به دلیل قدرت قابل ذکر ایران در این زمینه‌ها، بسیار دشوار، در حد غیر ممکن به نظر می‌رسد.

اسرائیل هم‌چنین می‌داند که هر گونه حمله نظامی به ایران حملات متقابل تلافی‌جویانه حزب‌الله لبنان و حماس فلسطین را موجب خواهد شد- که این نیز برای اسرائیل به معنای جنگ در چندین جبهه خواهد بود.

در مورد ملاحظات و نگرانی‌های صهیونیست‌ها باید به قدرت قابل توجه توان دفاعی ایران نیز اشاره کرد- که در قیاس با سال ۲۰۱۲ که آخرین باری بود که اسرائیل به طور جدی به حمله به ایران فکر کرده بود، به مراتب قوی‌تر و کارآزموده‌تر شده است. اگر این را در کنار استحکام بیشتر سایت‌های هسته‌ای و افزایش محسوس موشک‌های زمین به زمین ایران قرار دهیم، قدرت مثال‌زدنی توان دفاعی ایران جلوه بیشتری پیدا می‌کند. تل این‌بار، کارشناس مؤسسه مطالعات استراتژیک هوایی فیشر در این میان خطرات حمله به ایران- حتی فکر کردن به این موضوع- را بیشتر از حد تصور می‌داند و می‌گوید که «در صورت حمله هوایی، باید به این احتمال نیز فکر کرد که هواپیماهای اسرائیل در بازگشت به فرودگاه با این وضعیت مواجه شوند که موشک‌های انتقامی و متقابل ایران باند فرودگاه‌های اسرائیل را شخم زده و منهدم کرده است»…

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.